Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Elektriske varebiler må veje mere - og stadig køres på lille kørekort

Torsdag 4. juni 2020 kl: 12:13
Af: Redaktionen

I dag må en varebil kun veje 3.500 kg, hvis man som chauffør skal kunne køre den med et almindeligt “lille” kørekort. Fra 1. juli må eksempelvis el-varebiler, der må afgive noget af nyttelasten til batterierne, veje op til 4.250 kg og stadig køres af chauffører, der kun har et lille kørekort. Ændring skaber tilfredshed hos organisationen DI Transport - og gør el-varebiler mere attraktive i forhold til almindelige varebiler

Færdselsstyrelsen har set på forholdene og ændret reglerne på baggrund af ønsker fra transporterhvervet.


Brancheorganisationen DI Transport rejste problemstillingen over for transportministeren i et brev dateret 26. februar i år. Derfor er man hos DI Transport meget tilfredse med ændringen.  


- Ændringen vil sidestille elektriske varebiler med dieselvarebiler i forhold til kørekort og lasteevne, og det er et vigtigt skridt i en grøn omstilling af transportsektoren, siger seniorchefkonsulent i DI Transport Rune Noack.


DI Transport peger på, at regler om køre- og hviletid på samme måde sætter begrænsninger på anvendelsen af elektriske varebiler, da totalvægten betyder, at en elektrisk varebil på 4.250 kg på grund af EU-reglerne kun kan anvendes inden for en 100 km radius uden at blive omfattet af regler om køre- og hviletid.  


- Det grønne valg skal være det nemme. Derfor bør undersøges med EU-Kommissionen, om der kan laves en generel fri-vægt til batterier i varebiler, så transportvirksomheder, håndværkere og andre ikke bliver straffet ved at vælge en klimavenlig varebil, siger Rune Noack.


Tankerne om en fri-vægt for eksempelvis el-vare- og -lastbiler er ikke ukendte i EU-systemet. De har været oppe at vende flere gange de seneste år.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Færdselsstyrelsen udsender vejledning om indplacering af lastbiler i CO2-emissionsklasser
- Færgerederi sælger hurtigfærge fra 1998
- Batteri-elektrisk lastbil kan komme i stødet på kort tid
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Danmarkshistoriens største havvindsudbud er sat i gang
- Fredag 19. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Havn på Jyllands top er tæt på 70 procents CO2-reduktion
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst