Havnekraner skifter fra dieseldrift til el-drift
Tirsdag 8. april 2025 kl: 12:21
Af: Redaktionen
Kalundborg Havn har ombygget sine to Gottwald-containerkraner, der opererer i Ny Vesthavn i Kalundborg, så de kører på strøm i stedet for diesel. Kalundborg Havn peger på, at elektrificeringen af kranerne er et centralt led i havnens grønne omstilling
Ombygningen af de to kraner betyder, at Kalundborg Havn skærer ned på sin CO2-udledninger og tager et skridt mod målet om at huse nordens første CO2-neutrale containerterminal.
Projektet med at elektrificere de to Gottwaldkraner på containerterminalen på Ny Vesthavn er en del af havnens bæredygtighedsstrategi og projektet Green Zealand Gateway, der er et samarbejde med APM Terminals, der driver containerterminalen i den vestsjællandske havn.
Under ombygningen til el-drift har de to kraner skiftevis været taget ud af drift.Samtidig er der blevet etableret en transformerstation og infrastruktur på kajen i Ny Vesthavn, så kranerne kan være tilsluttet strøm, mens de er i drift.
Projektet bidrager til en markant grønnere containerhåndering og understøtter Kalundborg Havns arbejde mod en bæredygtig havnedrift - både miljømæssigt og forretningsmæssigt.
- Med elektrificeringen af vores kraner gør vi alvor af vores grønne løfter og viser, at vi er en ambitiøs partner inden for maritim bæredygtighed, siger Bent Rasmussen, der er havnedirektør i Kalundborg Havn.
- Elektriske kraner er et vigtigt led i at mindske vores miljøpåvirkning, fordi kranerne ikke længere skal brænde diesel af i timevis. Vi øger vores konkurrencedygtighed ved at sætte en høj standard for en mere bæredygtig containerhåndtering, siger han videre.
Bent Rasmussen fremhæver en væsentlig detalje, der er, at kranerne fortsat kan køre på diesel, hvis der skulle opstå et strømnedbrud, hvilket er en funktion, der er særligt nødvendig i en usikker verden plaget af konflikter. Muigheden for at køre på diesel sikrer, at Kalundborg Havn kan opretholde en høj driftsstabilitet og undgå nedetid i tilfælde af driftsforstyrrelser eller sammenbrud i elnettet.
- I en tid med usikkerhed er det essentielt, at vi som havn kan opretholde vores operationer, hvis der skulle ske sabotage på elnettet. Muligheden for at skifte til diesel, hvis strømmen skulle forsvinde, giver os den nødvendige fleksibilitet og sikkerhed for at imødekomme både miljøkrav og driftsbehov, siger Bent Rasmussen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
- Rute mellem Esbjerg og England startede for 150 år siden
- Dansk tankskib skal teste moderne sejl
- Havneselskab og tøjkoncern arbejder med mindre CO2-belastning
- Nyt digitalt søkort skal beskytte biodiversiteten i danske farvande
- Giftig kemi fra skibe i kystnære områder får lovgivning i mod sig
- Danmarks største containerhavn håndterede 30 procent flere containere i maj
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |