ANALYSE FRA REDERIORGANISATION:
En ny analyse fra Danske Rederier viser, at 64 procent af danske søfolk bor i en af Danmarks land- eller yderkommuner. Svendborg har det højeste antal søfolk samlet set, mens Ærø har flest i forhold til indbyggertallet. Analysen viser også, at søfarten sætter betydelige aftryk på Lolland, Falster, Bornholm samt i Nordjylland og Sydvestjylland
- Vi har rigtig mange stærke maritime miljøer med en lang historie bag sig rundt omkring i Danmark. Steder som Svendborg og Ærø emmer bare af søfart. Det skal vi holde fast i. Vi skal sikre, at der både er maritime arbejds- og uddannelsespladser i hele landet, siger Anne H. Steffensen, der er administrerende direktør i Danske Rederier i en kommentar til rederiorganisationens analyse.
- Søfarten er med til,at sikre et Danmark i bedre geografisk balance. De danske søfolk har i stor stil valgt at bosætte sig i land-og yderkommuner - ikke mindst på øerne - og bidrager med liv, lokal udvikling og økonomisk aktivitet, siger Steffen Damsgaard, der er formand for Landdistrikternes Fællesråd.
- Ligeledes er de danske havne vigtige erhvervscentre og logistik-knudepunkter mange steder i landet. Endelig er de danske færger en afgørende livslinje for mange ø-samfund eller genvejs-forbindelser. Vi har alle sammen en klar interesse i, at det maritime erhverv, på tværs af hele landet, også fortsætter med at blomstre i fremtiden, siger han videre.
Aktuelt har Vækstteam for Det Blå Danmark offentliggjort sine anbefalinger til SVM-Regeringen om, hvad der skal til for, at Danmark også i de kommende årtier fastholder sin position som en af verdens største søfartsnationer. Her er uddannelse og rekruttering væsentlige indsatsområder, hvor der lægges op til både analyse og handlingsplan for nye uddannelsestiltag.
- Det er vigtigt, at vi sikrer os, at dansk skibsfart også fremover har de rigtige rammevilkår, så vi kan stå knivskarpt i den globale konkurrence - også når det kommer til at uddanne fremtidens søfolk, hvor vi gerne bidrager til ideudviklingen, siger Anne H. Steffensen.
Interesserede kan læse mere om Vækstteamets anbefalinger her:
Interesserede kan læse mere om analysen fra Danske Rederier her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Told på skibsfart modvirker behov for klimaafgift
- Skoleskib markerer sit 90-års jubilæum i København
- Skoleskib besøger søfartsskoler og institutioner på tværs af Danmark
- Krydstogtssæsonen i Aarhus går i gang med kurs mod besøgsrekord
- Ny international maritim aftale sætter kursen for klimaneutral skibsfart i 2050
- Arbejdet for klimaneutral skibsfart er langt fra slut
- Sønderjysk havn løftede sit driftsresultat op
- Påske-effekt løftede fragtmængderne hos rederi-koncern
- Havn med norske forbindelser satte omsætningsrekord
- USA trækker sig fra klimamøde i FN's maritime organisation
- EU-Kommisssionen godkender dansk opkøb af tysk transportkoncern
- Containerskib fra Göteborg anløb Aarhus på ny rute til Asien
Skriv din kommentar:
To ud af tre danske søfolk bor i land- og yderkommunerne
Fredag 4. april 2025 kl: 12:39
Af: RedaktionenEn ny analyse fra Danske Rederier viser, at 64 procent af danske søfolk bor i en af Danmarks land- eller yderkommuner. Svendborg har det højeste antal søfolk samlet set, mens Ærø har flest i forhold til indbyggertallet. Analysen viser også, at søfarten sætter betydelige aftryk på Lolland, Falster, Bornholm samt i Nordjylland og Sydvestjylland
- Vi har rigtig mange stærke maritime miljøer med en lang historie bag sig rundt omkring i Danmark. Steder som Svendborg og Ærø emmer bare af søfart. Det skal vi holde fast i. Vi skal sikre, at der både er maritime arbejds- og uddannelsespladser i hele landet, siger Anne H. Steffensen, der er administrerende direktør i Danske Rederier i en kommentar til rederiorganisationens analyse.
- Søfarten er med til,at sikre et Danmark i bedre geografisk balance. De danske søfolk har i stor stil valgt at bosætte sig i land-og yderkommuner - ikke mindst på øerne - og bidrager med liv, lokal udvikling og økonomisk aktivitet, siger Steffen Damsgaard, der er formand for Landdistrikternes Fællesråd.
- Ligeledes er de danske havne vigtige erhvervscentre og logistik-knudepunkter mange steder i landet. Endelig er de danske færger en afgørende livslinje for mange ø-samfund eller genvejs-forbindelser. Vi har alle sammen en klar interesse i, at det maritime erhverv, på tværs af hele landet, også fortsætter med at blomstre i fremtiden, siger han videre.
Aktuelt har Vækstteam for Det Blå Danmark offentliggjort sine anbefalinger til SVM-Regeringen om, hvad der skal til for, at Danmark også i de kommende årtier fastholder sin position som en af verdens største søfartsnationer. Her er uddannelse og rekruttering væsentlige indsatsområder, hvor der lægges op til både analyse og handlingsplan for nye uddannelsestiltag.
- Det er vigtigt, at vi sikrer os, at dansk skibsfart også fremover har de rigtige rammevilkår, så vi kan stå knivskarpt i den globale konkurrence - også når det kommer til at uddanne fremtidens søfolk, hvor vi gerne bidrager til ideudviklingen, siger Anne H. Steffensen.
Interesserede kan læse mere om Vækstteamets anbefalinger her:
Interesserede kan læse mere om analysen fra Danske Rederier her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Told på skibsfart modvirker behov for klimaafgift
- Skoleskib markerer sit 90-års jubilæum i København
- Skoleskib besøger søfartsskoler og institutioner på tværs af Danmark
- Krydstogtssæsonen i Aarhus går i gang med kurs mod besøgsrekord
- Ny international maritim aftale sætter kursen for klimaneutral skibsfart i 2050
- Arbejdet for klimaneutral skibsfart er langt fra slut
- Sønderjysk havn løftede sit driftsresultat op
- Påske-effekt løftede fragtmængderne hos rederi-koncern
- Havn med norske forbindelser satte omsætningsrekord
- USA trækker sig fra klimamøde i FN's maritime organisation
- EU-Kommisssionen godkender dansk opkøb af tysk transportkoncern
- Containerskib fra Göteborg anløb Aarhus på ny rute til Asien
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |