VOGNMANDORGANISATION EFTER EU-DOM:
EU-Domstolen har i en dom, som blev offentliggjort fredag i sidste uge afvist alle retssager mod reglerne i EU’s vejpakke bortset fra forpligtelsen til at køretøjer skal retur til etableringslandet hver ottende uge. Vognmandsorganisationen DTL er sammen med de øvrige organisationer, der står bag NLA i Bruxelles, som helhed tilfredse med udfaldet, der sikrer, at vejpakken som helhed består
Kravet om at ikke tilbringe sit ugentlige eller kompenserende hvil i køretøjet, og muligheden for mindst hver fjerde uge at holde dette hvil i hjemlandet står ved magt. Det samme gør fremrykningen af de nye takografer, den fire dages karensperiode ved cabotagekørsel samt chaufførers status som udstationerede, når de udfører cabotagekørsel og tredjelandskørsel.
Det fremhæver vognmandsorganisationen DTL som hovedpunkterne i EU-Domstolens dom på baggrund af et søgsmål fra en række øst- og sydeuropæiske lande.
I søgsmålet mente EU-landene - Litauen, Bulgarien, Rumænien, Cypern, Ungarn, Malta og Polen - at stort set samtlige bestemmelser i vejpakken ikke var i overensstemmelse med EU-traktatens regler om fri bevægelighed. De havde derfor i fællesskab anlagt sag imod EU’s institutioner for at have indført pakken, som trådte i kraft i februar 2022.
- Domstolen har så at sige slået søm i vejpakken, som nu bliver hængende til gavn for både chauffører og nationale vognmænd, siger DTL's underdirektør Ove Holm og fortsætter:
- Domstolen har dermed anerkendt, at EU’s lovgivere med mobilitetspakken søgte at finde en ny balance mellem de forskellige involverede interesser. Det gælder både chaufførers interesse i bedre sociale arbejdsvilkår og arbejdsgivernes interesse i at varetage deres transportaktiviteter under rimelige kommercielle forhold. I DTL har vi hele tiden lagt vægt på en mere effektiv og mere socialt ansvarlig vejtransportsektor.
I det fælles vejtransportkontor i Bruxelles, der tæller tyske BGL, franske FNTR og den nordiske organisation NLA, bifalder man afgørelsen.
- Vi ser dette som en stærk bekræftelse af forpligtelsen til at sikre lige konkurrence og bekæmpe social dumping i europæisk vejgodstransport, hedder det i en pressemeddelelse fra kontoret i Bruxelles.
Manglende konsekvensanalyse bør sættes i gang
Det enkelte punkt, hvor sagsøgerne fra Litauen, Bulgarien, Rumænien, Cypern, Ungarn, Malta og Polen fik medhold, var spørgsmålet om, hvorvidt køretøjer skal returnere til registreringslandet hver ottende uge. Domstolen fandt ikke, at EU-Parlamentet og EU's Ministerråd havde godtgjort, at de rådede over tilstrækkelige oplysninger til, at de kunne vurdere proportionaliteten i kravet, da kravet blev vedtaget.
I fælleskontoret i Bruxelles - og hos DTL - er man af den opfattelse, at den manglende konsekvensanalyse straks bør iværksættes med henblik på at få ændret lovgivningen igen.
- Vi mener, at en sådan formel fejl ikke bør bruges til at stride imod interessen for fair konkurrence i Europa, udtaler BGL, FNTR og NLA, der også mener, at returneringskravet blandt andet bekæmper en praksis med ”bekvemmelighedsflag".
Annullationssøgsmålet, med det formål at få vejpakken afskaffet, blev anlagt ved Domstolen af Litauen, Bulgarien, Rumænien, Cypern, Ungarn, Malta og Polen. Vejpakken blev i 2020 vedtaget af EU-Parlamentet og EU's Ministerråd.
Interesserede kan læse mere om EU-Domstolens afgørelse her:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Webside forklarer og oplyser om ny kilometerbaseret og CO2-afhængig vejafgift
- Havneselskab fra Fredericia kan blive medejer af havn i Thy
- Havnen i Aarhus bliver til et aktieselskab
- Transportministerens forslag om vinterdæk er sendt i høring
- Vognmandsformand sender nytårshilsen
- Skrothandler har overført en nye tre-akslet anhænger til Skibby på Sjælland
- Chauffører og vognmænd er blevet enige om nye satser for skattefri rejsegodtgørelse
- Transportministeren overvejer at droppe 25-timersreglen for parkering på rastepladser
- Fire-akslet anhænger har et udtræk på fire meter
- Møbeltransportør i Randers får ny ejer
- Transportvirksomhed i Hjallerup fik 13 måneder
- Politiet undlader at tiltale i en større sag om dyretransporter
Skriv din kommentar:
- EU's vejpakke som helhed består
Mandag 7. oktober 2024 kl: 12:08
Af: RedaktionenEU-Domstolen har i en dom, som blev offentliggjort fredag i sidste uge afvist alle retssager mod reglerne i EU’s vejpakke bortset fra forpligtelsen til at køretøjer skal retur til etableringslandet hver ottende uge. Vognmandsorganisationen DTL er sammen med de øvrige organisationer, der står bag NLA i Bruxelles, som helhed tilfredse med udfaldet, der sikrer, at vejpakken som helhed består
Kravet om at ikke tilbringe sit ugentlige eller kompenserende hvil i køretøjet, og muligheden for mindst hver fjerde uge at holde dette hvil i hjemlandet står ved magt. Det samme gør fremrykningen af de nye takografer, den fire dages karensperiode ved cabotagekørsel samt chaufførers status som udstationerede, når de udfører cabotagekørsel og tredjelandskørsel.
Det fremhæver vognmandsorganisationen DTL som hovedpunkterne i EU-Domstolens dom på baggrund af et søgsmål fra en række øst- og sydeuropæiske lande.
I søgsmålet mente EU-landene - Litauen, Bulgarien, Rumænien, Cypern, Ungarn, Malta og Polen - at stort set samtlige bestemmelser i vejpakken ikke var i overensstemmelse med EU-traktatens regler om fri bevægelighed. De havde derfor i fællesskab anlagt sag imod EU’s institutioner for at have indført pakken, som trådte i kraft i februar 2022.
- Domstolen har så at sige slået søm i vejpakken, som nu bliver hængende til gavn for både chauffører og nationale vognmænd, siger DTL's underdirektør Ove Holm og fortsætter:
- Domstolen har dermed anerkendt, at EU’s lovgivere med mobilitetspakken søgte at finde en ny balance mellem de forskellige involverede interesser. Det gælder både chaufførers interesse i bedre sociale arbejdsvilkår og arbejdsgivernes interesse i at varetage deres transportaktiviteter under rimelige kommercielle forhold. I DTL har vi hele tiden lagt vægt på en mere effektiv og mere socialt ansvarlig vejtransportsektor.
I det fælles vejtransportkontor i Bruxelles, der tæller tyske BGL, franske FNTR og den nordiske organisation NLA, bifalder man afgørelsen.
- Vi ser dette som en stærk bekræftelse af forpligtelsen til at sikre lige konkurrence og bekæmpe social dumping i europæisk vejgodstransport, hedder det i en pressemeddelelse fra kontoret i Bruxelles.
Manglende konsekvensanalyse bør sættes i gang
Det enkelte punkt, hvor sagsøgerne fra Litauen, Bulgarien, Rumænien, Cypern, Ungarn, Malta og Polen fik medhold, var spørgsmålet om, hvorvidt køretøjer skal returnere til registreringslandet hver ottende uge. Domstolen fandt ikke, at EU-Parlamentet og EU's Ministerråd havde godtgjort, at de rådede over tilstrækkelige oplysninger til, at de kunne vurdere proportionaliteten i kravet, da kravet blev vedtaget.
I fælleskontoret i Bruxelles - og hos DTL - er man af den opfattelse, at den manglende konsekvensanalyse straks bør iværksættes med henblik på at få ændret lovgivningen igen.
- Vi mener, at en sådan formel fejl ikke bør bruges til at stride imod interessen for fair konkurrence i Europa, udtaler BGL, FNTR og NLA, der også mener, at returneringskravet blandt andet bekæmper en praksis med ”bekvemmelighedsflag".
Annullationssøgsmålet, med det formål at få vejpakken afskaffet, blev anlagt ved Domstolen af Litauen, Bulgarien, Rumænien, Cypern, Ungarn, Malta og Polen. Vejpakken blev i 2020 vedtaget af EU-Parlamentet og EU's Ministerråd.
Interesserede kan læse mere om EU-Domstolens afgørelse her:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Webside forklarer og oplyser om ny kilometerbaseret og CO2-afhængig vejafgift
- Havneselskab fra Fredericia kan blive medejer af havn i Thy
- Havnen i Aarhus bliver til et aktieselskab
- Transportministerens forslag om vinterdæk er sendt i høring
- Vognmandsformand sender nytårshilsen
- Skrothandler har overført en nye tre-akslet anhænger til Skibby på Sjælland
- Chauffører og vognmænd er blevet enige om nye satser for skattefri rejsegodtgørelse
- Transportministeren overvejer at droppe 25-timersreglen for parkering på rastepladser
- Fire-akslet anhænger har et udtræk på fire meter
- Møbeltransportør i Randers får ny ejer
- Transportvirksomhed i Hjallerup fik 13 måneder
- Politiet undlader at tiltale i en større sag om dyretransporter
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |