STATISTIK:
I den seneste statistik over danske lastbilers transportarbejde (gods gange distance) har Danmarks Statistik også set på el-drevne lastbiler transportarbejde. I andet kvartal udførte de el-drevne lastvogne ifølge statistikken 3 promille af det samlede transportarbejde, hvilket svarede til 11,0 millioner tonkm og var en stigning på 26 procent i forhold til første kvartal. Samtidig viser statistikken, at har været en stigning på 21 procent i antallet af el-drevne lastbiler i bestanden af lastbiler og sættevognstrækkere
Der er ifølge statistikken stor variation i, hvor stor en del af transportarbejdet, der udføres af el-drevne lastbiler og sættevognstrækkere på tværs af typer og størrelser
Eksempelvis stod de el-drevne forvogne med 18-26 ton totalvægt for 2,4 procent af transportarbejdet for den gruppe af lastbiler. De el-drevne lastvogne i den gruppe kørte i gennemsnit 122 kilometer pr. tur svarende til 99 procent af gennemsnittet for tilsvarende diesel-drevne lastvogne. Til gengæld medbragte de kun 64 procent af den godsmængde, de diesel-drevne lastvogne fragtede pr. tur.
Den største udnyttelsesgrad ses i gruppen af el-drevne sættevognstrækkere mellem 18 og 26 ton totalvægt, som udfører 1,6 gange højere transportarbejde pr. tur end tilsvarende diesel-drevne lastbiler. Det skyldes ifølge Danmarks Statistik både længere ture på i gennemsnit 247 kilometer og højere godsmængde på i gennemsnit 8,2 ton.
Danmarks Statistik peger på, at transportarbejdet for el-drevne lastbiler er forbundet med forhøjet usikkerhed på grund af det spinkle statistiske grundlag.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Webside forklarer og oplyser om ny kilometerbaseret og CO2-afhængig vejafgift
- Havneselskab fra Fredericia kan blive medejer af havn i Thy
- Havnen i Aarhus bliver til et aktieselskab
- Transportministerens forslag om vinterdæk er sendt i høring
- Vognmandsformand sender nytårshilsen
- Skrothandler har overført en nye tre-akslet anhænger til Skibby på Sjælland
- Chauffører og vognmænd er blevet enige om nye satser for skattefri rejsegodtgørelse
- Transportministeren overvejer at droppe 25-timersreglen for parkering på rastepladser
- Fire-akslet anhænger har et udtræk på fire meter
- Møbeltransportør i Randers får ny ejer
- Transportvirksomhed i Hjallerup fik 13 måneder
- Politiet undlader at tiltale i en større sag om dyretransporter
Skriv din kommentar:
El-drevne sættevognstrækkere udnyttes mere end diesel-drevne
Torsdag 19. september 2024 kl: 13:57
Af: RedaktionenI den seneste statistik over danske lastbilers transportarbejde (gods gange distance) har Danmarks Statistik også set på el-drevne lastbiler transportarbejde. I andet kvartal udførte de el-drevne lastvogne ifølge statistikken 3 promille af det samlede transportarbejde, hvilket svarede til 11,0 millioner tonkm og var en stigning på 26 procent i forhold til første kvartal. Samtidig viser statistikken, at har været en stigning på 21 procent i antallet af el-drevne lastbiler i bestanden af lastbiler og sættevognstrækkere
Der er ifølge statistikken stor variation i, hvor stor en del af transportarbejdet, der udføres af el-drevne lastbiler og sættevognstrækkere på tværs af typer og størrelser
Eksempelvis stod de el-drevne forvogne med 18-26 ton totalvægt for 2,4 procent af transportarbejdet for den gruppe af lastbiler. De el-drevne lastvogne i den gruppe kørte i gennemsnit 122 kilometer pr. tur svarende til 99 procent af gennemsnittet for tilsvarende diesel-drevne lastvogne. Til gengæld medbragte de kun 64 procent af den godsmængde, de diesel-drevne lastvogne fragtede pr. tur.
Den største udnyttelsesgrad ses i gruppen af el-drevne sættevognstrækkere mellem 18 og 26 ton totalvægt, som udfører 1,6 gange højere transportarbejde pr. tur end tilsvarende diesel-drevne lastbiler. Det skyldes ifølge Danmarks Statistik både længere ture på i gennemsnit 247 kilometer og højere godsmængde på i gennemsnit 8,2 ton.
Danmarks Statistik peger på, at transportarbejdet for el-drevne lastbiler er forbundet med forhøjet usikkerhed på grund af det spinkle statistiske grundlag.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Webside forklarer og oplyser om ny kilometerbaseret og CO2-afhængig vejafgift
- Havneselskab fra Fredericia kan blive medejer af havn i Thy
- Havnen i Aarhus bliver til et aktieselskab
- Transportministerens forslag om vinterdæk er sendt i høring
- Vognmandsformand sender nytårshilsen
- Skrothandler har overført en nye tre-akslet anhænger til Skibby på Sjælland
- Chauffører og vognmænd er blevet enige om nye satser for skattefri rejsegodtgørelse
- Transportministeren overvejer at droppe 25-timersreglen for parkering på rastepladser
- Fire-akslet anhænger har et udtræk på fire meter
- Møbeltransportør i Randers får ny ejer
- Transportvirksomhed i Hjallerup fik 13 måneder
- Politiet undlader at tiltale i en større sag om dyretransporter
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |