VOGNMANDSORGANISATION:
EU-Parlamentets Transportudvalg har efter den nordiske interesseorganisation for vognmænd, NLA i Bruxelles, gjort betydelige fremskridt ved at godkende starten på forhandlingerne mellem EU's politiske institutioner om to vigtige direktiver, der er nøgleprioriteter for NLA. Det ene direktiv omhandler maksimalt tilladte dimensioner og vægt for vejkøretøjer, mens det andet opdaterer reglerne for kørekort
NLA, der blev etableret af norske NLF, svenske SÅ og danske DTL tilbage i 2012 og arbejder tæt sammen med finske SKAL, peger på, at begge direktiver er afgørende for at gøre vejtransportsektoren mere energieffektiv og samtidig løse problemet med mangel på chauffører.
Interesseorganisationen finder det meget opmuntrende, at det nye EU-Parlament støtter at bevare fleksibiliteten ved revisionen af direktivet om vægt og dimensioner, hvorved højkapacitetskøretøjer (HCV'er - eksempelvis modulvogntog) kan operere mellem lande, der har givet deres samtykke.
Punktet er vigtigt for de nordiske lande, der tillader kørsel med køretøjskombinationer med højere vægte og dimensioner både nationalt og på tværs af grænser i de nordiske lande. Det vil gavne vejtransportvirksomheder i Norden, så de fortsat kan gennemføre energieffektive grænseoverskridende transporter med færre køretøjer og chauffører på vejene samtidig med, at CO2-udledningen pr. transporteret enhed reduceres.
NLA glæder sig også over, at det nye EU-Parlament støtter indførelsen af en ledsaget køreordning for unge chauffører. Ved at tillade enkeltpersoner at begynde deres kørselsuddannelse som 17-årige, vil de få værdifuld erfaring på vejene før, de får deres fulde kørekort. NLA fremhæver, at initiativet vil forbedre ikke blot de unge chaufførers færdigheder, men adresserer også det kritiske problem med chaufførmangel i transportsektoren.
EU-Parlamentet kan nu indlede forhandlinger med EU's medlemsstater for at finde en fælles løsning på disse forslag.
Men selvom EU-Parlamentet har taget positivt imod de ændringer, der kan gavne de nordiske vognmænd, så skal forslagene gennem forhandlinger med Ministerrådet, hvor eksempelvis Tyskland og Frankrig er tilbageholdende. Derudover viser det nuværende ungarske EU-formandskab ikke den store vilje til at forsøge at fremme processen.
Efter nytår overgår formandsposten for EU's Ministerråd til Polen. Om det vil ændre noget i forhold til processen, vil tiden vise. I andet halvår er Danmark formand for EU's Ministerråd, og her er forhåbningen i vognmandskredse, at forslagene bliver prioriteret.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Kommuner og Staten skal have ansvaret for at drive den kollektive transport
- Webside forklarer og oplyser om ny kilometerbaseret og CO2-afhængig vejafgift
- Havneselskab fra Fredericia kan blive medejer af havn i Thy
- Havnen i Aarhus bliver til et aktieselskab
- Svensk togoperatør har udvidet til daglig afgang mellem København og Stockholm
- Busser bliver undtaget i ny lov om nulemissionszoner
- Minister udskyder endnu en gang ændring af busloven
- Anklagemyndigheden i København har tiltalt ni mænd for tyverier og røverier i pirattaxier
- Transportministerens forslag om vinterdæk er sendt i høring
- Vognmandsformand sender nytårshilsen
- Det skal være dyrere at komme til lufthavnen
- Højere billetpris til lufthavnen er et besynderligt forslag
Skriv din kommentar:
Det nyvalgte EU-Parlament støtter vigtige prioriteter for nordisk vejtransport
Tirsdag 15. oktober 2024 kl: 18:00
Af: RedaktionenEU-Parlamentets Transportudvalg har efter den nordiske interesseorganisation for vognmænd, NLA i Bruxelles, gjort betydelige fremskridt ved at godkende starten på forhandlingerne mellem EU's politiske institutioner om to vigtige direktiver, der er nøgleprioriteter for NLA. Det ene direktiv omhandler maksimalt tilladte dimensioner og vægt for vejkøretøjer, mens det andet opdaterer reglerne for kørekort
NLA, der blev etableret af norske NLF, svenske SÅ og danske DTL tilbage i 2012 og arbejder tæt sammen med finske SKAL, peger på, at begge direktiver er afgørende for at gøre vejtransportsektoren mere energieffektiv og samtidig løse problemet med mangel på chauffører.
Interesseorganisationen finder det meget opmuntrende, at det nye EU-Parlament støtter at bevare fleksibiliteten ved revisionen af direktivet om vægt og dimensioner, hvorved højkapacitetskøretøjer (HCV'er - eksempelvis modulvogntog) kan operere mellem lande, der har givet deres samtykke.
Punktet er vigtigt for de nordiske lande, der tillader kørsel med køretøjskombinationer med højere vægte og dimensioner både nationalt og på tværs af grænser i de nordiske lande. Det vil gavne vejtransportvirksomheder i Norden, så de fortsat kan gennemføre energieffektive grænseoverskridende transporter med færre køretøjer og chauffører på vejene samtidig med, at CO2-udledningen pr. transporteret enhed reduceres.
NLA glæder sig også over, at det nye EU-Parlament støtter indførelsen af en ledsaget køreordning for unge chauffører. Ved at tillade enkeltpersoner at begynde deres kørselsuddannelse som 17-årige, vil de få værdifuld erfaring på vejene før, de får deres fulde kørekort. NLA fremhæver, at initiativet vil forbedre ikke blot de unge chaufførers færdigheder, men adresserer også det kritiske problem med chaufførmangel i transportsektoren.
EU-Parlamentet kan nu indlede forhandlinger med EU's medlemsstater for at finde en fælles løsning på disse forslag.
Men selvom EU-Parlamentet har taget positivt imod de ændringer, der kan gavne de nordiske vognmænd, så skal forslagene gennem forhandlinger med Ministerrådet, hvor eksempelvis Tyskland og Frankrig er tilbageholdende. Derudover viser det nuværende ungarske EU-formandskab ikke den store vilje til at forsøge at fremme processen.
Efter nytår overgår formandsposten for EU's Ministerråd til Polen. Om det vil ændre noget i forhold til processen, vil tiden vise. I andet halvår er Danmark formand for EU's Ministerråd, og her er forhåbningen i vognmandskredse, at forslagene bliver prioriteret.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Kommuner og Staten skal have ansvaret for at drive den kollektive transport
- Webside forklarer og oplyser om ny kilometerbaseret og CO2-afhængig vejafgift
- Havneselskab fra Fredericia kan blive medejer af havn i Thy
- Havnen i Aarhus bliver til et aktieselskab
- Svensk togoperatør har udvidet til daglig afgang mellem København og Stockholm
- Busser bliver undtaget i ny lov om nulemissionszoner
- Minister udskyder endnu en gang ændring af busloven
- Anklagemyndigheden i København har tiltalt ni mænd for tyverier og røverier i pirattaxier
- Transportministerens forslag om vinterdæk er sendt i høring
- Vognmandsformand sender nytårshilsen
- Det skal være dyrere at komme til lufthavnen
- Højere billetpris til lufthavnen er et besynderligt forslag
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |