Havneudvidelse i Vendsyssel bliver delt op i flere etaper
Onsdag 23. oktober 2024 kl: 10:47
Af: RedaktionenHirtshals Havn har annulleret et igangværende udbud om udvidelse af havnen, der har flere færgeruter og fiskeindustri. I stedet for bliver projektet om havneudvidelsen delt op i flere etaper, hvor forbedring af besejlingsforholdene fortsat bliver omdrejningspunktet. Havnen ønsker med sin beslutning at udvise økonomisk ansvarlighed og forsikrer, at det ikke får indflydelse på de projekter, som havnen arbejder med
Hjørring Kommune og Hirtshals Havn fortsætter med planerne om at udvide havnen - men i et nyt set-up, hvor projektet om udvidelse af Nordhavnen bliver delt op i etaper i en såkaldt Hirtshals-model, hvor der i første omgang kommer fokus på at forbedre besejlingsforholdene. Den nye model påvirker hastigheden, hvormed havneudvidelsen vil ske, men har ikke indflydelse på havnens øvrige aktiviteter.
- Det er vigtigt, at vi på Hirtshals Havn hele tiden har en sund balance mellem vores udgifter og potentielle indtægter. Jeg kan bedst sammenligne beslutningen om at opdele havneudvidelsen i etaper med en familie, som vil renovere deres hus og bygge til. De kan godt have et ønske om at få det hele gjort inden for et halvt år, men hvis de grundlæggende forudsætninger ændrer sig grundet uforudsete tekniske udfordringer eller budgettet overskrider den opsatte ramme, kan det godt være, at man skal vente et år eller to med at bygge en ny carport eller overveje alternative billigere løsninger. Det er altid et sundt princip at have styr på sit cashflow, siger bestyrelsesformand for Hirtshals Havn, Michael Lundgaard Thomsen.
Bestyrelsesformanden peger på, at Hirtshals Havn stadig er en havn i vækst og arbejder målrettet videre med blandt andet et stort CO2-lagringsprojekt og ambitionen om at blive Europas grønneste havn.
Annulleringen af det samlede udbud er ifølge Michael Lundgaard Thomsen et udtryk for, at havnens bestyrelse - ligesom med den øvrige forretning - ønsker, at udvidelsen af havnen skal ske på forsvarlig vis. Derfor vil udvidelsen ske i etaper, som matcher kundernes behov og havnens økonomi.
- Det er derfor rettidig omhu, at vi annullerer udbuddet og fortsætter med havneudvidelsen på en anden måde. Vi går stadig målrettet efter at gennemføre havneudvidelsen, men vi deler det meget store projekt op i mindre bidder i stedet for at gøre det hele på én gang, siger Michael Lundgaard Thomsen og fortsætter:
- Det vil ganske enkelt sige, at vi sætter tæring efter næring. Havnen har en bundsolid økonomi, og så sent som sidste år overgik vi vores økonomiske forventninger. Det er utrolig vigtigt, at vi viser økonomisk bevidsthed, for ingen har interesse i, at vi påtager os en større risiko, end vi ønsker eller kan bære.
Hirtshals Havn havde budgetteret med udgifter på 1 milliard kroner til udvidelsen, men de indikative bud var betydeligt dyrere. Kombinationen af blandt andet dyrere materialer og usikkerhed om den generelle økonomiske udvikling på markederne resulterede i større forventede udgifter til havneudvidelsen end først antaget. Derfor arbejder havnen i stedet videre med havneudvidelsen i en ny model, hvor udvidelsen foregår i et tempo, der er økonomisk forsvarligt.
Grønne projekter fortsætter som planlagt
Hirtshals Havns ambition om at blive den grønneste havn i Europa bliver ikke påvirket af beslutningen om at annullere udbuddet. Havnen fortsætter målrettet med planerne om at blive knudepunkt for produktion og forbrug af vedvarende energi og at etablere samarbejder med virksomheder, der arbejder med grøn omstilling. For eksempel offentliggjorde havnen for nylig, at virksomheden Green Energy Vault vil gennemføre en investering på 500 millioner kroner på Hirtshals Havn, og tidligere på året besluttede virksomheden Norwegian Hydrogen at etablere et stort anlæg til brintproduktion på havnen.
Samarbejdet i Greenport Scandinavia-regi om etablering af Nordeuropas største CO2-hub på Hirtshals Havn fortsætter også som planlagt. Projektet vil gøre Hirtshals Havn til omdrejningspunkt for lagring og udskibning af flere millioner ton CO2 årligt til tomme olie- og gasfelter i Nordsøen.
- Som ejer af Hirtshals Havn kan vi hos Hjørring Kommune kun støtte op om, at havnen vælger at annullere det igangværende udbud. Det er med til at sikre, at udvidelsen sker i det rigtige tempo, der ikke påfører havnen – eller kommunens borgere – større økonomisk risiko end højst nødvendigt. Hirtshals Havn er en vigtig erhvervskatalysator i kommunen og vi ser frem til at følge de mange spændende projekter, som havnen hver dag arbejder benhårdt på at realisere, siger Søren Smalbro (V), der er borgmester i Hjørring Kommune og næstformand i Hirtshals Havn.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Havneselskab fra Fredericia kan blive medejer af havn i Thy
- Havnen i Aarhus bliver til et aktieselskab
- Tidligere havnedirektør bliver ny direktør for fragtmænd
- En del af havnen i Esbjerg bliver militært område i fire dage
- Fragtmængder og passagertal steg hos rederikoncern
- Dansk skibsfart står fortsat for en stor andel af den samlede danske eksport
- Limfjordshavn får militært område - midlertidigt
- Dansk-svensk havneselskab får støtte til CO2-infrastruktur
- Træsprit havner på Djurslands største havn
- En menneskelig fejl var årsag til sammenstød mellem hurtigfærge og havnekaj i Rønne
- Skibsfarten er et globalt erhverv, som bør klimareguleres på internationalt plan
- Klimaråd udforsker konsekvenser og valg for Danmarks næste klimamål
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |