TYSK PRODUCENT AF LASTBILER OG BUSSER:
Den tyske MAN-koncern åbnede tirsdag for en præsentation af sine nye modeller på lastbil- og busområdet - og for, hvad der ligger og venter af bæredygtige løsninger de næste år
Et centralt punkt i øjeblikket er elektriske løsninger. Det gælder også hos MAN, der har lanceret og leveret de første elektriske lastbiler til bydistribution - og de første elektriske bybusser til Hamburg og München. For både busser og lastbiler leverer MAN elektriske løsninger med batterier.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Vej-entreprenør skærer ned på CO2-udledningen
- Sikkerhed for chauffører og bude får særlig opmærksomhed op til jul
- Hirtshals Havn lægger arealer til stor beredskabsøvelse
- Entreprenør på Nordøstfyn har fået fire-akslet tip-trailer ti freelance-opgaver
- Sydvestjysk havn er blevet medlem af nordeuropæiske havneorganisation
- EU-Kommissionen spørger efter flere oplysninger om danske vejafgiftsbøder
- Midtjysk tankvognsvirksomhed skifter ejer
- Bruttoprisen på dieselolie har svinget 1.80 kroner i løbet af året
- Energisekslaber får forbud mod vejledende priser på brændstof
- Bekendtgørelse om hastighedsbegrænsere træder i kraft
- Den ene lastbil svinge kraftigt til venstre forud for ulykken
- Femern Bælt-forbindelsen kan skabe øget risiko for trængsel på veje og jernbaner
Skriv din kommentar:
Brint er interessant for lastbiler - batterier er interessant for busser
Tirsdag 15. september 2020 kl: 17:12
Af: Jesper ChristensenDen tyske MAN-koncern åbnede tirsdag for en præsentation af sine nye modeller på lastbil- og busområdet - og for, hvad der ligger og venter af bæredygtige løsninger de næste år
Et centralt punkt i øjeblikket er elektriske løsninger. Det gælder også hos MAN, der har lanceret og leveret de første elektriske lastbiler til bydistribution - og de første elektriske bybusser til Hamburg og München. For både busser og lastbiler leverer MAN elektriske løsninger med batterier.
Her ser MAN også på brint, som en mulig energibærer til lastbiler, der skal klare mere end bydistribution.
Men på bybusområdet har MAN ind til videre den holdning, at batteri-elektriske busser er løsningen med opladning i depoterne, da rækkevidden i dag er oppe på 270 km mellem hver opladning for en 12 meter MAN Lion City 12E.
Hos MAN vurderer man også, at kapaciteten vil blive øget i de næste generationer af batterier, unden at de vil komme til at fylde eller veje mere.
På et spørgsmål om, hvor stor markedet for el-busser vi være i 2025 lyder et bud fra MAN:
- 50 procent.
Men hos den tyske producent, der har fuld fokus på produktionen af bæredygtige transportløsninger - blandt andet med produktion af de nye elektriske bybusser på fabrikken i Polen - er man også klar over, at udviklingen går stærkt, så der er tale om en vurdering.
Når det gælder bæredygtige løsninger til turistbusser ser MAN biogas som en bæredygtig løsning og brint som en løsning på lidt længere sigt.
MAN har erfaringer med både batterielektriske løsninger og med brint-elektriske løsninger. Den første elektriske bybus fra MAN kørte eksempelvis i München i 1970.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Vej-entreprenør skærer ned på CO2-udledningen
- Sikkerhed for chauffører og bude får særlig opmærksomhed op til jul
- Hirtshals Havn lægger arealer til stor beredskabsøvelse
- Entreprenør på Nordøstfyn har fået fire-akslet tip-trailer ti freelance-opgaver
- Sydvestjysk havn er blevet medlem af nordeuropæiske havneorganisation
- EU-Kommissionen spørger efter flere oplysninger om danske vejafgiftsbøder
- Midtjysk tankvognsvirksomhed skifter ejer
- Bruttoprisen på dieselolie har svinget 1.80 kroner i løbet af året
- Energisekslaber får forbud mod vejledende priser på brændstof
- Bekendtgørelse om hastighedsbegrænsere træder i kraft
- Den ene lastbil svinge kraftigt til venstre forud for ulykken
- Femern Bælt-forbindelsen kan skabe øget risiko for trængsel på veje og jernbaner
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




