Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Danske Busvognmænd er glade for lovgivning om overenskomstforhold

Fredag 15. december 2017 kl: 12:45
Af: Redaktionen

Et flertal uden om VLAK-Regeringen stemte under udvalgsbehandlingen af taxiloven for Enhedslistens ændringsforslag om krav til løn- og arbejdsvilkår i taxibranchen. Ændringsforlsaget blev indarbejdet i den endelige lov, som blev vedtaget 14. december. Organisationen Danske Busvognmænd, der har en stor del af de danske busvognmænd som medlemmer, hilser den nye lovs bestemmelser om løn- og arbejdsforhold velkommen. - Det har langt fra været tilfredsstillende med den retstilstand, der fulgte af Nortra-dommen, og som har betydet uacceptable lønninger og arbejdsforhold særligt i flextrafikken, siger Michael Branner, der er chefkonsulent i Danske Busvognmænd

- Vi er derfor tilfredse med, at lovgiverne endelig er blevet enige om en formulering i lovteksten, som skaber et mindstemål for, hvorledes der skal aflønnes i forhold til taxiloven, påpeger Michael Branner.


Den nye taxilov betyder, at formuleringen i den hidtidige taxilov, som efter Højestret’s Nortra-dom viste sig at tillade enhver overenskomst i vejtransporten indgået af to parter, bliver erstattet af en formulering, som kræver, at indehavere af en tilladelse til erhvervsmæssig personbefordring i personbil følger en overenskomst ”indgået af de inden for det pågældende faglige område mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark.


Den nye taxilov sætter dermed en stopper for den retstilstand, der har betydet social dumping og spotpriser som følge af de indholdsløse overenskomstbestemmelser i lovteksten. 


- Vi har efter moden overvejelse besluttet at stemme ja til Enhedslistens ændringsforslag. Vi kan ikke leve med de forhold, der er for især flextrafikchauffører rundtomkring i Danmark. Vi taler meget om social dumping med hensyn til østeuropæiske arbejdere i Danmark. Men her har vi altså danske arbejdere, som er udsat for social dumping, fordi kommunerne ikke ønsker at betale den pris, det reelt koster. Så vi støtter ændringsforslaget, sagde Danske Transportordfører Kim Christiansen fra Folketingets talerstol under andenbehandlingen af forslaget.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Aarhus Letbane fejrer fem år med den fulde strækning
- Bilhandler er endt i skifteretten
- Region Syddanmark stopper med at købe nye benzin- og dieselbiler ved udgangen af året
- Tysk koncern skal opgradere S-banen til førerløs togdrift
- To virksomheder kan byde på støttesystemer
- Flere vælger at rejse med bus, tog og letbane i Region Midt
- Nordjyske busser og tog kørte med flere passagerer
- Lokal togoperatør justerer køreplaner og togenes længde
- Forhandler af store og små køretøjer er tilfreds med 2023-resultatet
- Lufthavn på Djursland får vinterafgange til skiområdet i Sverige og Norge
- Fredag 19. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- 30-årig mand blev varetægtsfængslet i fire uger

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst