REDERIORGANISATION:
Rederiorganisationen Danske Rederier har udarbejdet en kort analyse af, hvad en regulær toldkrig betyder for verdenshandlen. Baggrunden er, at USA blandt andet har pålagt told på stål og aluminium, og blandt andre Canada, Kina og EU har svaret tilbage med en told på amerikanske varer
På trods af de handelsmæssige spændinger mellem USA og en række lande - herunder Europa - ser Danske Rederier ikke lavere global økonomisk vækst i den nærmeste fremtid.
- Vi er stadig i den første fase af en regulær toldkrig, så selvom det i sig selv er meget bekymrende, så er der stadig et stykke vej til, at den globale økonomiske vækst for alvor vil tage skade, vurderer Jacob K. Clasen, der er viceadministrerende direktør i Danske Rederier.
En af årsagerne til det er, at allerede indgåede kontrakter fastholder handelsstrømmene. Det er første fase af en toldkrig. Fase 2 starter, når de eksisterende kontrakter udløber. Det kan ramme enkelte rederier, når handelsruter ændrer sig.
- Her vurderer vi, at nye handelsstrømme og dermed ruter for skibsfarten vil opstå. Det kan ramme enkelte rederier, når handelsruter ændrer sig. For eksempel hvis et nyt marked er præget af særlige lokale forhold, ændret infrastruktur eller anderledes konkurrencevilkår. Omvendt vil der også opstå nogle muligheder, hvis nye handelsruter foregår over længere distancer til søs, siger Jacob K. Clasen.
I den sidste og mest alvorlige fase af en toldkrig vil der komme globale økonomiske tab som følge af blandt andet ineffektivitet. Efterspørgslen på varer falder og dermed også handelsvolumen, hvilket kan få markante økonomiske konsekvenser for både rederierne og verdensøkonomien generelt.
- Det er jo gammel lærdom, at samhandel gør os rigere. Det modsatte gør sig også gældende. Så derfor er det en stor bekymring, hvis vi når langt ind i en regulær toldkrig, siger Jacob K. Clasen og fortsætter:
- Skibsfarten er en mobil industri, og vores skibe sejler der, hvor handelsstrømmene er. Derfor vurderer jeg, at danske rederier er robuste til at møde fremtiden. Også selvom den er væsentlig mere usikker i dag end for blot få måneder siden.
Interesserede kan læse den korte analyse fra Danske Rederier her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Rederi-koncern melder om flere passagerer og mindre gods
- Nye toldsatser skaber usikkerhed - de alvorligste konsekvenser ligger stadig i horisonten
- Jyllands nordligste havn investerer i bæredygtighed og landstrøm til krydstogtskibe
- Fem mænd er tiltalt for indsmugling af 818 kg kokain dumpet fra containerskib
- Shippingvirksomhed fra Esbjerg skal stå for transport af CO2 til Vordingborg
- Projektledelse fulgte ikke Teknik og Miljø's projektmodel
- Rederiorganisation kommer med 10 anbefalinger
- Myndigheder og maritime organisationer mødes til dialog om maritime sanktioner
- Ny EU-plan skal styrke konkurrenceevne og skubbe den grønne omstilling frem
- Rederikoncern fortsætter og udvider samarbejde med det danske forsvar
- Rederiorganisation bakker op om stærke tiltag mod Rusland og landets skyggeflåde
- Økonomidirektør bliver projektdirektør i stor havn i Østjylland
Skriv din kommentar:
Nye toldsatser skaber usikkerhed - de alvorligste konsekvenser ligger stadig i horisonten
Torsdag 13. marts 2025 kl: 11:02
Af: RedaktionenRederiorganisationen Danske Rederier har udarbejdet en kort analyse af, hvad en regulær toldkrig betyder for verdenshandlen. Baggrunden er, at USA blandt andet har pålagt told på stål og aluminium, og blandt andre Canada, Kina og EU har svaret tilbage med en told på amerikanske varer
På trods af de handelsmæssige spændinger mellem USA og en række lande - herunder Europa - ser Danske Rederier ikke lavere global økonomisk vækst i den nærmeste fremtid.
- Vi er stadig i den første fase af en regulær toldkrig, så selvom det i sig selv er meget bekymrende, så er der stadig et stykke vej til, at den globale økonomiske vækst for alvor vil tage skade, vurderer Jacob K. Clasen, der er viceadministrerende direktør i Danske Rederier.
En af årsagerne til det er, at allerede indgåede kontrakter fastholder handelsstrømmene. Det er første fase af en toldkrig. Fase 2 starter, når de eksisterende kontrakter udløber. Det kan ramme enkelte rederier, når handelsruter ændrer sig.
- Her vurderer vi, at nye handelsstrømme og dermed ruter for skibsfarten vil opstå. Det kan ramme enkelte rederier, når handelsruter ændrer sig. For eksempel hvis et nyt marked er præget af særlige lokale forhold, ændret infrastruktur eller anderledes konkurrencevilkår. Omvendt vil der også opstå nogle muligheder, hvis nye handelsruter foregår over længere distancer til søs, siger Jacob K. Clasen.
I den sidste og mest alvorlige fase af en toldkrig vil der komme globale økonomiske tab som følge af blandt andet ineffektivitet. Efterspørgslen på varer falder og dermed også handelsvolumen, hvilket kan få markante økonomiske konsekvenser for både rederierne og verdensøkonomien generelt.
- Det er jo gammel lærdom, at samhandel gør os rigere. Det modsatte gør sig også gældende. Så derfor er det en stor bekymring, hvis vi når langt ind i en regulær toldkrig, siger Jacob K. Clasen og fortsætter:
- Skibsfarten er en mobil industri, og vores skibe sejler der, hvor handelsstrømmene er. Derfor vurderer jeg, at danske rederier er robuste til at møde fremtiden. Også selvom den er væsentlig mere usikker i dag end for blot få måneder siden.
Interesserede kan læse den korte analyse fra Danske Rederier her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Rederi-koncern melder om flere passagerer og mindre gods
- Nye toldsatser skaber usikkerhed - de alvorligste konsekvenser ligger stadig i horisonten
- Jyllands nordligste havn investerer i bæredygtighed og landstrøm til krydstogtskibe
- Fem mænd er tiltalt for indsmugling af 818 kg kokain dumpet fra containerskib
- Shippingvirksomhed fra Esbjerg skal stå for transport af CO2 til Vordingborg
- Projektledelse fulgte ikke Teknik og Miljø's projektmodel
- Rederiorganisation kommer med 10 anbefalinger
- Myndigheder og maritime organisationer mødes til dialog om maritime sanktioner
- Ny EU-plan skal styrke konkurrenceevne og skubbe den grønne omstilling frem
- Rederikoncern fortsætter og udvider samarbejde med det danske forsvar
- Rederiorganisation bakker op om stærke tiltag mod Rusland og landets skyggeflåde
- Økonomidirektør bliver projektdirektør i stor havn i Østjylland
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |