Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Nordjyske dieseltog kører på naturgas

Tirsdag 27. februar 2018 kl: 13:24
Share  


Af: Redaktionen

Nordjyske Jernbaner fik i begyndelsen af februar den første leverance af et nyt og mindre miljøbelastende flydende brændstof til sine 21 tog med dieselmotor. Dermed er selskabet, der tager sig af den regionale togtrafik fra Skørping i Himmerland og nordpå til Aalborg og i hele Vendsyssel,, det første i Danmark, der tømmer dieseltankene for derefter at køre på et naturgasbaseret flydende brændstof med mindre partikel udledning og mindre CO2-udledning

Nordjyske Jernbaner, der overtog den regionale togdrift i Region Nordjylland fra DSB i august sidste år, har udskiftet den traditionelle dieselolie med det naturgasbaserede og flydende GTL-brændstof (Gas-To-Liquids). Herved nedbringes togenes partikeludledning med omkring 25 procent fra den ene dag til den anden. Det er ifølge administrerende direktør hos Nordjyske Jernbaner Peter Hvilshøj godt nyt for både ansatte, passagerer og naboer til det nordjyske banenet.


- Vi vil gerne gå foran og bidrage med en grønnere togdrift. Derfor har vi besluttet at udfase diesel til fordel for GTL. Selvom vores tog er nye, udleder de stadig skadelige partikler og diesellugt. Derfor er det naturligt, at vi udnytter de muligheder, der rent faktisk er for at vælge et renere brændstof, siger Peter Hvilshøj og fortsætter:


- Med skiftet til GTL nedbringer vi udledningen af skadelige partikler med helt op til 25 procent. Samtidig fjerner vi stort set alle gener forbundet med dieselos og -lugt. Dermed kan naboer til vores stationer og passagererne nu se frem til både mindre luftforurening og diesellugt fra vores tog.


På sporet mod en grønnere kollektiv trafik
Nordjyske Jernbaner opererer 21 moderne dieseltog på linjerne Skagen-Skørping og Hirtshals-Hjørring. Det nye brændstof, som leveres af energiselskabet DCC Energi, brænder langt renere end traditionel diesel og kan uden videre påfyldes en dieselmotor. Det har Nordjyske Jernbaner fået forsikring for hos togproducenten Alstom, der har leveret togsættene. GTL er nogle få procent dyrere end almindelig diesel, men merprisen er ifølge Nordjyske Jernbaner og NT, der har det administrative ansvar for afvikling af den kollektive trafik i regionen, godt givet ud.


- Skiftet fra diesel til GTL er et stort og meget vigtigt skridt på vejen til en grønnere kollektiv trafik. Det er netop en af grundpillerne i NTs igangværende transformation fra trafik- til mobilitetsselskab. Vi mener, at den kollektive trafik skal gå forrest i den grønne omstilling, og vi har nogle ambitiøse målsætninger om at være med til at sætte standarden, siger bestyrelsesformand Nuuradiin S. Hussein (S) fra NT og fortsætter: 


- Vi er derfor glade for fra den ene dag til den anden at kunne udfase diesel i alle vores tog. Det skyldes ikke mindst en stærk vilje hos Nordjyske Jernbaner og NT, og det skyldes, at vi de seneste år har gjort os nogle positive erfaringer blandt andet med Danmarks første CO2-neutrale regionalbusser.


Understøtter Klimaregion Nordjylland
Region Nordjylland er Danmarks første klimaregion, og regionsrådsformand Ulla Astman (S) har sammen med det øvrige regionsråd været en engageret driver for klimatiltagene. Hun ser derfor også GTL som et godt skridt på vejen til renere kollektiv trafik. 


- Vi har ikke mulighed for at køre på el i Nordjylland inden for en overskuelig fremtid. Men ved at droppe diesel i togene kan vi gøre meget for både miljø og luftkvalitet. Derfor ser jeg Nordjyske Jernbaners skifte fra diesel til naturgas som det helt rigtige at gøre på nuværende tidspunkt. At vi så samtidig kan gøre det uden store investeringer og fordyrelser, gør jo bare beslutningen endnu bedre, siger regionsrådsformand Ulla Astman. 


Nordjyske Jernbaner fik første levering af GTL i begyndelsen af februar og kører nu på ren GTL-brændstof. Afhængig af, hvordan GTL-brændstoffet er produceret, kan skiftet også bidrage til en mindre CO2-udledning.




Klik venligst

© Copyright 2018 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- EU har fokus på transportens energiforbrug
- Danmarks største biogasanlæg slår rekord
- Daimler-koncernen må tilbagekalde 774.000 biler
- Havnen i Hirtshals skal huse fire vindmøller
- Kinesisk producent af ny-energi-køretøjer skal levere lastbiler i Brasilien
- Europa skal blive bedre til at genanvende affald
- Hollandsk koncern sætter strøm til en DAF
- Aarhus Sporveje indsætter fire el-busser
- Operatør i Hamburg vælger el-busser fra Tyskland og Polen
- Volvo Trucks sætter strøm til endnu en distributionsbil
- Danmark skal sikre klimavenlig biomasse i energisystemet
- Busoperatør renser motorer og partikelfiltre med brint

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst