REGIONALT TRAFIKSELSKAB:
Sidste år rejste over 55 millioner passagerer en af de busser, letbanetog eller regioanltog, som kører for trafikselskabet Midttrafik. Det betyder, at passagertallet er kommet op på samme niveau, som det var i 2019 - året før corona-virussen ankom til Europa og Danmark og udløste omfattende restriktioner på eksempelvis kollektiv transport. Opgjort på antal passagerer pr. køreplantime er tallet steget og ligger nu på samme niveau som før corona-tiden
Midttrafik opretholder med de godt 55 millioner passagerer samme passagerantal som i 2023, selvom en række besparelser har betydet færre busafgange. Besparelser på busserne i både 2023 og 2024 har betydet en nedgang af køreplantimer på fire procent i hele Midttrafiks område.
Selvom antallet af passagerer ligger på omtrent samme niveau som i 2023, er passagerfordelingen anderledes. Midttrafik oplyser, at der har været passagerfremgang de steder, hvor der ikke er gennemført besparelser.
- Den kollektive trafik har haft nogle hårde år med først covid-19, høje energipriser og besparelser. Vi har virkelig kæmpet for at både fastholde og tiltrække nye kunder med kampagner, nye billet-tiltag og ikke mindst god og stabil drift. Derfor er vi superglade for, at kunderne igen vælger os til. Vi er optimistiske for fremtiden og vil selvfølgelig fortsætte vores arbejde med at gøre den kollektiv trafik attraktiv for flere, siger Midttrafiks direktør, Lars Berg.
Passagerer pr. køreplantime rammer niveauet før corona-tiden Midttrafik fremhæver, at antallet af passagerer pr. køreplantime er steget med fire procent i forhold til 2023. Midttrafiks ruter havde i gennemsnit 34 påstigere pr. køreplantime sidste år, hvilket svarer til niveauet i 2019 - før coronatidens rejserestriktioner.
Passagerfremgangen er fordelt bredt over flere kommuner og Region Midtjylland, men følgende steder var der sidste år særlig fremgang i forhold til 2023:
Hos Midttrafik peger man på, at på de regionale ruter er passagertallet stort set uændret på trods af besparelserne i sommeren 2023. Det skyldes, at passagerfremgang på en række af de store hovedruter opvejer tabet på ruter med besparelser.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Motorvej E45 bliver spærret i aften- og nattetimer
- Fremtidens kollektive transport og mobilitet kalder på flere løsninger
- S-banen mellem Svanemøllen og Hillerød får nye skinner
- Vi har leveret transportnyheder i 25 år
- Fredag 25. april 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Letbanetog kørte knap 1,9 millioner passagerer rundt i Odense i første kvartal
- 2.400 flere lønmodtagere var i arbejde i februar
- - Vi har et meget stærkt arbejdsmarked, og det er et godt udgangspunkt
- Vejarbejde betyder færre ulykker på motorvej
- Selskabet bag metroen i Hovedstaden har fået ny formand
- Ny busrute skal forbinde København med Göteborg
- 3,7 millioner rejser bliver elektriske
Skriv din kommentar:
Passagertallet har nået 2019-niveauet
Fredag 14. marts 2025 kl: 12:07
Af: RedaktionenSidste år rejste over 55 millioner passagerer en af de busser, letbanetog eller regioanltog, som kører for trafikselskabet Midttrafik. Det betyder, at passagertallet er kommet op på samme niveau, som det var i 2019 - året før corona-virussen ankom til Europa og Danmark og udløste omfattende restriktioner på eksempelvis kollektiv transport. Opgjort på antal passagerer pr. køreplantime er tallet steget og ligger nu på samme niveau som før corona-tiden
Midttrafik opretholder med de godt 55 millioner passagerer samme passagerantal som i 2023, selvom en række besparelser har betydet færre busafgange. Besparelser på busserne i både 2023 og 2024 har betydet en nedgang af køreplantimer på fire procent i hele Midttrafiks område.
Selvom antallet af passagerer ligger på omtrent samme niveau som i 2023, er passagerfordelingen anderledes. Midttrafik oplyser, at der har været passagerfremgang de steder, hvor der ikke er gennemført besparelser.
- Den kollektive trafik har haft nogle hårde år med først covid-19, høje energipriser og besparelser. Vi har virkelig kæmpet for at både fastholde og tiltrække nye kunder med kampagner, nye billet-tiltag og ikke mindst god og stabil drift. Derfor er vi superglade for, at kunderne igen vælger os til. Vi er optimistiske for fremtiden og vil selvfølgelig fortsætte vores arbejde med at gøre den kollektiv trafik attraktiv for flere, siger Midttrafiks direktør, Lars Berg.
Passagerer pr. køreplantime rammer niveauet før corona-tiden Midttrafik fremhæver, at antallet af passagerer pr. køreplantime er steget med fire procent i forhold til 2023. Midttrafiks ruter havde i gennemsnit 34 påstigere pr. køreplantime sidste år, hvilket svarer til niveauet i 2019 - før coronatidens rejserestriktioner.
Passagerfremgangen er fordelt bredt over flere kommuner og Region Midtjylland, men følgende steder var der sidste år særlig fremgang i forhold til 2023:
- Letbanen mellem Grenaa, Aarhus og Odder: 10 procent
- Midtjyske Jernbaner: 9 procent
- Bybusser i Struer Kommune: 43 procent
Hos Midttrafik peger man på, at på de regionale ruter er passagertallet stort set uændret på trods af besparelserne i sommeren 2023. Det skyldes, at passagerfremgang på en række af de store hovedruter opvejer tabet på ruter med besparelser.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Motorvej E45 bliver spærret i aften- og nattetimer
- Fremtidens kollektive transport og mobilitet kalder på flere løsninger
- S-banen mellem Svanemøllen og Hillerød får nye skinner
- Vi har leveret transportnyheder i 25 år
- Fredag 25. april 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Letbanetog kørte knap 1,9 millioner passagerer rundt i Odense i første kvartal
- 2.400 flere lønmodtagere var i arbejde i februar
- - Vi har et meget stærkt arbejdsmarked, og det er et godt udgangspunkt
- Vejarbejde betyder færre ulykker på motorvej
- Selskabet bag metroen i Hovedstaden har fået ny formand
- Ny busrute skal forbinde København med Göteborg
- 3,7 millioner rejser bliver elektriske
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |