Lodsbåde sejler atter under særligt flag
Onsdag 18. september 2024 kl: 11:43
Af: RedaktionenFor første gang siden 2013 sejler DanPilots lodsbåde med splitflag. (Foto: DanPilot)
DanPilots lodsbåde sejler atter med splitflag. Det er en lille, men for lodsselskabet en ærefuld detalje, som har været længe undervejs, der nu er godkendt af Kongehuset
Alt godt kommer til den, der venter. Sådan lyder et gammelt ordsprog, som meget vel kan benyttes i tilfældet DanPilot. Således har statens lodseri ansøgt og fået tilladelse til at sejle under splitflag, som er en særlig markering forbeholdt statens civile og militære myndigheder og institutioner.
- Hvad der umiddelbart kan synes som en detalje, er faktisk en ganske stor ære i den maritime verden. Splitflaget blev tidligere udelukkende benyttet af orlogsflåden og Kongehuset selv, men er i dag udvidet til også at omfatte statens civile og militære fartøjer. Idet DanPilot er en offentlig virksomhed, gælder det også os, og vi er stolte over igen at være blandt de få udvalgte, siger Erik Merkes Nielsen, der er administrerende direktør i DanPilot.
DanPilot har tidligere sejlet under splitflag, men da DanPilot overgik fra at være en offentlig virksomhed til at være en selvstændig offentlig virksomhed, måtte den formelle proces omkring tilladelsen til at benytte det prestigefyldte splitflag begynde forfra.
Fra denne sommer vajer splitflagene igen over lodsbådene, hvilket de ligeledes gjorde i perioden 2006 til 2013 frem til DanPilot fik status som selvstændig offentlig virksomhed.
DanPilot har lodsbåde i henholdsvis Skagen, Frederikshavn, Udbyhøj, Randers, Grenå, Fredericia, Esbjerg, Aabenraa, Odense, Hornbæk, Helsingør, Sjællands Odde, Kalundborg, København, Dragør, Korsør, Spodsbjerg, Gedser, Allinge og Rønne.
Om DanPilot:
- DanPilot er en selvstændig offentlig virksomhed, der er ejet 100 procent af den danske stat
- DanPilot lodser skibe, der sejler transit mellem Skagen og Gedser/Allinge gennem Storebælt og Øresund og skibe, der skal ind og ud af danske havne
- DanPilot, der har driver lodseri fra 21 havne i Danmark, har hovedkontor i Svendborg og beskæftiger godt 430 medarbejdere - heraf godt 215 lodser og omkring 130 bådførere
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Havneselskab fra Fredericia kan blive medejer af havn i Thy
- Havnen i Aarhus bliver til et aktieselskab
- Tidligere havnedirektør bliver ny direktør for fragtmænd
- En del af havnen i Esbjerg bliver militært område i fire dage
- Fragtmængder og passagertal steg hos rederikoncern
- Dansk skibsfart står fortsat for en stor andel af den samlede danske eksport
- Limfjordshavn får militært område - midlertidigt
- Dansk-svensk havneselskab får støtte til CO2-infrastruktur
- Træsprit havner på Djurslands største havn
- En menneskelig fejl var årsag til sammenstød mellem hurtigfærge og havnekaj i Rønne
- Skibsfarten er et globalt erhverv, som bør klimareguleres på internationalt plan
- Klimaråd udforsker konsekvenser og valg for Danmarks næste klimamål
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |