Transportorganisation kræver proportionel sammenhæng mellem handling og straf
Torsdag 7. november 2024 kl: 13:41
Af: RedaktionenDen kommende vejafgift har udløst en del bekymringer og tanker i transportbranchen. Det gælder også den seneste udmelding fra Transportministeriet om at fordoble bøden for ikke at betale vejafgift fra 4.500 kroner til 9.000 kroner pr. overtrædelse pr. døgn for. Transportorganisationen ITD forholder sig kritisk, når det kommer til de forskellige tiltag i forbindelse med den kommende vejafgift
ITD har flere gange gjort opmærksom på vigtigheden af en effektiv kontrol, der både skal sikre, at ingen snyder med de kommende regler, og som samtidig sørger for, at man undgår uberettigede konkurrencefordele.
ITD skriver følgende på sin web-side.
"Vi har alle dage givet fuld opbakning til, at der sættes ind på, at alle overholder reglerne. Og vi er også godt klar over, at det her kan være nødvendigt at tage skarpe midler i brug. Missionen er klar: de høje bødestraffe er et forsøg på at blæse til kamp mod de brodne kar i branchen. Desværre lader det til, at proportionaliteten er gået tabt"
ITD peger på, at man som organisation som udgangspunkt ikke har noget imod, at man i nogle tilfælde hæver bøden fra de 4.500 kroner, men opfordrer til, at der bliver taget hensyn til bødestørrelsen i forhold til overtrædelsens karakter og antallet af overtrædelser.
Det gør man i flere andre EU-lande.
Hos ITD oplever man, at transportvirksomheder bliver straffet, selvom de gør deres bedste for at overholde reglerne.
"For der vil være tilfælde, hvor teknikken driller eller hvor chaufføren ved en fejl ikke opdager, at strømmen til vejafgiftsboksen er røget. Det gælder særligt i starten, hvor systemet er nyt for mange. Vi er naturligvis glade for, at Sund & Bælt har lagt op til, at der ikke straffes for kortere udfald på boksen, men dette vil næppe redde alle tilfælde, hvor der sker fejl. Risikoen ved blot at hæve bøderne er, at det bliver samme sag som med opkrævning af parkeringsafgifter. At ellers lovlydige vognmænd bliver ramt af høje bøder på grund af mindre fejl, mens dem, der er ligeglade med reglerne, blot lader være med at betale"
I forhold til den afskrækkende effekt peger ITD på, at det mindst er lige så vigtigt at fremhæver risikoen for at blive opdaget ved overtrædelse, og at bøden kan inddrives. Vil man afskrække dem, der vil snyde med systemet, er kontrol et mere effektivt tiltag end blot at hæve bødestørrelserne generelt, påpeger ITD, der mener, at der bør være forskel på straffen for dem, der prøver at overholde reglerne, men laver mindre fejl, og på dem, der direkte ignorerer reglerne.
ITD mener ikke, at der med den forhøjede bødetakst er fair sammenhæng mellem handling og straf.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- De lette er kørt frem med 14,9 procent
- Vognmand fra Ans fik årets fjerde franske
- Transportvirksomhed testede lastbiler i samarbejde med tyske fagmedier
- Tidligere minister forlader transportbrancheorganisation efter tre år
- Bestanden af lastbiler er 211 større end på samme tid sidste år
- Forskellen mellem nummer et og to er 63
- Tre-akslet T-High trækker tager læsset hos vognmand i Skelhøje
- Fredag 8. november 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Maskintrailer med fire aksler kan blive godt seks meter længere
- Bornholms største havn har afsluttet tredie etape af en større udbygning
- International vejtransportorganisation får fire kvinder i den øverste ledelse
- Direktør for dansk vognmandsorganisation blev genvalgt til international vejtransportorganisation
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |