Havnearbejder i en række amerikanske havne er gået i strejke
Tirsdag 1. oktober 2024 kl: 13:17
Af: RedaktionenKlokken seks tirsdag morgen dansk tid indledte havnearbejdere i en række containerhavne på USA's østkyst og ud til Den Mexicanske Golf en strejke. Havnearbejderne strejker, fordi det ikke er lykkedes at indgå en ny overenskomst i forbindelse med, at den hidtidige udløb
Strejken, der har været ventet i et stykke tid, er sat i gang af havnearbejdernes fagforening, International Longshoremen Association (ILA), der har 45.000 medlemmer. Strejken betegnes som den mest omfattende i amerikanske havne i 47 år.
Havnearbejdernes modpart, arbejdsgiverorganisationen United States Maritime Alliance (USMX), har under forhandlingerne om en ny overenskomst tilbudt havnearbejderne en lønstigning på knap 50 procent over en seksårig periode. Det tilbud har havnearbejdernes fagforening afvist at acceptere. Kravet fra International Longshoremen Association og forbundets 45.000 medlemmer lyder på 77 procent over de seks år, en ny hovedaftale kommer til at løbe. International Longshoremen Association kræver også, at der ikke vil ske yderligere automatisering af containerhåndteringen i havnene.
På grund af strejket og udsigt til sympati-strejker, hvis containerskibene i stedet for anløber havne på den amerikanske vestkyst, er forventningen, at mange containerskibe vil ankre op ud for de strejkeramte havne for at vente på strejkens udfald.
Det vil betyde, at containerrederierne vil have mindre kapacitet til rådighed, hvilket igen kan føre til stigende fragtrater.
Hvis strejken bliver af længere varighed, kan den påvirke forsyningskæderne over det meste af verden.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Lov baner vej for tunnel i Aarhus - og et stykke vej på Lolland
- Tirsdag morgen tog Kalundborg imod en ny el-færge
- Færgepassagererne til og fra Bornholm bliver stadig mere tilfredse - andre færgeruter når knap så højt
- Rederi har sunget sin Kattegat-sang for sidste gang
- 430 meter kaj i Aarhus bliver gjort færdig
- Maritim sikkerhed skal være en global prioritet
- As Maritime Security Threats Grow More Complex, Enhanced Coordination, Stronger Maritime Governance are Essential
- Svensk kapitalfond vil sælge rederi-koncern
- Danske rederier bevarer roen trods turbulens på verdensmarkederne
- Erhvervsministeren har lagt sine prioriteter for Danmarks EU-formandskabet frem
- Rederiorganisation får ny mand i bestyrelsen
- Færge blev blæst ud af kurs - og ind på en sandbanke
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |