Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
REDERIORGANISATION:

Vi er tilfredse med dansk fregat til Mellemøsten

Torsdag 11. juni 2020 kl: 13:08
Af: Redaktionen

Folketinget har vedtaget at sende en dansk fregat til Hormuz-strædet, hvor den i sensommeren og efteråret skal deltage i en europæiskledet mission. Beslutningen er truffet på baggrund af situation i området, der er præget af spændingen mellem især Iran, USA og Storbritannien

Det danske krigsskib skal indgå i en europæisk-ledet maritim overvågningsmission, som skal være med til at stabilisere situationen i det befærdede området.


- Vi er glade for at se, at et flertal i Folketinget bakker op om at sikre at vores skibe fortsat uhindret kan sejle gennem Hormuz-strædet. Danmark er en stor søfartsnation, og selvfølgelig skal vi hjælpe med at deeskalere og stabilisere situationen i området, siger Anne H. Steffensen, der er administrende direktør i Danske Rederier.   


Hver måned sejler mellem 150 og 170 dansk opererede skibe gennem Hormuzstrædet ved indsejlingen til Den Persiske Golf, hvor en stor del af verdens råolie bliver udskibet. Cirka seks procent af danske rederiers eksport kommer fra Mellemøsten.


- Handelsflåden er ikke - og skal ikke være - en del af konflikten omkring Hormuz, og vi skal selvfølgelig kunne sejle uforstyrret igennem uden nogen form for trusler og chikane, siger Anne H. Steffensen, der peger på, at der Vestafrika er præget af ulmende uro.


Vestafrika ulmer
Mens indsatsen i Hormuz ser ud til at afhjælpe det seneste års ustabile situation, har Danske Rederier øjnene rettet mod Vestafrika og Guineabugten.
Her opererer pirater ud fra lande som Nigeria, Benin og Cameroun, og 90 procent af verdens kidnapninger til søs sker i øjeblikket i dette område.


- Vi har heldigvis endnu ikke set angreb på danske skibe i Guineabugten, men det er klart det geografiske område, som bekymrer os mest. Vi har fået hævet sikringsniveauet for området, og det er positivt, men vi savner fortsat politisk opbakning til en øget international indsats. En EU-koordineret tilstedeværelse med deltagelse af Danmark i området kan være en af løsninger til bedre sikkerhed, siger Anne H. Steffensen.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- En container med rom indeholdt også andre stærke sager
- Formandskabet fortsætter uændret
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst