Partnerskab mellem arbejds-givere og arbejds-tagere skal sætte det lange lys på transportbranchen
Torsdag 31. oktober 2024 kl: 08:20
Af: RedaktionenDI og 3F Transport, der repræsenterer hver sin del af arbejdsmarkedet - arbejds-givere og arbejds-tagere - har skabt et partnerskab - FremtidsLab. - der skal med langsigtede fremtidsscenarier hjælpe DI og 3F Transport med at blive klar til at gribe de muligheder, som tidens mega-trends skaber for den danske transport- og logistikbranche
Hvem skal sidde bag rattet i vores køretøjer, når kunstig intelligens og ny robotteknologi tilbyder sikre og effektive muligheder for automatiseret transport? Hvordan planlægger vores virksomheder ruter, lager og distribution i en mere uforudsigelig fremtid? Hvornår bliver grøn transport en rigtig god forretning?
Det er nogle af de udforringer, som ligger på vejen mod fremtiden og venter p at blive taget op. Tidens megatrend er godt i gang med at stille spørgsmål til den danske transport- og logistikbranche, som kan være vanskelige at give klare svar på. For fundamentet under transporterhvervet giver sig, og lige som de teknoniske plader på jorden kan skabe pludselige jordrystelser og vulkanudbrud, kan tidens megatrends ryste transporterhvervet. DI og 3F peger på, at vi lige nu ved meget lidt om, hvordan, hvornår og med hvilken kraft det kommer til at påvirke måden, vi transporterer mennesker og varer rundt i fremtiden.
Derfor er DI og 3F Transport gået sammen i partnerskabet FremtidsLab. Her vil de to organisationer samle landets skarpeste hjerner og mest spændende perspektiver på dansk transport og logistik og udvikle fremtidsscenarier inden for områder, som givet kommer til at forandre transportområdet grundlæggende inden for de kommende 10-15 år.
Nysgerrighed frem for "stop-lobbyisme"
De første tre områder, som kommer under lup i FremtidsLab., er:
- Ny teknologi
- Den grønne omstilling
- Et arbejdsmarked i forandring
- Hvis vi stiller os i spidsen for at være nysgerrige på fremtidsscenarierne for vores egen branche, kan vi også bedre være med til at præge diskussion om fremtidens transport og logistik i Danmark, ikke mindst politisk. Det er vigtigt i en situation, hvor mange af de udviklingstendenser, som bliver diskuteret allermest, også er dem, som vil påvirke os allermest, siger Karsten Lauritzen, der er branchedirektør i DI Transport og tidligere skatteminister.
- I DI vil vi langt hellere dét end at bedrive sådan en slags "stop-lobbyisme", hvor der er nogle andre, som taler om fremtiden og tager politiske beslutninger på den baggrund, og vi så træder ind i sidste øjeblik for at sætte en stopper for det, vi vurderer, vil påvirke branchen negativt, siger han videre.
Udover at give gode anledninger til at tale med en samlet stemme om fremtidens transport og logistik skal FremtidsLab. give branchen en platform og et forum for at tale sammen om de udviklingstendenser, den bliver nødt til at forholde sig til på langt sigt.
- Det er helt afgørende at have et åbent sind og se både optimistisk og nysgerrigt på fremtiden, så vi står klar, når mulighederne viser sig for os. For eksempel de nye teknologier, som giver mulighed for at udføre vores arbejde langt mere effektivt, sikkert og ofte også grønnere, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F Transportgruppen, og fortsætter:
- Med nogle solide prognoser og fremtidsscenarier for dansk transport og logistik kan vi bedre forberede os og blive klar til at gribe mulighederne sammen med virksomhederne.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Brud på konkurrenceloven påvirkede togtrafikken i Danmark
- En menneskelig fejl var årsag til sammenstød mellem hurtigfærge og havnekaj i Rønne
- Lufthavn på Djursland kunne notere fremgang i november
- Salgsleder kommer fra egne rækker
- Afkastet bliver 6 milliarder kroner på syv år
- Staten vil købe lufthavnsaktier tilbage
- Forskellen var 241
- Fredag 29. november 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Storebæltsbroen blev løftet med biler på kørebanen
- Nyt landsdækkende tryghedskodeks omfatter over halvdelen af landets taxier
- Billig billet til fast pris har haft en positiv effekt
- Transportministeren skal i samråd i Transportudvalget
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |