Skibsværfter vil sammen med skibsdesigner bygge skibe for det danske forsvar
Tirsdag 25. marts 2025 kl: 13:58
Af: Redaktionen
Danmark har eksisterende skibsbygningskapacitet, og vi er klar til at bygge for den danske flåde. Sådan lyder det fra en nyt konsortium bestående af Karstensens Skibsværft i Skagen, Hvide Sande Skibsværft i Hvide Sande og skibsdesignvirksomheden OSK Design i Aarhus
Den kommende flådeplan, der skal besluttes i forsvarsforligskredsen, skal sætte retningen for den fremtidige udvikling af den danske flåde med et fokus på hastighed og forsyningssikkerhed - blandt andet gennem byggeri i Danmark.
I den sammenhæng melder det nye konsortium bestående af Karstensens Skibsværft i Skagen, Hvide Sande Shipyard i Hvide Sande og OSK Design i Aarhus er klar til at bygge flådestøtteskibe - Naval Support Vessels - for det danske forsvar.
Konsortiets formål er at designe og bygge Naval Support Vessels, der kan løse en bred vifte af støtteopgaver for flåden.
I forbindelse med præsentationen af konsortiet forklarer parterne:
Den seneste tid har en "skyggeflåde" af russiske skibe truet danske farvande med risiko for miljøkatastrofer og trusler mod undersøisk infrastruktur. Det understreger behovet for at overvåge, hvad der foregår under vandet og sikre, at de danske myndigheder er i stand til at beskytte vores havmiljø og kritiske infrastruktur.
De nye flådestøtteskibe vil kunne spille en afgørende rolle i denne overvågning, beskyttelse og eventuel opsamling af forurening til havs og dermed sikre, at Danmark i fremtiden lever op til Helsinki-konventionen (HELCOM) og deltager som en troværdig partner i NATO's operation "Baltic Sentry", som har til formål at skærpe overvågningen af områder med undersøisk kritisk infrastruktur i Østersøen.
Skibenes formål og funktioner
De nye flådestøtteskibe vil kunne håndtere opgaver som havmiljøberedskab, overvågning under havets overflade, dykkeropgaver, transport, informationsindhentning og minelægning.
Skibene er ikke designet som kampskibe, men vil kunne fungere som moderskibe for droner og være udstyret med et fjernstyret tungt maskingevær til selvforsvar og varselsskud.
Fleksible løsninger til hele Kongeriget
Konsortiet arbejder med to modeller af skibene, som kan operere i hele Kongeriget - Danmark, Færøerne og Grønland. Det sikrer, at opgaverne kan løses i alle områder, hvor det danske forsvar har opgaver, herunder støtte andre myndigheder.
Dansk byggeteknik og udrustning
Stålskrogene til skibene vil blive bygget på et danskejet værft i Polen, hvorefter skibene vil blive udrustet i henholdsvis Hvide Sande og Skagen. Konsortiet lægger stor vægt på at anvende dansk produceret udstyr i skibene, hvilket vil sikre kvalitet og pålidelighed.
Leveringsplan
Hvis der indgås kontrakt inden sommeren, kan det første flådestøtteskib være klar til at blive indsat i 2027. Konsortiet fremhæver, at der viser, at dansk skibsbygningsindustri er klar til at bygge og udruste skibe til det danske forsvar på veletablerede værfter med stærke referencer. Levering af fem skibe til optimal dækning af de danske myndigheders ansvarsområde forventes at kunne være afsluttet i 2030.
Erfaring og Ekspertise
Karstensens Skibsværft bygger årligt fem - seks store fiskefartøjer i størrelsen 70-90 meter og er det værft i Danmark, der sidst har leveret et skib til det danske forsvar - det arktiske inspektionsskib »Lauge Koch«.
Hvide Sande Shipyard bygger årligt flere færger og specialfartøjer og har blandt andet leveret fiskeriinspektionsskibet »Nordsøen« til Landbrugs- og Fiskeristyrelsen. Derudover har værftet leveret skibe til både Norge og Sveriges havmiljøberedskab samt et mindre miljøfartøj til Danmark.
Begge værfter er velfungerende og har mange års erfaring i at gennemføre projekter til tiden.
OSK Design vil stå for designet af skibene baseret på erfaringer fra lignende projekter - blandt andet til det norske ”Kystverket” (kystvagt) og britiske ”Northern Light Board”.
OSK Design er kendt og veletableret i skibsbygningsbranchen med referencer inden for komplicerede civile skibskonstruktioner som færger, krydstogtsskibe og specialskibe.
En stærk fremtid for det danske forsvar
Gennem samarbejdet mellem Karstensens Skibsværft, Hvide Sande Shipyard og OSK Design vil Forsvaret få gode, velsejlende skibe, der kan løse Forsvarets opgaver effektivt og blive leveret hurtigt og til tiden. Konsortiet er dedikeret til at sikre, at det danske forsvar har de nødvendige ressourcer til at opretholde sikkerheden og beredskabet i hele Kongeriget.
Konsortiet er klar til at påtage sig andre design- og byggeopgaver for Forsvaret, herunder arktiske skibe til Grønlands østkyst og isbrydere samt kystkorvetter/kystnære maritime indsatsenheder (MIE-enheder), missilbåde og marinehjemmeværnsfartøjer til danske farvande og Østersøen, hvis der er behov for disse skibstyper som del af flådeplanen for fremtidens danske forsvar.
Vi repræsenterer en anerkendt og erfaren kapacitet, der gennem mange år har designet og bygget komplicerede skibe og fartøjer. Ved at vælge vores konsortium vil det danske Forsvar sikre sig reel byggekapacitet og dermed sikre, at det danske forsvar får en hurtigere opbygning ved at kunne bygge flere samtidige skibsprojekter. Den alder, som den danske flådes skibe har og behovet for udskiftning af flere aldrende fartøjer, forudsætter, at der bliver bygget flere skibe samtidig.
Vi er klar til at bidrage sammen med andre gode danske kræfter, både værfter og underleverandører på det maritime område, så lad os komme i gang med at bygge skibe til den danske flåde.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Nyt forskningsskib til teknisk universitet skal bygges i Spanien
- Limfjordshavn håndterede 2,5 millioner ton gods i 2024
- Regeringen vil anskaffe fire nye havmiljø- og minelægningsfartøjer
- Havneselskab har 25-års jubilæum
- Nye anbefalinger skal sikre den grønne kurs for Det Blå Danmark
- Rederiorganisation tager godt i mod anbefalinger fra vækstteam
- PtX-anlæg ved Aaberaa har produceret den første e-methanol
- Nordjylland er det oplagte sted at bygge danske flådefartøjer
- Skibsværfter vil sammen med skibsdesigner bygge skibe for det danske forsvar
- Løftebeslag på 300 ton blev flyttet i løbet af en uge - transporten tog fire timer
- Politiet sigter to personer efter bombetrussel mod Kolding Havn
- Dansk konsortium vil bygge arktiske skibe og nye fregatter i Esbjerg
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |