VEJTRANSPORTORGANISATION:
IRU - the International Road Transport Union - der blev etableret i 1949 i Geneve og organiserer transportorganisationer fra en række af verdens lande, foreslår en generel aldersgrænse verden over på 18 år for på den måde at mindske ungdomsarbejdløsheden og imødekomme behovet fro flere chauffører til lastbiler og busser. IRU peger på, at 19 procent af buschaufførjobbene og 21 procent af lastbilchaufførjobbene i Europa er ubesatte
IRU nævner eksempelvis, at aldersgrænsen er op til 26 år for turistbuschauffører i eksempelvis Kina og Tyrkiet. I EU svinger aldersgrænsen mellem 18 og 21 år, mens den er 18 i Mellemøsten.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Knap halvdelen overtrådte reglerne
- Transportvirksomhed i Herning har sat en krog i elektriske transporter
- Transportvirksomhed i Kolding har fået sit eget navn
- Den nye Storstrømsbro er klar til de første trafikanter til februar
- Specialkøretøj skal køre ud i Limfjorden
- Færdselsstyrelsen ændrer praksis med tilsyn for at skabe større effekt
- Hollandsk distributionsbil er en alsidig distributionslastbil
- Ombygning af færge til el-drift tager længere tid end forventet
- Sydjysk fjordhavn forenkler adgangen til sikrede områder
- EU-Kommissionen har skiftet kurs - lastbiler bliver undtaget
- Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop
- Verdens største batterielektriske hurtigfærge har fået gang i motorerne
Skriv din kommentar:
18-årige verden over skal kunne tage kørekort til lastbil og bus
Mandag 19. oktober 2020 kl: 13:55
Af: Jesper ChristensenIRU - the International Road Transport Union - der blev etableret i 1949 i Geneve og organiserer transportorganisationer fra en række af verdens lande, foreslår en generel aldersgrænse verden over på 18 år for på den måde at mindske ungdomsarbejdløsheden og imødekomme behovet fro flere chauffører til lastbiler og busser. IRU peger på, at 19 procent af buschaufførjobbene og 21 procent af lastbilchaufførjobbene i Europa er ubesatte
IRU nævner eksempelvis, at aldersgrænsen er op til 26 år for turistbuschauffører i eksempelvis Kina og Tyrkiet. I EU svinger aldersgrænsen mellem 18 og 21 år, mens den er 18 i Mellemøsten.
Ifølge IRU forhindrer de forskellige aldersgrænser unge mennesker i at finde en levevej på transportområdet. De forskellige aldersgrænser bygger på et ønske om at øge sikkerheden på vejene, hvor antallet af biler - store som små - er vokset markant de seneste årtier.
Men IRU peger på, at de yngste lastbilchauffører på grund af den stadigt mere og mere intensiverede uddannelse og træning ikke er implicerede i flere ulykker end deres ældre kolleger.
- Vejtransportområdet kunne blive en massiv leverandør af beskæftigelse til unge mennesker, siger IRU’s generalsekretær Umberto de Pretto og fortsætter:
- Men det kræver, at regeringerne tager fat og åbner for potentialet og garanterer dem adgang til jobmulighederne.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Knap halvdelen overtrådte reglerne
- Transportvirksomhed i Herning har sat en krog i elektriske transporter
- Transportvirksomhed i Kolding har fået sit eget navn
- Den nye Storstrømsbro er klar til de første trafikanter til februar
- Specialkøretøj skal køre ud i Limfjorden
- Færdselsstyrelsen ændrer praksis med tilsyn for at skabe større effekt
- Hollandsk distributionsbil er en alsidig distributionslastbil
- Ombygning af færge til el-drift tager længere tid end forventet
- Sydjysk fjordhavn forenkler adgangen til sikrede områder
- EU-Kommissionen har skiftet kurs - lastbiler bliver undtaget
- Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop
- Verdens største batterielektriske hurtigfærge har fået gang i motorerne
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |




