Polsk ledbus med brint-elektrisk drivline er kåret som Årets Bus 2025
Tirsdag 17. september 2024 kl: 13:16
Af: RedaktionenPå baggrund af en test af fem bybusser med elektriske drivliner har den internationalt sammensatte gruppe af journalister med busser som speciale kåret Solaris Urbino 18 Hydrogen som "Bus of the Year 2025". I testen - Bus Euro Test 2024, der fandt sted i maj i Kladno nær Tjekkiets hovedstad Prag - deltog fem busser. Ud over en Solaris Urbino 18 Hydrogen var det en Ebusco 3.0 ledbus, en MAN Lion's City 12 E LE, en Mercedes-Benz eCitaro FCV og en VDL Citea LE-122
Konkurrencen mellem de fem busser i testen var hård. Til slut kunne medlemmerne af den internationale jury for "Bus of the Year" vælge Solaris Urbino 18 Hydrogen som "Bus of the Year 2025".
Solaris kørte i 2017 hjem med trofæet "Bus of the Year 2017" i en Urbino 12 Electric, der var den første batteribus, der vandt prisen. Med den første brint-elektriske bus opnår Solaris endnu en milepæl med "Bus of the Year 2025".
Bus Euro Test 2024 handlede om nul-emissioner med busser med batterielektriske drivliner og med brint-elektriske drivliner, hvor energien til den elektriske drivline blev skabt i et brændselscelle-system ud fra fra brint i tanke på taget.
To af busserne var bygget med let konstruktion med batterier monteret i chassiset - ledbussen Ebusco 3.0 og VDL Citea LE-122.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Kommuner og Staten skal have ansvaret for at drive den kollektive transport
- Svensk togoperatør har udvidet til daglig afgang mellem København og Stockholm
- Busser bliver undtaget i ny lov om nulemissionszoner
- Minister udskyder endnu en gang ændring af busloven
- Anklagemyndigheden i København har tiltalt ni mænd for tyverier og røverier i pirattaxier
- Det skal være dyrere at komme til lufthavnen
- Højere billetpris til lufthavnen er et besynderligt forslag
- Lovforslag om kørekort til 17-årige er sendt i høring
- To europæiske hovedstæder 1.100 kilometer fra hinanden er blevet forbundet med direkte tog
- Fjernbus-rute er baseret på passagerer
- Kontantprisen for at køre over Storebælt i person- og varebil falder
- Letbanestation i Odense skulle have haft ny fjernbusforbindelse til København
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |