Fire havne i nordeuropa får EU-støtte til landstrøm til containerskibe
Tirsdag 21. januar 2025 kl: 11:57
Af: RedaktionenHavnene i Stockholm, Göteborg, Aarhus og Bremerhaven har fået tildelt 18,8 millioner euro - cirka 140 millioner kroner - i støtte fra EU's "Connecting Europe Facility", så havnene kan investere i landstrømsanlæg til containerskibe
De fire havne samarbejder om projektet "EU.OPS.Network", der har som mål at kunne tilbyde landstrøm (OPS) til containerskibe inden 2030.
Projektet har et stort potentiale med hensyn til at reducere CO2-udledningen og NOx'er, der udledes fra containerskibe, når de ligger ved kaj og producere strøm ved hjælp af skibenes egne motorer.
- Vi er meget glade for, at EU-Kommissionen og CEF-udvalget anerkender vores høje ambitioner for den grønne omstilling. Som nogle af Nordvesteuropas vigtigste havne er det fantastisk, at vi kan samarbejde om at reducere shippingindustriens klimaaftryk, som er en global udfordring, vi står over for sammen. Landstrøm til containerskibe er en afgørende del for alle involverede havne, siger Anne Zachariassen, der er vicedirektør i Aarhus Havn med blandt andet bæredygtighed som fokusområde - og koordinator på det fælles projekt mellem de fire havne.
Endnu et skridt mod bæredygtig skibsfart
Projektet er en direkte følge af nye EU-regler, der træder i kraft i 2030, og som betyder, at skibe over 5.000 bruttotonnage skal tilsluttes landstrøm (OPS), mens de ligger i havn. Via OPS vil containerskibe kunne bruge elektricitet fra el-nettet i stedet for at producere deres egen strøm ombord med dieselmotorer, hvilket som nævnt vil resulterer i et reduceret klimaaftryk, renere lokale miljøer og forbedrede arbejdsforhold i havnene.
For havnen i Göteborg, der rummer Nordens største containerhavn, vi lprojektet betyde en CO2-reduktion på 5.600 ton. Göteborgs Hamn, der har et mål om at reducere CO2-udledninger med 70 procent i havneområdet inden 2030, har i dag landstrømsanlæg på sine ro/ro- og ro/pax-terminaler samt i energiterminalen for tankskibe.
De deltagende havne vil anvende midlerne på lidt forskellige måder, men målet er fælles - at reducere miljø- og klimaaftrykket fra skibe ved kaj ved hjælp af landstrøm.
Fakta om CEF-finansiering til EU.OPS.Network:
For havnen i Göteborg, der rummer Nordens største containerhavn, vi lprojektet betyde en CO2-reduktion på 5.600 ton. Göteborgs Hamn, der har et mål om at reducere CO2-udledninger med 70 procent i havneområdet inden 2030, har i dag landstrømsanlæg på sine ro/ro- og ro/pax-terminaler samt i energiterminalen for tankskibe.
De deltagende havne vil anvende midlerne på lidt forskellige måder, men målet er fælles - at reducere miljø- og klimaaftrykket fra skibe ved kaj ved hjælp af landstrøm.
Fakta om CEF-finansiering til EU.OPS.Network:
- Projektbudget: 37,61 millioner euro
- Ansøgt CEF-finansiering: 18,8 millioner euro (50 procent)
- Implementeringsperiode: 2024-2027
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Borgere i Lemvig tog mod nyt batteri-eletrisk tog med Kong Frederik X om bord
- Transportvirksomhed i Herning har sat en krog i elektriske transporter
- EU-Kommissionen har skiftet kurs - lastbiler bliver undtaget
- Kong Frederik indvier Danmarks første batteritog
- Verdens største batterielektriske hurtigfærge har fået gang i motorerne
- Tysk pakkedistributør kører med el-lastbiler efter en kilometermodel
- Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes
- Brugte bilbatterier kan bruges i lang tid
- Fredag åbner energiselskab fire nye ladepladser for elektriske lastbiler
- Transportvirksomhed lægger sag an mod TV-station
- Tysk lastbilproducent har valgt dansk virksomhed som ladeplatform
- Tysk og svensk lastbilproducent har godt 82 procent af markedet
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)



