TYSK LASTBILPRODUCENT:
Daimler Trucks fik i sidste uge tilsagn om 226 millioner euro - 1,68 milliarder kroner - i støtte til et projekt, der omfatter udvikling og småserieproduktion af 100 brintelektriske lastbiler, der får deres energi fra flydende brint. EU-Kommissionen har fremhævet, at projekts anvendelse af flydende brint er enestående inden for IPCEI-kriterierne - Important Project of Common European Interest - da flydende brint har en betydeligt højere energitæthed sammenlignet med gasformig brint, hvilket øger rækkevidden og gør ydelsen sammenlignelig med en konventionel diesel-lastbil
Tanke til flydende brint giver desuden omkostnings- og vægtfordele og giver en højere lasteevne.
I forbindelse med tilsagnet om støtten på de 226 millioner euro peger Daimler Trucks på, at elektriske lastbiler, der har brint som energilager er særligt egnede til fleksible og krævende opgaver i tung transport, mens elektriske køretøjer, der har batterier som energilager, er ideelle til distributionskørsel med planlagte ruter. Hos Daimler Truck er man overbevist om, at en hurtig omstilling til CO2-neutral transport kræver begge teknologier.
Daimler Truck har forpligtet sig til Paris-aftalen og planlægger kun at tilbyde CO2-neutrale køretøjer i Europa, USA og Japan fra 2039.
Interesserede kan læse mere om IPCEI her:
Interesserede kan finde mere om godkendte IPCEI-projekter her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Færdselsstyrelsen har udsendt to nye bekendtgørelser
- Tysk og svensk lastbilproducent har godt 82 procent af markedet
- Bestanden af elektriske lastbiler er vokset med knap 55 procent på et år
- To mærker er kørt frem - de øvrige tilbage
- Bestanden af tunge lastbiler er vokset med 339
- Svensk færgerederi ser lysere tider forude
- Tre-akslet påhængsvogn blev overført til Kalundborg
- Ny el-færge får længere ophold på værft i Svendborg
- Vognmandsorganisation er tilfreds med ny højde og totalvægt
- For første gang i tre år er der færre tomme lagerlokaler
- Daglivarekoncern anlægger ladeanlæg til el-lastbiler ved centrallager i Køge
- Tre-akslet påhængsvogn er blevet overført til Himmerland
Skriv din kommentar:
Flydende brint giver rækkevidde på over 1.000 kilometer
Onsdag 27. november 2024 kl: 15:53
Af: RedaktionenDaimler Trucks fik i sidste uge tilsagn om 226 millioner euro - 1,68 milliarder kroner - i støtte til et projekt, der omfatter udvikling og småserieproduktion af 100 brintelektriske lastbiler, der får deres energi fra flydende brint. EU-Kommissionen har fremhævet, at projekts anvendelse af flydende brint er enestående inden for IPCEI-kriterierne - Important Project of Common European Interest - da flydende brint har en betydeligt højere energitæthed sammenlignet med gasformig brint, hvilket øger rækkevidden og gør ydelsen sammenlignelig med en konventionel diesel-lastbil
Tanke til flydende brint giver desuden omkostnings- og vægtfordele og giver en højere lasteevne.
I forbindelse med tilsagnet om støtten på de 226 millioner euro peger Daimler Trucks på, at elektriske lastbiler, der har brint som energilager er særligt egnede til fleksible og krævende opgaver i tung transport, mens elektriske køretøjer, der har batterier som energilager, er ideelle til distributionskørsel med planlagte ruter. Hos Daimler Truck er man overbevist om, at en hurtig omstilling til CO2-neutral transport kræver begge teknologier.
Daimler Truck har forpligtet sig til Paris-aftalen og planlægger kun at tilbyde CO2-neutrale køretøjer i Europa, USA og Japan fra 2039.
Interesserede kan læse mere om IPCEI her:
Interesserede kan finde mere om godkendte IPCEI-projekter her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Færdselsstyrelsen har udsendt to nye bekendtgørelser
- Tysk og svensk lastbilproducent har godt 82 procent af markedet
- Bestanden af elektriske lastbiler er vokset med knap 55 procent på et år
- To mærker er kørt frem - de øvrige tilbage
- Bestanden af tunge lastbiler er vokset med 339
- Svensk færgerederi ser lysere tider forude
- Tre-akslet påhængsvogn blev overført til Kalundborg
- Ny el-færge får længere ophold på værft i Svendborg
- Vognmandsorganisation er tilfreds med ny højde og totalvægt
- For første gang i tre år er der færre tomme lagerlokaler
- Daglivarekoncern anlægger ladeanlæg til el-lastbiler ved centrallager i Køge
- Tre-akslet påhængsvogn er blevet overført til Himmerland
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





