Arriva fortsætter med togtrafik i Midt- og Vestjylland og skal også køre på SvendborgbanenFredag 7. december 2018 kl: 10:56 Af: Jesper ChristensenTransport-, Bygnings- og Boligministeriet har udpeget et konsortium bestående af Arriva Danmark A/S og Arriva Tog A/S som den kommende togoperatør i Midt- og Vestjylland samt på Svendborgbanen. I forbindelse med udbuddet overdrages trafikkøberansvaret for strækningen Skjern - Holstebro overdrages sammen med tre togsæt til Region Midtjylland, der i dag er hovedejer af Midtjyske Jernbaner, der kører med passagerer og gods på strækningen mellem Vemb, Lemvig og Thyborøn Togpassagertrafik udført som offentlig service i Midt- og Vestjylland samt på Svendborgbanen blev sendt i udbud som en følge af den politiske aftale om merudbud af togtrafik, som VLAK-Regeringen tidligere indgik med et bredt politisk flertal - S, DF, R, AL og SF. Udbuddet omfatter de strækninger, der i dag betjenes af Arriva Tog A/S, samt Vejle - Struer og Odense - Svendborg, der i dag betjenes af DSB, og de to optionsstrækninger Tønder - Niebüll og Varde - Nørre Nebel. Arriva skal stå for togtrafikken i perioden fra 13. december 2020 til 9. december 2028 med mulighed for op til to års forlængelse. Arriva har tilbudt en samlet pris på lidt over 1,6 milliarder kroner - 2019-priser - for alle 10 år. Dermed er udsigt til en besparelse på godt 30 procent for hver kørt kilometer sammenlignet med den nuværende kontrakt med Arriva Tog A/S. - Vores erfaringer med udbud af den midt- og vestjyske togtrafik viser, at det giver god mening for passagererne og skatteyderne at konkurrenceudsætte togtrafik. I de to første kontraktperioder har vi fået både billigere og mere punktlig togtrafik med et højt serviceniveau til passagererne. Jeg forventer, at Arriva vil fortsætte den udvikling og levere høj service og punktlige tog i den kommende kontraktperiode - også på Svendborgbanen, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA). Arriva er en del af DB, der står for en meget stor del af togtrafikken i Tyskland, og er aktiv i andre lande - blandt andet via datterselskabet Arriva. Der vil være et uændret serviceniveau, idet antallet af afgange og kravene til punktlighed og kundetilfredshed videreføres fra den nuværende kontrakt. Tildelingen af kontrakten til Arriva sker med forbehold for godkendelse af de tilhørende aktstykker i Folketingets Finansudvalg. Trafikkøberansvaret for strækningen Skjern - Holstebro overdrages som fælge af udbuddet sammen med tre togsæt til Region Midtjylland. Ministeriet fik tre tilbud. Tildelingen følger udbudsbetingelserne og er givet til den tilbudsgiver, som har tilbudt den laveste pris, der er nærmere specificeret i den udbudte kontrakt. Der følger nu en standstill-periode på ti dage til og med 17. december. Ministeriet har begrænset mulighed for at udtale sig i standstill-perioden. Fakta om udbuddet: Udbud af togtrafik i Midt- og Vestjylland samt på Svendborgbanen Togtrafikken i Midt- og Vestjylland samt på Svendborgbanen er udbudt i henhold til Aftale mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om genudbud af togtrafikken i Midt- og Vestjylland m.v. af 9. juni 2017.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |