DYREBESKYTTELSESORGANISATION:
Danske svineeksportører sender grise på længere og hårdere ture, end loven tillader. Sådan lyder det fra Dyrenes Beskyttelse, der har søgt aktindsigt hos Fødevarestyrelsen og fulgt efter en last grise, der angiveligt skulle til Tirol i det nordligste Italien, men efter et hvil blev kørt videre til Torino i det vestlige Italien tæt på Frankrig

.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Grise fra Danmark kommer ud på længere transporter en angivet
- Ny containerterminal i Fredericia blev indviet i weekenden
- Transportfirma i Kolding bliver en del af større koncern
- Solpaneler på lastbiler skal reducere brændstofforbruget
- Fragtmand i Aarhus har fået en elektrisk trækker
- Vognmand i Toftlund er gået konkurs
- Lastbil væltede ved Ølstykke
- Den kilometerbaserede vejafgift er hastet igennem
- Transportministeren forklarer manglende bøder til vognmænd fra tre lande
- Ungarn har lukket for danske opslag i europæisk register
- Kæmpekran skal køre på motorvej ved lufthavn
- Fredag 3. oktober 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
Skriv din kommentar:
Grise fra Danmark kommer ud på længere transporter en angivet
Mandag 6. oktober 2025 kl: 16:24
Af: RedaktionenDanske svineeksportører sender grise på længere og hårdere ture, end loven tillader. Sådan lyder det fra Dyrenes Beskyttelse, der har søgt aktindsigt hos Fødevarestyrelsen og fulgt efter en last grise, der angiveligt skulle til Tirol i det nordligste Italien, men efter et hvil blev kørt videre til Torino i det vestlige Italien tæt på Frankrig
Ifølge Dyrenes Beskyttelse fusker svineeksportører med dokumenter til Fødevarestyrelsen og sender grise ud på ulovligt lange og varme transporter.
- Alt tyder på et systematisk svindelnummer, hvor danske svineeksportører giver forkerte oplysninger og dermed vildleder myndighederne. Det er svært at se, at formålet skulle være andet, end at omgå de regler, der skal beskytte grisene på de lange dyretransporter, siger Ditte Erichsen, der er dyrlæge og ekspert i dyretransporter hos Dyrenes Beskyttelse.
Hos Dyrenes Beskyttelse peger man på, at det kan have vidtrækkende dyrevelfærdsmæssige konsekvenser, når eksportørerne giver ét indtryk over for myndighederne, men gør noget andet og gennemfører transporter under ulovlige forhold.
Da grise næsten ingen aktive svedkirtler har, er de ekstra sårbare over for varme. Og risikoen for, at de tørster, bliver udsat for overophedning, udmattelse og anden lidelse øges i takt med transportens længde.
- Eksportørernes vildledning af myndighederne kommer meget hurtigt til at ske på bekostning af grisene, siger Ditte Erichsen.
Fulgte efter transport
For at dokumentere vildledningen fulgte Dyrenes Beskyttelse i august efter en grisetransport lastet med 500 grise. Ifølge den officielle køreplan skulle grisene til Sydtirol i det nordligste Italien.
- Vi havde en begrundet mistanke om, at grisene i virkeligheden hurtigt skulle videre til en fjernere og varmere destination, end Fødevarestyrelsen ville have godkendt. Og mistanken holdt stik, siger Ditte Erichsen.
De 500 grise fik et kort ophold i Sydtirol, hvor efter de blev de læsset på den samme lastbil, som kørte dem videre til Torino i det nordvestlige Italien tæt på Frankrig. På den del af grisenes rejse, der ifølge Dyrenes Beskyttelse varede ni timer, var udetemperaturen over 30 grader og dermed varmere, end loven tillader. Samtidig endte grisene med at være på farten i 11 timer mere end de tilladte 24 timer, før de ankom til deres reelle slutdestination syd for Torino.
Dyrenes Beskyttelse konstaterede disse formodede lovbrud på turen:
- Eksportørerne angav forkerte oplysninger til de danske myndigheder om, hvor grisene skulle transporteres hen
- Grisene blev transporteret i mere end de tilladte 24 timer. I alt blev de transporteret i over 35 timer
- Grisene blev i mere end ni sammenhængende timer transporteret under temperaturer, som overskrider den lovmæssige grænse på maksimalt 30 grader
- Der blev på intet tidspunkt under kørslen ført tilsyn med grisene, hvilket kan betyde, at tilskadekomne dyr kan have lidt i mange timer
Mellemstation udnyttes til at omgå loven
Dyrenes Beskyttelse forklarer, at alle dyretransporter fra Danmark over otte timer skal forhåndsgodkendes af Fødevarestyrelsen. Men når en svineeksportør angiver et samlested - eksempelvis det i Sydtyrol som bestemmelsessted - kan styrelsen ikke kontrollere, om grisene bagefter transporteres videre på lange eller varme ture.
Ifølge Dyrenes Beskyttelse kan et samlested aldrig være grisenes reelle destination, da det blot er et sted, hvor dyrene omlæsses og køres videre fra. Loven kræver desuden, at grisene får en pause på samlestedet på mindst 48 timer, før de sendes videre. Ellers kan det ikke lovligt opgives som bestemmelsessted.
Grisene på den transport, som Dyrenes Beskyttelse fulgte efter, opholdt sig i det mindre staldanlæg i Sydtirol i ni timer, mens chaufførerne holdt deres lovpligtige hvile. Herefter blev grisene sendt videre i det samme vogntog uden for Fødevarestyrelsens kontrol. Den del af transporten var ifølge Dyrenes Beskyttelse ulovlig på en række punkter. Dyrenes Beskyttelse peger på, at denne transport langt fra er et enkeltstående tilfælde.
Derfor vil Dyrenes Beskyttelse have Fødevarestyrelsen til at stramme op på kontrolproceduren for de transporter, hvor eksportøren sender grise til et samlested. Og politisk bør regeringen ifølge organisationen bruge formandskabet i EU til at få indført et totalt forbud mod brugen af samlesteder som bestemmelsessted - et forbud, som EU-kommissionen har foreslået.
Den aktindsigt, som Dyrenes Beskyttelse har fået, viser, at Fødevarestyrelsen godkender uforholdsmæssigt mange svinetransporter med den sydtirolske stald som bestemmelsessted. I dagene efter, at den grisetransport, som Dyrenes beskyttelse fulgte efter fra Skærbæk, kørte flere svinetransporter afsted mod samme destination.
Med sig havde de tilsammen flere grise, end stedet er godkendt til at håndtere, hvis grisene skal have 48 timers pause. De data, som Dyrenes Beskyttelse har fået aktindsigt i hos Fødevarestyrelsen viser, at det sker jævnligt.
- Det er ret åbenlyst, at så mange grise ikke kan være på samlestedet, hvis reglerne skal overholdes. Det er besynderligt og bekymrende, at Fødevarestyrelsen ikke undrer sig over, hvorfor mange danske grise sendes til en lille stald i Sydtirols bjerge, siger Ditte Erichsen.
Indtil for få år siden accepterede Fødevarestyrelsen ikke, at eksportørerne oplyste et samlested som bestemmelsessted for grisetransporter. Aktindsigten viser, at det i dag er almindeligt.

.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Grise fra Danmark kommer ud på længere transporter en angivet
- Ny containerterminal i Fredericia blev indviet i weekenden
- Transportfirma i Kolding bliver en del af større koncern
- Solpaneler på lastbiler skal reducere brændstofforbruget
- Fragtmand i Aarhus har fået en elektrisk trækker
- Vognmand i Toftlund er gået konkurs
- Lastbil væltede ved Ølstykke
- Den kilometerbaserede vejafgift er hastet igennem
- Transportministeren forklarer manglende bøder til vognmænd fra tre lande
- Ungarn har lukket for danske opslag i europæisk register
- Kæmpekran skal køre på motorvej ved lufthavn
- Fredag 3. oktober 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |