REDERIORGANISATION:
Folketinget har vedtaget at sende en dansk fregat til Hormuz-strædet, hvor den i sensommeren og efteråret skal deltage i en europæiskledet mission. Beslutningen er truffet på baggrund af situation i området, der er præget af spændingen mellem især Iran, USA og Storbritannien
Det danske krigsskib skal indgå i en europæisk-ledet maritim overvågningsmission, som skal være med til at stabilisere situationen i det befærdede området.
- Vi er glade for at se, at et flertal i Folketinget bakker op om at sikre at vores skibe fortsat uhindret kan sejle gennem Hormuz-strædet. Danmark er en stor søfartsnation, og selvfølgelig skal vi hjælpe med at deeskalere og stabilisere situationen i området, siger Anne H. Steffensen, der er administrende direktør i Danske Rederier.
Hver måned sejler mellem 150 og 170 dansk opererede skibe gennem Hormuzstrædet ved indsejlingen til Den Persiske Golf, hvor en stor del af verdens råolie bliver udskibet. Cirka seks procent af danske rederiers eksport kommer fra Mellemøsten.
- Handelsflåden er ikke - og skal ikke være - en del af konflikten omkring Hormuz, og vi skal selvfølgelig kunne sejle uforstyrret igennem uden nogen form for trusler og chikane, siger Anne H. Steffensen, der peger på, at der Vestafrika er præget af ulmende uro.
Vestafrika ulmer
Mens indsatsen i Hormuz ser ud til at afhjælpe det seneste års ustabile situation, har Danske Rederier øjnene rettet mod Vestafrika og Guineabugten.
Her opererer pirater ud fra lande som Nigeria, Benin og Cameroun, og 90 procent af verdens kidnapninger til søs sker i øjeblikket i dette område.
- Vi har heldigvis endnu ikke set angreb på danske skibe i Guineabugten, men det er klart det geografiske område, som bekymrer os mest. Vi har fået hævet sikringsniveauet for området, og det er positivt, men vi savner fortsat politisk opbakning til en øget international indsats. En EU-koordineret tilstedeværelse med deltagelse af Danmark i området kan være en af løsninger til bedre sikkerhed, siger Anne H. Steffensen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Fragtmængderne fald i flere regioner
- Bilister i el-biler vælger færgen over Kattegat
- Sveriges største containerhavn får ny direkte forbindelse til Asien
- Martin industrivirksomhed har fået ny ejer og nyt navn
- Fem 13-liters tilpassede lastbilmotorer driver indlandsfragtskib
- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
Skriv din kommentar:
Vi er tilfredse med dansk fregat til Mellemøsten
Torsdag 11. juni 2020 kl: 13:08
Af: RedaktionenFolketinget har vedtaget at sende en dansk fregat til Hormuz-strædet, hvor den i sensommeren og efteråret skal deltage i en europæiskledet mission. Beslutningen er truffet på baggrund af situation i området, der er præget af spændingen mellem især Iran, USA og Storbritannien
Det danske krigsskib skal indgå i en europæisk-ledet maritim overvågningsmission, som skal være med til at stabilisere situationen i det befærdede området.
- Vi er glade for at se, at et flertal i Folketinget bakker op om at sikre at vores skibe fortsat uhindret kan sejle gennem Hormuz-strædet. Danmark er en stor søfartsnation, og selvfølgelig skal vi hjælpe med at deeskalere og stabilisere situationen i området, siger Anne H. Steffensen, der er administrende direktør i Danske Rederier.
Hver måned sejler mellem 150 og 170 dansk opererede skibe gennem Hormuzstrædet ved indsejlingen til Den Persiske Golf, hvor en stor del af verdens råolie bliver udskibet. Cirka seks procent af danske rederiers eksport kommer fra Mellemøsten.
- Handelsflåden er ikke - og skal ikke være - en del af konflikten omkring Hormuz, og vi skal selvfølgelig kunne sejle uforstyrret igennem uden nogen form for trusler og chikane, siger Anne H. Steffensen, der peger på, at der Vestafrika er præget af ulmende uro.
Vestafrika ulmer
Mens indsatsen i Hormuz ser ud til at afhjælpe det seneste års ustabile situation, har Danske Rederier øjnene rettet mod Vestafrika og Guineabugten.
Her opererer pirater ud fra lande som Nigeria, Benin og Cameroun, og 90 procent af verdens kidnapninger til søs sker i øjeblikket i dette område.
- Vi har heldigvis endnu ikke set angreb på danske skibe i Guineabugten, men det er klart det geografiske område, som bekymrer os mest. Vi har fået hævet sikringsniveauet for området, og det er positivt, men vi savner fortsat politisk opbakning til en øget international indsats. En EU-koordineret tilstedeværelse med deltagelse af Danmark i området kan være en af løsninger til bedre sikkerhed, siger Anne H. Steffensen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Fragtmængderne fald i flere regioner
- Bilister i el-biler vælger færgen over Kattegat
- Sveriges største containerhavn får ny direkte forbindelse til Asien
- Martin industrivirksomhed har fået ny ejer og nyt navn
- Fem 13-liters tilpassede lastbilmotorer driver indlandsfragtskib
- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |