Bil- og ro/ro-terminal i Göteborg får ny operatør
Mandag 20. januar 2025 kl: 17:58
Af: Redaktionen
Fra februar næste år får "Fordons- och roroterminalen" i Göteborg ny operatør. Efter en udbudsrunde er valget faldet på Wallenius Wilhelmsen, som via et nyt og uafhængigt selskab skal drive terminalen i en periode på 12 år. I daglig tale kaldes terminalen for "Bilhamnen"
Wallenius Wilhelmsen, der er en svensk-norsk koncern, der har sit hovedfokus på søtransport af biler med skibe specielt bygget til formålet, har erfaring med terminaldrift i andre havne verden over.
Göteborgs Hamn er Sveriges største bilhavn, og Bilhamnen håndterer størstedelen af de køretøjer, der passerer gennem havnen i Göteborg. Terminalen er også en multipurpose-terminal, der håndterer maskiner til minedrift, vindmølledel, transformatorer, husmoduler og andre typer projektgods. Göteborgs Hamn har yderligere tre terminaler, der håndterer køretøjer og roro-enheder, som drives af Gothenburg Roro Terminal og Stena Line.
Lidt om Bilhamnen i Göteborg:
- Göteborgs Havns fordons- og roroterminal - Bilhamnen - har to kajpladser, 240.000 kvadratmeter terminalområde, jernbaneforbindelse og PDI (Pre-Delivery Inspection). I 2023 blev der i alt håndteret 267.000 nye køretøjer i havnen, hvilket udgjorde 37 procent af det samlede svenske marked. Det gør havnen til Sveriges største bilhavn.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Lastbilforhandler ændrer sin organisation for at styrke fokus på kunderne
- Elektriske lastbiler fra Vestsverige runder 250 millioner kilometer
- Dansk rederi sælger 23 år gammelt skib og indsætter et lidt større på Middelhavnsrute
- Stort færgerederi køber Østersøens nordligste færgerute med CO2-neutral drift
- Prisen for udlandsbreve falder til 46 kroner
- Flytteforretning på Fyn er endt i Skifteretten
- Transportvirksomhed på Djursland er gået konkurs
- Speditør i Glostrup er endt i skifteretten
- Dansk produceret brint er kørt til Tyskland med tankvogn
- Produktchef kommer fra lastvognsværksted i Odense
- Transportvirksomhed skifter til én lastbilleverandør
- Ny fire-akslet forvogn med kran og wirehejs skal køre med tre-akslet kære
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





