Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Aarhusianere og andre i Danmarks næststørste by får flere busser og letbanetog

Onsdag 25. september 2024 kl: 12:53
Af: Redaktionen

Klimatilpasning og kollektiv transport er blandt de områder, der er prioriteret i det budgetforlig, som 29 ud af 31 medlemmer af Aarhus Byråd har vedtaget. Forligsparterne har også prioriteret, at Østjyllands Brandvæsen skal være rustet til kommunens fortsatte vækst

Det politiske flertal er enige om, at mulighederne for at vælge den kollektive trafik til, skal være bedre. Derfor er forligsparterne enige om at investere omkring 1,4 milliarder kroner i kollektive transport. Det betyder, at der bliver etableret dedikerede busbaner på Ringvejen, kommer flere afgange på udvalgte A-buslinjer samt nye og flere letbanetog til den eksisterende letbanes to linier. Samtidig bliver opsparingen til letbanens etape to friholdt for besparelser i anlægseftersynet.


- Jeg er glad for, at der fortsat er opbakning til at realisere de ambitiøse initiativer fra den grønne mobilitetsplan. En plan som sikrer en god balance uanset, om man transporterer sig i bil, på cykel eller med den kollektive transport. Det skal være mere oplagt for aarhusianerne at træffe grønne transportvalg og vælge den kollektive trafik til, siger Nicolaj Bang (K), rådmand, Teknik og Miljø.


Han er tilfreds med, at det politiske flertal har afsat 32 millioner kroner til at styrke byens buslinier 3A, 4A og 6A. 


- Budgetforliget sender et stærkt signal om, at forligskredsen har klart taget ansvar for, at vi kan realisere vores mobilitetsplan, siger Nicolaj Bang.


Klar til mere nedbør
Byrådet i Aarhus sendte for kort tid siden den kommende klimatilpasningsplan i høring. Forligsparterne har afsat 45 millioner kroner frem mod 2028 til forebyggende indsatser, så det i højere grad er muligt at afbøde konsekvenserne fra vejrhændelserne, der fremover oftere vil ramme aarhusianerne og den fælles kritiske infrastruktur.


- Vi skal tage risikoen for flere ekstreme vejrhændelser meget alvorligt, så vi bedre kan afbøde konsekvenserne. Det er utrygt for de borgere, der bliver ramt i deres hjem og får påvirket deres liv. Derfor er det vigtigt, at vi skruer op for indsatsen og øger vores forebyggende indsatser, siger Nicolaj Bang.


Et mere robust brandvæsen
Ved sidste års budgetforlig aftalte partierne, at de i år skulle drøfte den videre udvikling af Østjyllands Brandvæsen. Forligsparterne har aftalt at styrke brandvæsenet, så der blandt andet kommer flere brandfolk på alle tre brandstationer i Aarhus. Fremover vil der være 24 brandfolk i døgnvagt mod 18 i dag.



Brandvæsenet får tilført 15,4 millioner kroner om året fra 2026. Herudover får det en lånegaranti på ca. 4 millioner kroner til projektering af to nye brandstationer i Aarhus, dels en opgradering på Bautavej til døgnbemandet brandstation og dels en flytning af brandstationen i Ny Munkegade til Sydhavnen.


29 ud af 31 byrådsmedlemmer står bag aftalen - fra følgende partier: Socialdemokratiet, Konservative, Socialistisk Folkeparti, Venstre, Det Radikale Venstre, Danmarksdemokraterne og Thure Hastrup (uden for partierne).




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Kommuner og Staten skal have ansvaret for at drive den kollektive transport
- Svensk togoperatør har udvidet til daglig afgang mellem København og Stockholm
- Busser bliver undtaget i ny lov om nulemissionszoner
- Minister udskyder endnu en gang ændring af busloven
- Anklagemyndigheden i København har tiltalt ni mænd for tyverier og røverier i pirattaxier
- Det skal være dyrere at komme til lufthavnen
- Højere billetpris til lufthavnen er et besynderligt forslag
- Lovforslag om kørekort til 17-årige er sendt i høring
- To europæiske hovedstæder 1.100 kilometer fra hinanden er blevet forbundet med direkte tog
- Fjernbus-rute er baseret på passagerer
- Kontantprisen for at køre over Storebælt i person- og varebil falder
- Letbanestation i Odense skulle have haft ny fjernbusforbindelse til København

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst