Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Transportkoncern vil skære i sit CO2-udslip ved hjælpe af dækovervågning

Tirsdag 12. august 2025 kl: 11:46
Af: Redaktionen

Transportkoncern vil skære i sit CO2-udslip ved hjælpe af dækovervågning

Den danske rederi-koncern, som ud over en flåde af skibe også har en flåde af lastbiler og sættevogne, har valgt at overvæge dæktrykket på sine elektriske lastbiler ved hjælp af dækovervågningssystemet ContiConnect fra dækproducenten Continental. Dækovervågningssystemet sammen med dækket Conti Eco Gen 5 en samlet dækløsning, som Continental og DFDS er blevet enige om

DFDS har med løsningen fra Continental som mål at bidrage til mindre CO2-udledning fra koncernens landevejstransporter.


Den danske koncern har i øjeblikket Europas største flåde af tunge elektriske lastbiler og vil skifte til Conti Eco Gen 5-dæk med optimeret rulningsmodstand og lang levetid, samt det digitale dækhåndteringssystem ContiConnect til kontinuerlig overvågning. 


Det digitale dækhåndteringssystem, ContiConnect, betyder, at DFDS løbende har fuld kontrol over dækstatus i sin flåde.


- Takket være dæksensorer og software har vi altid styr på dæktryk, temperatur og kørselsstrækning. Vi undgår punkteringer og kan planlægge dæksift i tide. Effektivt vedligehold hjælper os med at reducere driftsomkostningerne, hvilket gavner både os og vores kunder. Ved at optimere kørslerne kan vi også minimere ladestop undervejs, siger Carl-Johan Ejserholm, der er køretøjsansvarlig hos DFDS.


DFDS udskifter lige i øjeblikket sine diesellastbiler med elektriske køretøjer. Hos den danske koncern ønsker  man at fremme overgangen til mere bæredygtig vejtransport og vise, at udledningsfri transport allerede er en mulig løsning i dag. 


- Udvidelsen af vores el-flåde hjælper flere virksomheder med at dekarbonisere deres forsyningskæder og understreger vores engagement i at lede denne udvikling, siger Niklas Andersson, der er Executive Vice President og Head of Logistics hos DFDS.


Hos Continental har man i sit strategiprogram "Vision 2030" et mål om at gøre både individuel mobilitet og hele forsyningskæden mere bæredygtig. Den tyske dæk-koncern investerer derfor i energieffektive, ressourcebesparende produktionsprocesser med lave udledninger. Målet er at opnå klimaneutral dækproduktion senest i 2040.


- Bæredygtighed og omkostningseffektivitet vækker stadig større interesse i markedet. Conti Eco-dækkens optimerede rullemodstand og høje kilometertal forbedrer lastbilernes energieffektivitet og reducerer kuldioxidudledningen, fremhæver Magnus Hallborg, der er chef for Fleet Solutions hos Continental i Sverige.


DFDS har en flåde på 15.200 trailere, 3.200 lastbiler og 70 skibe. DFDS har et mål om, at 25 procent af DFDS's køretøjsflåde i 2023 skal bestå af el-køretøjer.




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Bagtipkærre har både korn-top og top-pendelbagsmæk
- Transportfond åbner for sin 31. uddelingsrunde
- Uddannelsesinstitution i Aarhus fik støtte til lastbilsimulatorer
- Påvirket lastbilchauffør besvimede foran politiet
- Fyns vognmand har hentet tre-akslet påhængsvogn i Hedensted
- Chauffør fra Sverige havde drukket for meget
- Fredag 29. august 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Sveriges største havn noterer fremgang inden for containergods
- Biler på Europa-tour viste 67 procent lavere udledning biobrændstoffer
- Energiselskab: Man skal sidde klar ved tasterne
- Pulje til grøn omstilling af tung vejtransport 2025 åbner 3. september
- Tiptrailer er hentet til Skjern

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst