FRA NY LOV OM GODKENDELSE OG SYN AF KØRETØJER:
Transportministeren Thomas Danielsen (V) fremsatte onsdag 19 marts et forslag til en ny lov om godkendelse og syn af køretøjer med det formål at sikre en tidssvarende og klar lovgivning på området. Lovforslaget, der blev vedtaget i sin endeligeform onsdag i denne uge, byggede på en samlet gennemskrivning af synsloven fra 2004 og en række senere ændringslove - og åbner blandt andet for syn af sættevogne i udlandet
Transportministeren pegede ved fremlæggelsen på, at formålet med lovforslaget også var at tilvejebringe en permanent ordning for national individuel godkendelse af nye motorkøretøjer og påhængskøretøjer til motorkøretøjer, der er omfattet af EU's typegodkendelsesforordning 2018/858, og som hidtil har været baseret på en overgangsordning.
Den nye godkendelsesordning ligner i hovedtræk de hidtil gældende regler, men der indføres i henhold til Danmarks EU-retlige krav en ny godkendelsesattest som erstatning for de kendte data- og godkendelseserklæringer.
Herudover er kravet om, at synsvirksomhederne skal have en teknisk ansvarlig person tilknyttet synsvirksomheden afskaffet, hvilket blandt andet vil være med til at sikre en mere gennemsigtig tilladelsesordning for synsvirksomheden.
Loven åbner også for, at synsrapporter udstedt af andre EU-lande kan anerkendes som et godkendt periodisk syn i Danmark. I første række vil det omfatte påhængskøretøjer til tunge erhvervskøretøjer med den hensigt at forøge fleksibiliteten for transportvirksomhedernes mulighed for at tilrettelægge transporter og udlede mindre CO2, så de eksempelvis ikke skal køre tomme eller halvtomme sættevogne til Danmark for at overholde kravet om periodisk syn.
Interesserede kan se lovforslaget som det blev vedtaget efter tredjebehandlingen i Folketinget onsdag 11. juni her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Sværlasttrailer kan blive fem meter længere
- Knap tre ud af fire døde er mænd
- Sættevogne kan synes i udlandet
- - Det er et væsentligt fremskridt for vejgodstransporten
- Flere biler kørte ind i hinanden på motorvej
- Lastvognscenter i Aarhus har fået ny salgskonsulent
- Mindre transportfirma i Dalmose er endt i Skifteretten i Næstved
- Antallet efter fem måneder ligger 4,7 procent under sidste år
- Maj endte 14 under sidste år
- Lastbilbestanden er oppe på sit højeste maj-niveau
- Brændstofleverandør i Hobro har solgt sin virksomhed
- EU-Kommissionen bekræfter, at regummierede dæk opfylder EU's bæredygtighedskriterier
Skriv din kommentar:
Sættevogne kan synes i udlandet
Fredag 13. juni 2025 kl: 13:46
Af: RedaktionenTransportministeren Thomas Danielsen (V) fremsatte onsdag 19 marts et forslag til en ny lov om godkendelse og syn af køretøjer med det formål at sikre en tidssvarende og klar lovgivning på området. Lovforslaget, der blev vedtaget i sin endeligeform onsdag i denne uge, byggede på en samlet gennemskrivning af synsloven fra 2004 og en række senere ændringslove - og åbner blandt andet for syn af sættevogne i udlandet
Transportministeren pegede ved fremlæggelsen på, at formålet med lovforslaget også var at tilvejebringe en permanent ordning for national individuel godkendelse af nye motorkøretøjer og påhængskøretøjer til motorkøretøjer, der er omfattet af EU's typegodkendelsesforordning 2018/858, og som hidtil har været baseret på en overgangsordning.
Den nye godkendelsesordning ligner i hovedtræk de hidtil gældende regler, men der indføres i henhold til Danmarks EU-retlige krav en ny godkendelsesattest som erstatning for de kendte data- og godkendelseserklæringer.
Herudover er kravet om, at synsvirksomhederne skal have en teknisk ansvarlig person tilknyttet synsvirksomheden afskaffet, hvilket blandt andet vil være med til at sikre en mere gennemsigtig tilladelsesordning for synsvirksomheden.
Loven åbner også for, at synsrapporter udstedt af andre EU-lande kan anerkendes som et godkendt periodisk syn i Danmark. I første række vil det omfatte påhængskøretøjer til tunge erhvervskøretøjer med den hensigt at forøge fleksibiliteten for transportvirksomhedernes mulighed for at tilrettelægge transporter og udlede mindre CO2, så de eksempelvis ikke skal køre tomme eller halvtomme sættevogne til Danmark for at overholde kravet om periodisk syn.
Interesserede kan se lovforslaget som det blev vedtaget efter tredjebehandlingen i Folketinget onsdag 11. juni her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Sværlasttrailer kan blive fem meter længere
- Knap tre ud af fire døde er mænd
- Sættevogne kan synes i udlandet
- - Det er et væsentligt fremskridt for vejgodstransporten
- Flere biler kørte ind i hinanden på motorvej
- Lastvognscenter i Aarhus har fået ny salgskonsulent
- Mindre transportfirma i Dalmose er endt i Skifteretten i Næstved
- Antallet efter fem måneder ligger 4,7 procent under sidste år
- Maj endte 14 under sidste år
- Lastbilbestanden er oppe på sit højeste maj-niveau
- Brændstofleverandør i Hobro har solgt sin virksomhed
- EU-Kommissionen bekræfter, at regummierede dæk opfylder EU's bæredygtighedskriterier
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |