REDERIKONCERN:
Den danske rederikoncern, DFDS, der har aktiviteter i Nordeuropa og i Middelhavsregionen, transporterede i maj 3,7 millioner lanemeter gods, hvilket var 4,5 procent mere end i maj sidste år. Justeret for ruteændringer var der tale om en vækst på 2,5 procent
DFDS oplyser videre, at år-til-dato vækstraterne var henholdsvis 0,6 procent og minus 0,3 procent.
Den danske rederikoncern noterer, at nordsømængderne var højere end i 2024 på trods en negativ effekt mod slutningen af måneden fra en national strejke i Sverige, der påvirkede driften i Göteborgs Hamn.
Middelhavsmængderne var højere end i 2024 drevet af øget kapacitet mellem Tunesien og Frankrig samt en ny rute mellem Egypten og Italien. Middelhavsmængderne var lavere end i 2024 justeret for ruteændringer som følge af ny færge-konkurrence mellem Tyrkiet og Italien.
Mængderne på Den Engelske Kanal var højere end i 2024 justeret for de nye Jersey-ruter. Østersømængderne var lavere end i 2024 på grund af primært lavere kapacitet på én rute som følge af tonnageændringer. Mængderne på Gibraltar-strædet var højere end i 2024.
I de seneste 12 måneder, 2025-24, steg de samlede transporterede fragt-lanemeter 4,5 procent fra 39,8 millioner i 2024-23 til til 41,6 millioner i 2025-24. Justeret for ruteændringer var ændringen var 0,6 procent.
På passagerområdet faldt antallet af passagerer i maj med 4,7 procent til 411.000. Justeret for ruteændringer og den justerede år-til-dato var der tale om en tilbagegang på 3,6 procent. DFDS forklarer, at den månedlige nedgang skyldtes færre passagerer på Den Engelske Kanal.
Antallet af biler i maj var 6,3 procent lavere end i 2024 justeret for ruteændringer.
I de seneste tolv måneder, 2025-24, steg det samlede antal passagerer med 17,4 procent fra 5,3 millioner i 2024-23 til 6,2 millioner i 2025-24. Justeret for ruteændringer var stigningen på 1,4 procent.
Ruteændringerne er salget af Oslo-Frederikshavn-København sidst i oktober 2024, Tarifa-Tanger Ville på grund af betydelige kapacitetsændringer forud for exit fra ruten i begyndelsen maj 2025 og tilgang af Jersey-ruter fra slutningen af marts 2025.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Fragtmængderne steg i maj
- Færgerederi ombygger to færger til hybriddrift
- Regeringen bør udbygge og etablere syv superhavne
- - De største perspektiver ligger stadig foran os
- Tunnelen er vigtig for at fremtidssikre en effektiv transport
- - Det vil styrke Sveriges samlede konkurrenceevne og robusthed
- - Øresundsregionens transportrelationer trænger til en overhaling
- Aktiviteten i danske havne steg kun svagt i 2024
- Færre krydstogtskibe havde flere passagerer med
- Lov baner vej for tunnel i Aarhus - og et stykke vej på Lolland
- Tirsdag morgen tog Kalundborg imod en ny el-færge
- Færgepassagererne til og fra Bornholm bliver stadig mere tilfredse - andre færgeruter når knap så højt
Skriv din kommentar:
Fragtmængderne steg i maj
Torsdag 12. juni 2025 kl: 11:28
Af: RedaktionenDen danske rederikoncern, DFDS, der har aktiviteter i Nordeuropa og i Middelhavsregionen, transporterede i maj 3,7 millioner lanemeter gods, hvilket var 4,5 procent mere end i maj sidste år. Justeret for ruteændringer var der tale om en vækst på 2,5 procent
DFDS oplyser videre, at år-til-dato vækstraterne var henholdsvis 0,6 procent og minus 0,3 procent.
Den danske rederikoncern noterer, at nordsømængderne var højere end i 2024 på trods en negativ effekt mod slutningen af måneden fra en national strejke i Sverige, der påvirkede driften i Göteborgs Hamn.
Middelhavsmængderne var højere end i 2024 drevet af øget kapacitet mellem Tunesien og Frankrig samt en ny rute mellem Egypten og Italien. Middelhavsmængderne var lavere end i 2024 justeret for ruteændringer som følge af ny færge-konkurrence mellem Tyrkiet og Italien.
Mængderne på Den Engelske Kanal var højere end i 2024 justeret for de nye Jersey-ruter. Østersømængderne var lavere end i 2024 på grund af primært lavere kapacitet på én rute som følge af tonnageændringer. Mængderne på Gibraltar-strædet var højere end i 2024.
I de seneste 12 måneder, 2025-24, steg de samlede transporterede fragt-lanemeter 4,5 procent fra 39,8 millioner i 2024-23 til til 41,6 millioner i 2025-24. Justeret for ruteændringer var ændringen var 0,6 procent.
På passagerområdet faldt antallet af passagerer i maj med 4,7 procent til 411.000. Justeret for ruteændringer og den justerede år-til-dato var der tale om en tilbagegang på 3,6 procent. DFDS forklarer, at den månedlige nedgang skyldtes færre passagerer på Den Engelske Kanal.
Antallet af biler i maj var 6,3 procent lavere end i 2024 justeret for ruteændringer.
I de seneste tolv måneder, 2025-24, steg det samlede antal passagerer med 17,4 procent fra 5,3 millioner i 2024-23 til 6,2 millioner i 2025-24. Justeret for ruteændringer var stigningen på 1,4 procent.
Ruteændringerne er salget af Oslo-Frederikshavn-København sidst i oktober 2024, Tarifa-Tanger Ville på grund af betydelige kapacitetsændringer forud for exit fra ruten i begyndelsen maj 2025 og tilgang af Jersey-ruter fra slutningen af marts 2025.
DFDS færgemængder | |||||||||
Maj | Sidste 12 måneder | ||||||||
Fragt | 2023 | 2024 | 2025 | Ændr. | 2023 | 2024 | 2025 | Ændr. | |
Lanemeter, '000 | 3.282 | 3.510 | 3.668 | 4,5 % | 39.274 | 39.839 | 41.613 | 4,5 % | |
Passager | 2023 | 2024 | 2025 | Ændr. | 2023 | 2024 | 2025 | Ændr. | |
Passagerer, '000 | 385 | 574 | 452 | -21,2 % | 4.275 | 5.288 | 6.210 | 17,4 % |
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Fragtmængderne steg i maj
- Færgerederi ombygger to færger til hybriddrift
- Regeringen bør udbygge og etablere syv superhavne
- - De største perspektiver ligger stadig foran os
- Tunnelen er vigtig for at fremtidssikre en effektiv transport
- - Det vil styrke Sveriges samlede konkurrenceevne og robusthed
- - Øresundsregionens transportrelationer trænger til en overhaling
- Aktiviteten i danske havne steg kun svagt i 2024
- Færre krydstogtskibe havde flere passagerer med
- Lov baner vej for tunnel i Aarhus - og et stykke vej på Lolland
- Tirsdag morgen tog Kalundborg imod en ny el-færge
- Færgepassagererne til og fra Bornholm bliver stadig mere tilfredse - andre færgeruter når knap så højt
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |