Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Transportnyhederne.dk prøver den nye Volvo FH, som ligger tæt på superlativerne

Mandag 15. oktober 2012 kl: 12:09
Af: Per Fischer

Transportnyhederne.dk prøver den nye Volvo FH, som ligger tæt på superlativerne
Volvo havde linet en række lastbiler op til den første testkørsel af fabrikkens nye FH-serie.

Ved den statiske lancering af Volvo Lastbilers nye FH og FH 16 serier i begyndelsen af september, hvor transportnyhederne.dk var en af de inviterede medier, rullede Volvo sig ud og sparede ikke på superlativer. Derfor kunne man fristes til den tro, at hvis bare halvdelen af de mange superlativer stod tilbage efter prøvekørsler, havde den svenske lastbilproducent skabt verdens femte vidunder i lastbilbranchen

De første prøvekørsler løb af stabelen i forrige uge på en 250 kilometer lang blandet motorvej- og landevejstrækning syd for Gøteborg. 


Transportnyhederne.dk var også med ved de første fysiske kontakter med, hvad jeg godt tør vurderer som, lastbiler, der repræsenterer historiens hidtil mest avancerede højteknologiske udvikling. 


Vognflåden, der var til rådighed, bestod af seks trækkende enheder, som var kombineret med forskellige påhængskøretøjer, så totalvægten kom op til 60 ton på nogle af vogntogene. Eftersom hver journalist måtte lade sig nøje omkring 63 kilometers kørsel med hvert enkelt køretøj, blev der desværre kun tale om førstegangsindtryk. 


De nye FH og FH16 indeholder et imponerende antal nyheder, så det er fysisk umuligt at gennemgå dem alle i en artikel. Derfor må transportnyhederne.dk's læsere i første omgang lade sig nøje med mine kommentarer til bilerne køreegenskaber og komfort, som savner mage. 


Modsat springer vi denne gang meget let hen over motorkraft og transmission, som der er skrevet stolper op og stolper ned ad.


Vidunderlige køreegenskaber 
Efter de første hundrede kilometers kørsel, vil enhver lastbilchauffør kunne nikke genkendende til Volvos egne roser om FH bilerne køreegenskaber.


"Det er en helt ny lastbil med fremragende køreegenskaber, der blandt andet er baseret på utallige samtaler med chauffører og vognmænd"


Lyder det fra Volvo, der også giver komforten i de nye førerhuse mange roser. Roser som undertegnede ikke skal afholde sig fra at være med til at dele ud.     


Når man er kommet ind i førerhuset og indtaget en kørestilling bag rattet, bliver man lynhurtigt vidne til et af markedets bedste, måske det bedste, og mest overskuelige og elegante instrumentbord, den lækre nye førerstol og en klart forbedret ratindstilling, som tilsammen byder på en nærmest fantastisk kørestilling.  


En detalje, som er værd at tage fat i - hvis man kan - er det manglende håndbremse-håndtag. Volvo Trucks har ladet sig inspirere af personbilsproducenterne, som i nogle modeller har erstatet den traditionelle håndbremse med et håndbremse, der er koblet til tændingen.


I den nye Volvo FH er håndbremsen trukket, når lastbilen holder stille. Og når man tager tændingsnøglen ud, behøver man ikke at spekulere på, om man huskede håndbremsen. Det er der sørget for.


Omvendt, når man skal køre, er det blot at sætte lastbilen i gear og træde på speederen.


Når disse indtryk er faldet på plads og bilen sætter sig i bevægelse, kan enhver chauffør glæde sig over klart forbedret udsyn til vejen og medtrafikanterne.


Dette skyldes især større rudearealer og de helt nye sidespejles design, der giver god fri plads mellem de tynde spejlhuse og førerhusets forreste sidestolper, som er drejet en smule i forhold til den tidligere model for at forbedre udsynet 


Affjedring af såvel chassis, som førerhus, udgør en ret væsentlig del af enhver prøvekørsel. 
Hvad angår sidstnævnte er de nye FH modeller blevet betydelig forbedret. Eftersom førerhusaffjedringen er blevet flyttet væsentlig længere ud i forhold til tidligere, hører det med irriterende krængninger ved hårdt styrudslag fortiden til.


Hvad, som også hører til fortiden, er, at styringen af de nye FH-biler er blevet strammere. I hvert fald i forhold til styringen på de nuværende FH-modeller, der kan være så løs, at der kan forekomme behov for unødvendig korrigering af retningsstabiliteten.


Med det nye styretøj er der overhovedet ingen behov for korrigering. Og dermed er der også opnået solid fremgang for bilens retningsstabilitet.     


Hvad angår chassisaffjedring, var der også mulighed for at bedømme Volvos nye IFS foraksel. Den er udviklet med tandstangsstyring - en konstruktion, som hidtil har været forbeholdt person- og varebiler. 


I forhold traditionelle affjedring med parabelfjedre på forakslen og luftaffjedring på drivaksel, kunne jeg ikke med min bedste vilje mærke forskel på de to chassis affjedringssystemer på de veje, som testkørslen blev afviklet på.


Ny struktur 
En helt ny førerhusstruktur gør den nye Volvo FH til en mere sikker lastvogn. Aldrig tidligere har en Volvo lastvogn klaret de meget omfattende krav til kollisionssikkerhed så overlegent. 


Der er god plads i den nye FH-serie. Førehuset er stort - også når man ikke ser det gennem en supervidvinkel som her. Målt i rumfang er der kommet 300 liter mere opbevaringsplads til.




Mere opretstående A-stolper har givet én kubikmeter mere plads i førerhuset. Det betyder ekstra 300 liters opbevaringskapacitet samt mere komfort i førerhuset. 
Førerhusene er indrettet til både arbejde og fritid. En bedre seng, integreret parkeringskøler, ny belysning, lavt støjniveau og andre funktioner er alle med til at øge muligheden for behagelig afslapning og en god nats søvn, hvilket giver mere udhvilede og opmærksomme chauffører. 



Op til og under præsentationen af den nye Volvo FH var Volvo Trucks fremme med mange superlativer.


Nedenfor har jeg valgt et par stykker, som efter min overbevisning er væsentlige.


Med den nye Volvo FH-serie sætter Volvo Trucks nye standarder for, hvad en førsteklasses lastvogn kan tilbyde. 


Brændstoføkonomi, pålidelighed, ergonomi, fremragende køreegenskaber, aktiv og passiv sikkerhed og tidsbesparende funktioner. Volvo FH er en lastvogn, der er bygget med tanke på chaufføren og med fokus på at forbedre transportvirksomhedernes rentabilitet.


Der er ingen tvivl om, at brændstoføkonomi i dag er en topprioritet for transportvirksomheder. Derfor var det også et vigtigt pejlemærke under udviklingen af den nye Volvo FH.  

Euro 5-drivlinen, der allerede er brændstofeffektiv, er nu endnu mere økonomisk. Samtidig ser Volvos første Euro 6-motor med betydeligt reducerede emissioner dagens lys. Desuden gør den nye funktion I-See det muligt at sænke brændstofforbruget endnu mere - med op til 5 procent. 

I efteråret 2013 lanceres en ny drivline, Volvo I-Torque, der sætter nye teknologiske standarder, giver et endnu lavere brændstofforbrug og yderligt forbedrede køreegenskaber - funktioner, der er til glæde og gavn for både transportvirksomheden og chaufføren.




Per Fischer, transportnyhederne.dk's testkører i en af de nye FH'ere. Indtrykket var yderst positivt. Den nye FH'er levede umiddelbart op til mande af de superlativer, som Volvo havde taget i brug ved præsentationen først i september.







Instrumenteringen i en moderne lastbil. Sådan har Volvo valgt at gøre det i den nye FH-serie. Nogle tryk på et par knapper leder chaufføren gennem menuerne og giver ham oplysninger om eksempelvis brændstofforbrug.











Den nye Volvo i et stille øjeblik. Lukker man øjene og lader tankerne flyve hen til andre producenter af store lastbiler, er det tydeligt, at computerprogrammer regner ganske præcist, når de skal tage hensyn til aerodynamik. Prøv eksempelvis at tænke på formen af førehusene fra Scania og Mercedes-Benz. 




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Fredag 9. maj 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Vejafgiften er en alt for dyr måde at opkræve skat på
- Vognmandsorganisation har fået ny formand
- Udvalg skal se på sammenlægning af halve fridage
- - Vejafgiften er svær
- Formand for vognmandsorganisation takke af efter 11 år
- To-akslede city-trailere har plads til 27 paller
- Bestanden af lette lastbiler er blevet mindre de seneste år
- Antallet af nyregistreringer steg med knap 12 procent i april
- - Det var en positiv oplevelse
- Vognmand i Sorø hentede grustrailer i Østjylland
- Et enkelt mærke har over halvdelen af markedet

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst