Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Lastbil- og busproducenter har fokus på en bæredygtig fremtid

Onsdag 19. september 2018 kl: 12:57
Share  


Af: Jesper Christensen

Lastbil- og busproducenter har fokus på en bæredygtig fremtid
Bæredygtig. På Traton Group's stand stod der en elektrisk MAN-bybus. MAN planlægger at teste elektriske prototyper senere på året og være klar med serie-produktion af elektriske busser i 2020.

Onsdag åbnede den internationale transportmesse IAA Nutzfahrzeuge 2018 i Hannover med det nyeste materiel til vejtransport - og med en række bud på, hvordan vejtransporten - både den til gods og den til mennesker - kan køre en bæredygtig fremtid hjem

Som vi tidligere på onsdagen beskrev har Iveco en 100 procent dieselfri stand. Hos Volvo Trucks og søstrene hos Renault Trucks supplerer de bæredygtige løsninger de mere traditionelle dieselløsninger, som dog også kan betegnes som bæredygtige, blot der er bæredygtigt brændstof i tankene.


Hos DAF Trucks er budskabet også, at dieselteknologien vil være den førende de kommende 10-15 år - men med biodisel/HVO er den også bæredygtig rent CO2-mæssigt. 


Men den hollandske lastbilproducent har også fokus på elektriske løsninger - enten helt rene el-lastbiler med batterier eller eksempelvis plugin-hybride løsninger, hvor en distributionsbil kan køre på ren el et halvt hundrede kilometer i by-midten og så køre på dieseldrift på landevejene, hvor hybridsystemet så kan opsamle energi til batterierne, når det går ned ad bakke eller under opbremsninger.


Hos DAF er man også klar over, at brint kan være fremtidens energibærer til lange transporter. Spørgsmålet her og nu er, hvordan brinten bliver fremstillet - den skal være bæredygtig - og hvordan den bliver opbevaret - i tryktanke eller i en væske som eksempelvis methanol.


Hos Traton Group - ja, det er navnet på det selskab, der samler Scania, MAN og VW erhvervskøretøjer - finde man samme temaer. Bæredygtighed i form af biogasdrevne eller biodieseldrevne lastbiler og busser - og hybride løsninger. Ja, på busområdet har Scania i år en el-bus kørende som shuttlebus på messeområdet i Hannover - støjsvag og komfortabel sammenlignet med de dieselbusser, der også er sat ind for at servicere messegæsterne. 


Og på Traton Group's stand i Hal 11 stod der en elektrisk MAN-bybus. MAN planlægger at teste elektriske prototyper senere på året og være klar med serie-produktion af elektriske busser i 2020.


Og hvor er så hollandske VDL og polske Solaris - de to store europæiske leverandører af rene el-busser i år? Ja, de er ikke at finde i IAA's haller, men derimod på Innotrans-messen i Berlin, der falder sammen med IAA i Hannover.





Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Superfærge ankommer til Aarhus på søndag
- Nye job går i vid udstrækning til mennesker i Danmark
- Volvo kørte sine busser ind på en førsteplads
- Københavns Lufthavn har en andel på 83 procent
- Danske lufthavne betjente 18,2 millioner passagerer
- Skånsk havn med bornholmerforbindelser satte ny rekord
- Enighed i EU åbner for mindre CO2-udledning fra tunge køretøjer
- Skandinaviens største ro/ro-havn sætter ny rekord
- Debatmøde sætter fokus på organisering af kollektiv trafik
- Dansk flyselskab holder rute mellem Esbjerg og Aberdeen i luften
- Britisk flyselskab er gået konkurs
- DSB lancerer DSB Orange Fri og fordobler antallet af billige billetter

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst