Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Trods udfordringer endte punktligheden over mindstemålet

Onsdag 12. februar 2025 kl: 13:12
Af: Redaktionen

I 2024 lå kundepunktligheden for DSB's fjern- og regionaltog betydeligt over punktligheden året før. For DSB's S-tog lå den fortsat på et højt niveau

Sidste år kom 96,0 procent af passagerne i DSB's S-tog frem til deres destination inden for den punktlighed på 92,4 procent, som er fastsat i DSB's kontrakt. DSB fremhæver, at det den højeste punktlighed, der indtil videre er opnået for S-togene. DSB tilskriver høje punktlighed for S-tog en stabil drift og færre driftsforstyrrende hændelser. 


For DSB's fjern- og regionaltog steg punktligheden fra 71,7 procent i 2023 til 76,6 procent i 2024. Kontraktmålet for fjern- og regionaltogene er 75,0 procent. DSB peger på, at godt ni ud af ti passagerer er fremme med under 10 minutters forsinkelse. DSB forkklarer, at den forbedrede kundepunktlighed for fjern- og regionaltog blandt andet er resultatet af en mere robust køreplan og færre fejl på infrastrukturen sammenlignet med året før.


I forbindelse med opgørelsen over kundepunktligheden i DSB's årsrapport for 2024 skriver DSB:

"Fjern- og regionaltogen har været påvirket af udfordringer med leverancer af reservedele og vedligeholdelse i 2024. Det har betydet, at en del planlagt reparation og vedligeholdelse af togene ikke er blevet gennemført, og det har medført begrænset togmateriel til rådighed for driften. For kunderne har det i nogle tilfælde betydet afgange med kortere togsæt end planlagt samt enkelte aflysninger".


På trods af udfordringerne har driftsstabiliteten i 2024 samlet set været højere end i 2023. 


- Vi har haft en solid vækst og sat kunderekord på flere markeder i løbet af året, og punktligheden er løftet. DSB står med et godt udgangspunkt for at få kunderne til at vælge den kollektive transport i de kommende år, lyder det fra DSB's administrerende direktør, Flemming Jensen.


Interesserede kan læse DSB's årsrapport for 2024 her:





Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- EU-Kommissionen taber sag mod Danmark om cabotagekørsel
- Regler om fartsbegrænsere i busser og lastbiler skal forenkles
- Trafikselskab lader børn lege, de styrer bussen
- Motorvejsforbindelse på tværs af Sjælland er en god forretning for samfundet
- DSB kan blive infrastrukturforvalter på S-banen
- - Så langt er vi nået på et halvt år
- Politiet får ny kommunikationskanal i 2026
- Fredag 10. oktober 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Buschauffør fik angiveligt et ildebefindende
- Beskæftigelsen er steget blandt seniorerne de seneste år
- Flere rejste med færgerne i Dannmark og færgerne til udlandet
- Toldstyrelsen fandt over 60 kg khat i efterladt togbagage

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst