TYSK PRODUCENT AF LASTBILER OG BUSSER:

Brint er interessant for lastbiler - batterier er interessant for busser

Tirsdag 15. september 2020 kl: 17:12
Af: Jesper Christensen

Den tyske MAN-koncern åbnede tirsdag for en præsentation af sine nye modeller på lastbil- og busområdet - og for, hvad der ligger og venter af bæredygtige løsninger de næste år

Et centralt punkt i øjeblikket er elektriske løsninger. Det gælder også hos MAN, der har lanceret og leveret de første elektriske lastbiler til bydistribution - og de første elektriske bybusser til Hamburg og München. For både busser og lastbiler leverer MAN elektriske løsninger med batterier. 


Her ser MAN også på brint, som en mulig energibærer til lastbiler, der skal klare mere end bydistribution.


Men på bybusområdet har MAN ind til videre den holdning, at batteri-elektriske busser er løsningen med opladning i depoterne, da rækkevidden i dag er oppe på 270 km mellem hver opladning for en 12 meter MAN Lion City 12E.


Hos MAN vurderer man også, at kapaciteten vil blive øget i de næste generationer af batterier, unden at de vil komme til at fylde eller veje mere.


På et spørgsmål om, hvor stor markedet for el-busser vi være i 2025 lyder et bud fra MAN: 

- 50 procent.


Men hos den tyske producent, der har fuld fokus på produktionen af bæredygtige transportløsninger - blandt andet med produktion af de nye elektriske bybusser på fabrikken i Polen - er man også klar over, at udviklingen går stærkt, så der er tale om en vurdering.


Når det gælder bæredygtige løsninger til turistbusser ser MAN biogas som en bæredygtig løsning og brint som en løsning på lidt længere sigt. 


MAN har erfaringer med både batterielektriske løsninger og med brint-elektriske løsninger. Den første elektriske bybus fra MAN kørte eksempelvis i München i 1970. 




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.