Motorvejen over Brennerpasset bliver spærret på lørdag
Tirsdag 26. maj 2026 kl: 12:51
Af: Jesper ChristensenEn af Europas vigtigste nord/syd-gående transportkorridorer - motorvejen over Brennerpasset mellem Østrig og Italien, vil være helt spærret for lastbiltrafik fra klokken 9 lørdag morgen og frem til klokken 19 på grund af en lovlig anmeldt demonstration. For personbiler vil motorvejen være spæret fra klokken 11
Det er beboere i den østrigske Wipptal, hvor omkring 15.000 mennesker lever tæt på motorvejen, der arrangerer demonstrationen. Beboerne klager over støj, fint støv og daglige trafikkøer.
Ifølge vejmyndigheden Asfinag passerede 11 millioner personbiler og 2,5 millioner lastbiler Brenner-motorvejen i 2025. Siden 2010 er antallet af lastbiler steget med 40 procent, og trafikmængden er næsten syvdoblet siden 1960’erne.
Ud over motorvejen over Brennerpasset - motorvej A13 - er den almindelige hovedvej - B182 - og andre mulige veje til og fra passet også spærret.
I forbindelse med demonstrationen på lørdag forventer myndighederne lange køer på blandt andet A8 (München-Salzburg), Inntal-motorvejen A93 og omkring Innsbruck - både før, under og efter demonstrationen.
De tyske og østrigske myndigheder etablerer indfører trafikregulering ved grænseovergangene, hvis trafikkaos truer forsyningssikkerheden. I værste fald kan grænserne blive lukket fuldstændigt.
Interesserede kan læse mere om spærringen af Brenner-motorvejen her:
.jpg)
© Copyright 2026 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Nye analyser afdækker vigtige dagsordener på transportområdet
- Lastbilchauffør overtrådte sin vigepligt
- Vognmand i Brædstrup har fået ny tre-akslet kærre med hejs
- Lastbilforhandler har åbnet for 400 kW ladeanlæg til tunge køretøjer
- Rigsrevisionen skal undersøge kontrollen med grisetransporter til udlandet
- Maj kom ud med to færre nyregistreringer end sidste år
- Maj i år lå én under maj sidste år
- Batteri-elektriske lastbiler over 16 tons er gået fra 60 til 152
- Antallet af nyregistreringer er steget med godt 9,8 procent
- Fire fire-akslede tiptrailere er bygget til asfalttransport
- Udstationeringssatser bliver opdateret pr. onsdag 1. juli
- Svensk-dansk postkoncern bygger ny terminal i Nordsverige
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




