SVM-Regeringens lovprogram for 2024/2025 kan hentes på nettet
Torsdag 10. oktober 2024 kl: 13:17
Af: RedaktionenI forbindelse med Folketingets åbning tirsdag 1. oktober offentliggjorde SVM-Regeringen sit program for de lovforslag, den har planer om at fremsætte i folketingsåret 2024/2025. På Transportministeriets område er det blandt andet forslag om at ændre loven om godskørsel, så kravet om nationale varebilstilladelser bortfalder. Lovprogrammet omfatter også forslag om indkrævning af køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter med videre og forslag om en to kilometer lang tunnel mellem havnen i Aarhus og motorvejssystemet
Et nedsalg i lovprogrammet for Transportministeriets område har vi her på transportnyhederne.dk blandt andet fundet følgende:
Ændring af lov om godskørsel, lov om offentlige veje m.v. og lov om private fællesveje (Opgavebortfald på Transportministeriets område) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at nedlægge en række lovbundne opgaver på Transportministeriets område, herunder bortfald af nationale varebilstilladelser og tilsyn, nedlæggelse af Vejtransport- rådet samt afskæring af adgangen til at klage over visse afgørelser efter lov om offentlige veje m.v. og lov om private fællesveje til anden administrativ myndighed. Lovforslaget er en opfølgning på regeringens forslag til finanslov for 2025.
Ændring af færdselsloven og lov om Sund & Bælt Holding A/S (Indkrævning af køre- tøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter m.v.) (Feb I)
Lovforslaget har til formål at give mulighed for indkrævning af køretøjsrelaterede kontrolafgifter og bøder, herunder at sikre en effektiv indkrævning af bøder for manglende betaling af vejafgift
hos udenlandske, tunge køretøjer. Det vil medvirke til, at reglerne om betaling af den kilometerbaserede vejafgift efterleves. En effektiv inddrivelse overfor udenlandske køretøjer vil også skabe mere lige konkurrencevilkår mellem den danske og udenlandske vognmandsbranche. Herudover sikres det, at fastsættelse af takster på Storebæltsforbindelsen sker i overensstem- melse med Eurovignetdirektivet, ved implementering af dele af direktivet.
Lov om udbygning af Rute 9 ved Nørreballe og etablering af tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus (Feb II)
Lovforslaget har til formål at tilvejebringe det retlige grundlag for anlæg af en tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus og udbygningen af Rute 9 ved Nørreballe på Lolland. Projektet omfatter en ca. 2 km lang tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus, der skal forbinde det over- ordnede motorvejsnet med Aarhus Havn og anlægget af en ny omfartsvej nord om Nørreballe på Lolland. Lovforslaget er en del af udmøntningen af aftalen om Infrastrukturplan 2035 mel- lem den daværende regering (Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti fra juni 2021.
Lovprogrammet fra SVM-Regeringen, der omfatter Transportministeriets område, kan ses på side 56 i lovprogrammet, der kan hentes her:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Webside forklarer og oplyser om ny kilometerbaseret og CO2-afhængig vejafgift
- Havneselskab fra Fredericia kan blive medejer af havn i Thy
- Havnen i Aarhus bliver til et aktieselskab
- Transportministerens forslag om vinterdæk er sendt i høring
- Vognmandsformand sender nytårshilsen
- Skrothandler har overført en nye tre-akslet anhænger til Skibby på Sjælland
- Chauffører og vognmænd er blevet enige om nye satser for skattefri rejsegodtgørelse
- Transportministeren overvejer at droppe 25-timersreglen for parkering på rastepladser
- Fire-akslet anhænger har et udtræk på fire meter
- Møbeltransportør i Randers får ny ejer
- Transportvirksomhed i Hjallerup fik 13 måneder
- Politiet undlader at tiltale i en større sag om dyretransporter
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |