FAGFORBUND OM HAVNEANBEFALINGER:
Der er brug for politisk mod og handling, som styrker vores havnes infrastruktur, hvis vi skal sikre danske arbejdspladser på fremtidens erhvervshavne. Sådan lyder det fra Havnepartnerskabet, der netop har fremlagt sine anbefalinger til regeringen - et budskab som fagforbundet Dansk Metal fremhæver
- Med den nye industripolitiske virkelighed, vi befinder os i, er det er afgørende, at vi også i fremtiden har stærke danske erhvervs- og produktionshavne. Det sikrer både, at vi er uafhængige af fremmede magter, ligesom det giver gode danske arbejdspladser, siger forbundsformand i Dansk Metal, Claus Jensen, og uddyber:
- Vi skal have fundet en vej, der sikrer, at de store klimamål kan realiseres i Danmark til gavn for danske arbejdspladser. Det sker kun hvis politikerne sørger for at investere i vores basale fælles havneinfrastruktur. Sejlløb og ordentlige veje til og fra vores vigtige havne er alfa og omega, så her må politikerne spæde til, hvis de ønsker at løfte Danmarks konkurrenceevne.
Claus Jensen, der har været et af medlemmerne i Havnepartnerskabet fremhæver, at det blandt andet handler om at få uddybet sejlrenderne, øget kajbæreevnen og sikre et større areal til erhvervshavne, så den grønne omstilling også bliver til danske arbejdspladser.
Erhvervshavne har potentialet til at spille en nøglerolle i fremtidens Produktionsdanmark. Både når det kommer til eksport, men også i forhold til produktionen af skibe og grønne teknologier, som for eksempel havvind.
Det kræver ifølge Claus Jensen, at det bliver langt lettere at komme i gang med arbejdet.
- Der er kort sagt alt for meget bøvl og bureaukrati. Myndighedsbehandlingen skal gå meget hurtigere, så virksomheder og infrastrukturprojekter hurtigere kan bruge deres tid på at skabe reel værdi i stedet for at vente på de rette stempler. Politikerne skal sørge for, at vejen ligger åben, så virksomheder, der gerne vil sikre de grønne projekter, også får mulighed for rent faktisk at gøre det. Ellers risikerer vi, at arbejdspladser flytter til konkurrerende havne syd for grænsen, som hurtigere tilpasser sig behovet i den grønne industri, siger han.
I alt er partnerskabet kommet med en række overordnede anbefalinger til SVM-Regeringen og Folketinget forud for, at regeringen ventes at præsentere en egentlig strategi for danske erhvervshavne.
Partnerskabet havde en formand udpeget af erhvervsministeren samt medlemmer udpeget efter indstilling af følgende organisationer:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Fransk bilproducent ombyggeder diesellastbil til elektrisk lastbil
- - Vi er tilfredse og rækker hånden ud
- - Det er utrolig positivt
- Energiforbruget i Danmark er faldet en smule
- Transportministerens idé om at fjerne varebilstilladelser blev fjernet
- - Jeg vil være en moderne leder
- ADR-transporter kører ofte på den anden side af reglerne
- Fransk trækker kørte fire stjerner hjem i sikkerhedstest
- Jumbotrailer med hydraulisk rampe kan bruges til maskintransport
- Fem stjerne i sikkerhedstest udløser kommentarer
- Syv lastbilproducenter har fået tjekket sikkerheden
- Elektriske lastbiler har fået en større andel
Skriv din kommentar:
Havnepartnerskabets anbefalinger er godt nyt for Produktionsdanmark
Tirsdag 1. oktober 2024 kl: 11:54
Af: RedaktionenDer er brug for politisk mod og handling, som styrker vores havnes infrastruktur, hvis vi skal sikre danske arbejdspladser på fremtidens erhvervshavne. Sådan lyder det fra Havnepartnerskabet, der netop har fremlagt sine anbefalinger til regeringen - et budskab som fagforbundet Dansk Metal fremhæver
- Med den nye industripolitiske virkelighed, vi befinder os i, er det er afgørende, at vi også i fremtiden har stærke danske erhvervs- og produktionshavne. Det sikrer både, at vi er uafhængige af fremmede magter, ligesom det giver gode danske arbejdspladser, siger forbundsformand i Dansk Metal, Claus Jensen, og uddyber:
- Vi skal have fundet en vej, der sikrer, at de store klimamål kan realiseres i Danmark til gavn for danske arbejdspladser. Det sker kun hvis politikerne sørger for at investere i vores basale fælles havneinfrastruktur. Sejlløb og ordentlige veje til og fra vores vigtige havne er alfa og omega, så her må politikerne spæde til, hvis de ønsker at løfte Danmarks konkurrenceevne.
Claus Jensen, der har været et af medlemmerne i Havnepartnerskabet fremhæver, at det blandt andet handler om at få uddybet sejlrenderne, øget kajbæreevnen og sikre et større areal til erhvervshavne, så den grønne omstilling også bliver til danske arbejdspladser.
Erhvervshavne har potentialet til at spille en nøglerolle i fremtidens Produktionsdanmark. Både når det kommer til eksport, men også i forhold til produktionen af skibe og grønne teknologier, som for eksempel havvind.
Det kræver ifølge Claus Jensen, at det bliver langt lettere at komme i gang med arbejdet.
- Der er kort sagt alt for meget bøvl og bureaukrati. Myndighedsbehandlingen skal gå meget hurtigere, så virksomheder og infrastrukturprojekter hurtigere kan bruge deres tid på at skabe reel værdi i stedet for at vente på de rette stempler. Politikerne skal sørge for, at vejen ligger åben, så virksomheder, der gerne vil sikre de grønne projekter, også får mulighed for rent faktisk at gøre det. Ellers risikerer vi, at arbejdspladser flytter til konkurrerende havne syd for grænsen, som hurtigere tilpasser sig behovet i den grønne industri, siger han.
I alt er partnerskabet kommet med en række overordnede anbefalinger til SVM-Regeringen og Folketinget forud for, at regeringen ventes at præsentere en egentlig strategi for danske erhvervshavne.
Partnerskabet havde en formand udpeget af erhvervsministeren samt medlemmer udpeget efter indstilling af følgende organisationer:
- Brancheforeningen Danske Havne
- CO-Industri (2 medlemmer)
- Green Power Denmark
- Dansk Erhverv
- Dansk Industri
- Dansk Offshore
- Danske Rederier
- Danske Maritime
- KL
- Brintbranchen
- Forsikring og Pension
- Danmarks Fiskeriforening - Producentorganisation
- Danske Shipping- og Havnevirksomheder
- Brancheorganisation for den danskevejgodstransport (ITD)
Interesserede kan læse mere her:
Interesserede kan hente Havnepartnerskabets fulde rapport her:
eller et kortfattet resumé og overblik her:
eller et kortfattet resumé og overblik her:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Fransk bilproducent ombyggeder diesellastbil til elektrisk lastbil
- - Vi er tilfredse og rækker hånden ud
- - Det er utrolig positivt
- Energiforbruget i Danmark er faldet en smule
- Transportministerens idé om at fjerne varebilstilladelser blev fjernet
- - Jeg vil være en moderne leder
- ADR-transporter kører ofte på den anden side af reglerne
- Fransk trækker kørte fire stjerner hjem i sikkerhedstest
- Jumbotrailer med hydraulisk rampe kan bruges til maskintransport
- Fem stjerne i sikkerhedstest udløser kommentarer
- Syv lastbilproducenter har fået tjekket sikkerheden
- Elektriske lastbiler har fået en større andel
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |