En ny intermodal transportløsning skal reducere CO2-udslippet med 68 procent
Torsdag 28. november 2024 kl: 11:12
Af: RedaktionenIllustration: Bring - Aksel Jermstad)
Dansk Retursystem har længe været kunde hos Bring. En ny intermodal transportløsning og større brug af tog skal reducere CO2-udslippet med 68 procent. Løsningen, der er blevet udformet i et samarbejde mellem Bring Cargo International og Dansk Retursystem, omfatter transport af aluminiumsdåser fra Dansk Retursystem's fabrik i Løsning nord for Vejle til modtageren af de genanvendelige materialer i Frankrig
- Dansk Retursystem har udfordret os, og vi er nu glade for at kunne tilbyde en transportløsning, der sparer en betydelig andel CO2, samtidig med, at vi opretholder effektivitet og pålidelighed. Den nye løsning, som erstatter tidligere lastbiltransporter, vil reducere CO2-udslippet med op til 68 procent, siger Erik Roth, der er koncerndirektør for international logistik hos Bring Cargo International.
I den nye løsning transporteres godset først med lastbil til Bring's intermodale terminaler i Hamborg. Der omlades traileren til tog, som tager den til Basel, Schweiz. I Basel overtages godset af en lokal transportør, der er ansvarlig for den sidste strækning til slutdestinationen i Frankrig. Den intermodale løsning, som kombinerer vej- og jernbanetransport, resulterer i betydelige reduktioner af CO2-udslippet ved transporten.
- Vi vil gerne sende vores genanvendelige materialer med tog, når det er muligt for på den måde at spare CO2. Vi er en miljøvirksomhed og har et mål om at være CO2-driftsneutral i 2030, og togtransport er med til at bidrage til det mål. Derfor er vi glade for aftalen med Bring om intermodal-løsningen, hvor tog og lastbil kombineres bedst muligt, siger direktør for cirkulær økonomi hos Dansk Retursystem, Heidi Schütt Larsen.
Lidt om Bring:
- Bring løser hverdagslogistik for både privatpersoner og virksomheder i Norden
- Bring håndterer både bud, gods – og pakker leveret CO2 frit til 1,4 millioner modtagere i Danmark
- Bring har som mål at alle pakkeleveringer med varebil skal være 100 procent elektriske det sidste stykke vej i hele Danmark i 2025
- Bring er en del af Posten Bring AS, der er ejet af den norske stat
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Næstved har fået en ny tankstation til lastbiler og andre store køretøjer
- Fredag 20. december 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Webside forklarer og oplyser om ny kilometerbaseret og CO2-afhængig vejafgift
- Busser bliver undtaget i ny lov om nulemissionszoner
- To europæiske hovedstæder 1.100 kilometer fra hinanden er blevet forbundet med direkte tog
- Roskilde får en ny truck-station med energi til lastbiler og busser
- To lastbilproducenter dominerer markedet for tunge elektriske lastbiler
- Fredag 6. december 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Regionalbus har fået dieselmotor byttet ud med el-motor
- Dansk-svensk havneselskab får støtte til CO2-infrastruktur
- Batteriproduktionsfacilitet i Nürnberg skaber knap 350 nye arbejdspladser
- Træsprit havner på Djurslands største havn
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |