Trafikselskab i Østdanmark kørte frem i 2024 med en vækst på 1,8 millioner passagerer
Tirsdag 11. marts 2025 kl: 10:46
Af: RedaktionenEfter en årrække med store udsving i passagertal og økonomi som følge af corona-tiden og stigende energipriser, viser den seneste årsrapport for trafikselskabet Movia fremgang i passagertallet i busser og lokaltog. Samtidig viser årsrapporten, at selskabets indsats for at skabe en grønnere kollektiv transport bærer frugt
I 2024 rejste 171,8 millioner passagerer med trafikselskabet Movia's busser og lokalbaner, hvilket var en stigning på 1,8 millioner passagerer i forhold til 2023. Det viser selskabets årsrapport for 2024.
Hos Movia fremhæver man, at selvom taksterne i den offentlige transport blev justeret med 10,3 procent i januar 2024, ser det ikke ud til, at stigningen har haft indflydelse på passagertallet. Det får Movia til at konkludere, at den kollektive trafik på Sjælland er tilbage på sporet efter passagertabene under og efter coronatiden.
- Det er glædeligt at se, at den kollektive trafik på Sjælland er på rette vej efter en turbulent periode. På trods af forlydender om det modsatte fastholder busserne deres passagerer, også uden for de store byer. Samtidig har vi i det forgangne år sat handling bag vores ambitioner med den grønne omstilling. Allerede nu kører halvdelen af vores busflåde på el - langt tidligere end planlagt, siger Movias bestyrelsesformand og borgmester i Hillerød, Kirsten Jensen (S).
- Vi er godt på vej mod en fremtid, hvor flere vælger kollektiv transport til, så vi både reducerer trængslen på vejene og gavner miljøet, siger hun videre.
Movia forventer, at over 90 procent af selskabets omkring 1.100 busser vil køre på el i 2030 - resten fossilfrit. I 2025 vil alle nye personbiler i flextrafikken køre på el, og senest i 2030 vil alle biler være el-biler. Alle nye større flexbiler kører på el fra senest 2030, og alle nye lokaltog skal være eldrevne.
Økomisk politik har holdt udgifterne nede
Movia's bestyrelse har siden 2017 haft en stram økonomisk politik for interne omkostninger, og det betyder, at udgifter til eksempelvis kunde- og trafikservice, udviklingsprojekter og administration i 2025 vil være 120 millioner kroner lavere end i 2016. Særligt overgangen fra det fysiske Rejsekort til Rejsekort som app forventes at bidrage til yderligere besparelser i de kommende år.
Movia's indtægter er fra 2023 til 2024 steget med 208 millioner kroner til i alt 2.143 millioner kroner, hvilket svarer til en stigning på 11 procent. Hovedårsagen til stigningen var takstreguleringen i januar 2024 på 10,3 procent og passagervæksten på 1 procent.
- Stigningen i passagertallet vidner om, at busser og lokalbaner spiller en central rolle i at sikre mobilitet for borgere i både byer og landdistrikter. Borgerne er optaget af, at de kan regne med deres bus og deres lokaltog, og servicen er meget vigtig for lokalsamfund, kommuner og regioner, siger næstformand i Movia og borgmester i Sorø, Gert Jørgensen (K) og tilføjer:
- I 2025 fortsætter vi det strategiske arbejde for at sikre en kollektiv trafik, der både er attraktiv for borgerne i vores kommuner og regioner, og som også er økonomisk ansvarlig og klimavenlig.
Kort om Movia's årsrapport 2024:
- Movia's passagertal for bus og lokalbaner lå i 2024 1,8 millioner eller 1 procent over passagertallet i 2023
- Væksten skete først og fremmest i bustrafikken i hovedstadsområdet i første halvår, hvor der var 5,7 procent flere passagerer end i 1. halvår 2023
- Regnes flextrafikken med i antallet af passagerer, var havde Movia i 2024 samlet 175,5 millioner passagerer
- Movia har siden 2018 fået 39 millioner færre passagerer, men hovedparten (25 - 30 millioner) er flyttet til metroen i takt med, at Cityringen, herunder Nordhavns - og Sydhavnsmetrolinjerne, er taget i brug
Interesserede kan læse Movia's årsrapport for 2024 her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Første løsning om grøn luftfart er ikke effektiv
- Jyllands nordligste havn investerer i bæredygtighed og landstrøm til krydstogtskibe
- Politikere er blevet enige om den videre proces for mindre CO2-belastende indenrigsrute
- Trafikselskab i Østdanmark kørte frem i 2024 med en vækst på 1,8 millioner passagerer
- Tryghedsvagter skal øge trygheden i tog og på stationer
- Partybusser fik forbud mod at køre videre
- Spilreklamer i og på busser bliver forbudt på Sjælland
- Strejke i Tyskland betyder aflyste fly
- Malerarbejde spærrer bro i Nordvestjylland om natten
- Fredag 8. marts 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Politiet tog en pirattaxi på fersk gerning
- Stationer får et tryghedsløft
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |