Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Arriva fortsætter med togtrafik i Midt- og Vestjylland og skal også køre på Svendborgbanen

Fredag 7. december 2018 kl: 10:56
Af: Jesper Christensen

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har udpeget et konsortium bestående af Arriva Danmark A/S og Arriva Tog A/S som den kommende togoperatør i Midt- og Vestjylland samt på Svendborgbanen. I forbindelse med udbuddet overdrages trafikkøberansvaret for strækningen Skjern - Holstebro overdrages sammen med tre togsæt til Region Midtjylland, der i dag er hovedejer af Midtjyske Jernbaner, der kører med passagerer og gods på strækningen mellem Vemb, Lemvig og Thyborøn










Togpassagertrafik udført som offentlig service i Midt- og Vestjylland samt på Svendborgbanen blev sendt i udbud som en følge af den politiske aftale om merudbud af togtrafik, som VLAK-Regeringen tidligere indgik med et bredt politisk flertal - S, DF, R, AL og SF.


Udbuddet omfatter de strækninger, der i dag betjenes af Arriva Tog A/S, samt Vejle - Struer og Odense - Svendborg, der i dag betjenes af DSB, og de to optionsstrækninger Tønder - Niebüll og Varde - Nørre Nebel. 


Arriva skal stå for togtrafikken i perioden fra 13. december 2020 til 9. december 2028 med mulighed for op til to års forlængelse. Arriva har tilbudt en samlet pris på lidt over 1,6 milliarder kroner - 2019-priser - for alle 10 år. Dermed er udsigt til en besparelse på godt 30 procent for hver kørt kilometer sammenlignet med den nuværende kontrakt med Arriva Tog A/S.


- Vores erfaringer med udbud af den midt- og vestjyske togtrafik viser, at det giver god mening for passagererne og skatteyderne at konkurrenceudsætte togtrafik. I de to første kontraktperioder har vi fået både billigere og mere punktlig togtrafik med et højt serviceniveau til passagererne. Jeg forventer, at Arriva vil fortsætte den udvikling og levere høj service og punktlige tog i den kommende kontraktperiode - også på Svendborgbanen, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA). Arriva er en del af DB, der står for en meget stor del af togtrafikken i Tyskland, og er aktiv i andre lande - blandt andet via datterselskabet Arriva.


Der vil være et uændret serviceniveau, idet antallet af afgange og kravene til punktlighed og kundetilfredshed videreføres fra den nuværende kontrakt.


Tildelingen af kontrakten til Arriva sker med forbehold for godkendelse af de tilhørende aktstykker i Folketingets Finansudvalg.


Trafikkøberansvaret for strækningen Skjern - Holstebro overdrages som fælge af udbuddet sammen med tre togsæt til Region Midtjylland. 


Ministeriet fik tre tilbud. Tildelingen følger udbudsbetingelserne og er givet til den tilbudsgiver, som har tilbudt den laveste pris, der er nærmere specificeret i den udbudte kontrakt.


Der følger nu en standstill-periode på ti dage til og med 17. december. Ministeriet har begrænset mulighed for at udtale sig i standstill-perioden.


Fakta om udbuddet:

Udbud af togtrafik i Midt- og Vestjylland samt på Svendborgbanen 
Togtrafikken i Midt- og Vestjylland samt på Svendborgbanen er udbudt i henhold til Aftale mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om genudbud af togtrafikken i Midt- og Vestjylland m.v. af 9. juni 2017. 


  • Driftsperioden er fra 13. december 2020 til og med 9. december 2028 med option på op til to års forlængelse til og med 14. december 2030. 
  • 
Udbuddet omfatter ca. 10,87 millioner togkilometer. Der stilles samme krav til frekvens (antal afgange), punktlighed og kundetilfredshed som i dag. 
Udbuddet omfattede alle strækninger, der i dag betjenes af Arriva Tog A/S
Udbuddet omfattede også to nye strækninger, der i dag betjenes af DSB: 
  • Vejle - Struer (inklusive fire daglige direkte togpar til/fra København) 
  • 
Odense – Svendborg 

To optionsstrækninger: 
  • Tønder – Niebüll (i samarbejde med tyske NAH.SH) 
  • 
Varde – Nørre Nebel (ny, i samarbejde med Sydtrafik) 

  • Trafikkøberansvaret for strækningen Skjern - Holstebro bliver efter udbuddet overdraget til Region Midtjylland. Med overdragelsen følger tre togsæt af typen Lint 41 og tilskud til drift og reservemateriel i hele driftsperioden. 

  • Det vindende tilbud blev afgivet af Arriva Danmark A/S og Arriva Tog A/S med en pris på 1.643.813.008,14 kroner - 1,64 milliarder - for hele driftsperioden, inklusiv mulighed for to års forlængelse






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Rejsende i Nordjylland kan tage cykel gratis med i busser og tog
- DSB solgte flere pendlerkort i første kvartal
- Kong Frederik X indvier Hovedstadens nye Metrostationer
- Analyse af vigespor på Svendborgbanen sender idéen ud på et sidespor
- Busproducent skal levere 354 busser til Rom
- Aarhus Letbane fejrer fem år med den fulde strækning
- Bilhandler er endt i skifteretten
- Region Syddanmark stopper med at købe nye benzin- og dieselbiler ved udgangen af året
- Tysk koncern skal opgradere S-banen til førerløs togdrift
- To virksomheder kan byde på støttesystemer
- Flere vælger at rejse med bus, tog og letbane i Region Midt
- Nordjyske busser og tog kørte med flere passagerer

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst