TRANSPORTORGANISATION VIL KLAGE:
Ved årsskiftet trådte et nyt vejafgiftssystem i kraft, hvor vognmænd og andre virksomheder med lastbiler på 12 ton og derover skal betale en kilometerbaseret og CO2-afhængig afgift. Ifølge Sund & Bælt, der står for administration, drift, opkrævning og udskrivning af bøder, har danske lastbiler kørt 124 millioner kilometer, mens udenlandske vognmænd har kørt 37 millioner kilometer den første måned. I de første 14 dage af januar udskrev systemet 200 bøder, som medlemmer af transportorganisationen ITD er utilfredse med, og som ITD ifølge nyhedsbureauet Ritzau vil klage over
Midt i januar lød det fra Sund & Bælt, at bøder, der var udsendt fra og med 1. til og med 8. januar ville blive annulleret.
Hos ITD mener man, at der er fejl i systemet, da medlemsvirksomheder har oplevet at få bøder, selvom den elektroniske enhed, der har været monteret i deres biler, har registreret bilens kørsel korrekt.
Det koster en bøde på 4.500 kroner, hvis man kører på de afgiftbelagte veje - godt 10.000 kilometer - uden at betale afgift.
Hvis en vognmand ikke kan acceptere en bøde, kan vognmanden gøre indsigelse. Hvis han kan dokumentere, at vejafgiften er betalt korrekt, vil Sund & Bælt annullere bøden.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Knap halvdelen overtrådte reglerne
- Transportvirksomhed i Herning har sat en krog i elektriske transporter
- Transportvirksomhed i Kolding har fået sit eget navn
- Den nye Storstrømsbro er klar til de første trafikanter til februar
- Specialkøretøj skal køre ud i Limfjorden
- Færdselsstyrelsen ændrer praksis med tilsyn for at skabe større effekt
- Hollandsk distributionsbil er en alsidig distributionslastbil
- Ombygning af færge til el-drift tager længere tid end forventet
- Sydjysk fjordhavn forenkler adgangen til sikrede områder
- EU-Kommissionen har skiftet kurs - lastbiler bliver undtaget
- Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop
- Verdens største batterielektriske hurtigfærge har fået gang i motorerne
Skriv din kommentar:
Vejafgiftsystem har udskrevet 200 bøder på et forkert grundlag
Mandag 10. februar 2025 kl: 10:51
Af: RedaktionenVed årsskiftet trådte et nyt vejafgiftssystem i kraft, hvor vognmænd og andre virksomheder med lastbiler på 12 ton og derover skal betale en kilometerbaseret og CO2-afhængig afgift. Ifølge Sund & Bælt, der står for administration, drift, opkrævning og udskrivning af bøder, har danske lastbiler kørt 124 millioner kilometer, mens udenlandske vognmænd har kørt 37 millioner kilometer den første måned. I de første 14 dage af januar udskrev systemet 200 bøder, som medlemmer af transportorganisationen ITD er utilfredse med, og som ITD ifølge nyhedsbureauet Ritzau vil klage over
Midt i januar lød det fra Sund & Bælt, at bøder, der var udsendt fra og med 1. til og med 8. januar ville blive annulleret.
Hos ITD mener man, at der er fejl i systemet, da medlemsvirksomheder har oplevet at få bøder, selvom den elektroniske enhed, der har været monteret i deres biler, har registreret bilens kørsel korrekt.
Det koster en bøde på 4.500 kroner, hvis man kører på de afgiftbelagte veje - godt 10.000 kilometer - uden at betale afgift.
Hvis en vognmand ikke kan acceptere en bøde, kan vognmanden gøre indsigelse. Hvis han kan dokumentere, at vejafgiften er betalt korrekt, vil Sund & Bælt annullere bøden.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Knap halvdelen overtrådte reglerne
- Transportvirksomhed i Herning har sat en krog i elektriske transporter
- Transportvirksomhed i Kolding har fået sit eget navn
- Den nye Storstrømsbro er klar til de første trafikanter til februar
- Specialkøretøj skal køre ud i Limfjorden
- Færdselsstyrelsen ændrer praksis med tilsyn for at skabe større effekt
- Hollandsk distributionsbil er en alsidig distributionslastbil
- Ombygning af færge til el-drift tager længere tid end forventet
- Sydjysk fjordhavn forenkler adgangen til sikrede områder
- EU-Kommissionen har skiftet kurs - lastbiler bliver undtaget
- Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop
- Verdens største batterielektriske hurtigfærge har fået gang i motorerne
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |




