Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Operatør i Hamburg vælger el-busser fra Tyskland og Polen

Mandag 14. maj 2018 kl: 16:14
Af: Jesper Christensen

Hamburger Hochbahn AG, der driver bus og tog i hovedbyen ved Elben, har valgt, at de første 30 el-busser skal leveres af tyske EvoBus i Daimler-koncernen og polske Solaris

Operatør i Hamburg vælger el-busser fra Tyskland og Polen
En E-Citaro-bus fra Daimler-koncernen.
Dermed er der åbnet for, at de første serieproducerede el-busser kan køre gennem den tyske by, der har 1,8 millioner indbyggere i selve Hamburg og 2,7 millioner indbyggere i det større tætbebyggede Hamburg-område, kan køre mindre miljøbelastende.


Daimler-koncernens salgsselskab for busser, EvoBus, skal levere 20 af de 30 busser, mens polske Solaris skal levere de resterende 10.
De 20 busser, som EvoBus skal levere, er af typen E-Citaro, mens Solaris-busserne er af typen Urbino nE12.


I år bliver der leveret to af hver, mens de resterende 26 el-busser skal leveres frem mod september næste år. Henrik Falk, der er bestyrelsesformand i Hamburger Hochbahn, siger, at leveringen af de serieproducerede el-busser er en milepæl ved vejen mod en miljøvenlig bus-flåde i Hamburg.


Målet for selskabet er, at det fra 2020 udelukkende vil anskaffe emissionsfrie el-busser.


Investeringen i de 20 E-Citaro-busser og de 10 Urbino nE12 er en del en tidligere beslutning om at investere i 60 el-busser frem mod 2020.
Busserne i første leverance har en rækkevidde på mindst 150 kilometer, mens busserne, der skal leveres fra begge leverandører fra midt i 2019 vil have en rækkevidde på mindst 200 km. 
For begge leverandører er der tale om solo-busser med plads til 70 passagerer (25 siddepladser), som skal lades op på depoterne. Busserne vil få udgangspunkt hos Hochbahn-Betriebshof Hummelsbüttel, hvor der er de nødvendige ladefaciliteter.


Investeringen for Hamburger Hochbahn ligger på omkring 18 millioner euro, hvor selskabet vil søge medfinansiering hos den tyske stat.


Ud over investeringen i el-busser bygger Hamburger Hochbahn et helt nyt anlæg i Alsterdorf, der helt er indrettet til at betjene el-busser. I de kommende år vil flere busanlæg også blive indrettet til el-busser.





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Danmarkshistoriens største havvindsudbud er sat i gang
- Fredag 19. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Havn på Jyllands top er tæt på 70 procents CO2-reduktion
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati
- Fornuftig kompensation for belastende dieselafgift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst