Rederiorganisation var med til piratøvelse med forsvaret

Fredag 10. september 2021 kl: 12:14
Share  


Af: Redaktionen

Forud for udsendelsen af fregatten »Esbern Snare«, der skal patruljere i Guineabugten, der er præget af pirateri, havde Forsvarsakademiet onsdag inviteret Danske Rederier til piratøvelse og efterfølgende paneldebat

Under sådan en operation, som »Esbern Snare« skal deltage, der det afgørende, at alle aktører kender deres plads i spillet. Derfor havde Center for Maritime Operationer (Forsvarsakademiet) og Center for Militære Studier på Københavns Universitet inviteret til en lukket workshop under titlen ”Wargaming - Gulf of Guinea”, hvor relevante aktører og myndigheder mødtes på Svanemøllens Kaserne.


Formålet med workshoppen var primært at afklare, ”hvem gør hvad, hvornår og hvorfor”, inden de udsendte kan befinde sig i en skarp situation. Danske Rederier var inviteret til at deltage som observatør - og administrerende direktør Anne H. Steffensen deltog efterfølgende i en paneldebat om pirateri i Guineabugten.


- Piratsituationen i Vestafrika er meget anderledes end den, vi så i Adenbugten. Piraterne er bedre bevæbnet, bedre trænet og desværre også mere voldelige. Samtidig sejler vores skibe varer ind og ud af havnene, og kan derfor ikke sejle langt fra kysten, som de gjorde i Adenbugten. Jeg er derfor glad for, at vi gør alt, hvad vi kan, for at være klar til de udfordringer, der uden tvivl vil komme, siger Anne H. Steffensen.


Flådebidrag vil have en afskrækkende effekt
Med sig om bord vil »Esbern Snare« blandt andet have en Seahawk-helikopter og en maritim indsatsstyrke, som hurtigt vil kunne komme handelsskibe under angreb til undsætning. Derudover har flere andre lande - blandt andet Storbritannien og Frankrig - også lovet, at de til efteråret vil sende flådeskibe til bugten. Det vil ske for både for at kunne hjælpe angrebne skibe, men også for at have en afskrækkende effekt.


- Lykkes vi med at sikre en konstant tilstedeværelse af flådefartøjer, der kan patruljere i området, så er jeg sikker på, at det vil have en afskrækkende effekt. Det bør alt andet lige få piraterne til at tænke sig om en ekstra gang, før de forsøger at kapre et skib, siger Anne H. Steffensen og understreger, at den militære indsats ikke kan stå alene.


- Det er lige så vigtigt, at vi i tæt samarbejde med landene omkring Guineabugten træner og uddanner, så de på sigt selv kan stå for at sikre sejladsen i bugten. Men, vi må være ærlige og sige, at det har lange udsigter, så derfor er jeg glad for, at Danmark er sit ansvar som en af verdens største søfartsnationer voksen, og sender flådebidraget afsted, siger Anne H. Steffensen.


Over 95 procent af alle kidnapninger til søs skete sidste år i Guineabugten.




Klik venligst

© Copyright 2021 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.