Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Havn i Skåne ønsker mere kapacitet i terminaler

Torsdag 12. september 2024 kl: 13:39
Af: Redaktionen

Havn i Skåne ønsker mere kapacitet i terminaler

Trafikverket besøger i næste uge Trelleborgs Hamn for at tale om øget godstrafik via jernbanen til og fra havnen. Hos Trelleborgs Hamn har man gennem lang tid arbejdet for, at få flere til at vælge tog til godstransporter til og fra havnen - og transporterne via jernbanen er steget de senere år

Tirsdag den 17. september besøger Trafikverket's generaldirektør Roberto Maiorana den skånske havn, der har færgeruter til Tyskland, Polen og Litauen, for at diskutere den kapacitetsforøgelse, der kræves for styrke bæredygtige transporter. Hos Trelleborgs Hamn understreger man, at intermodal transport - kombination af transportmidlerne jernbane, sø og vej - er den mest miljøvenlige måde at transportere gods på.


- Med en ny, moderne intermodal terminal kan vi gå fra at håndtere 40.000 enheder til 150.000 enheder. Vi er Europas mest bæredygtige ro/ro-havn, og vi kan bidrage til, at mere gods transporteres med jernbane og dermed aflaste vejnettet, hvilket er det mest optimale for miljøet. Det kan der ikke være nogen, der er i mod, siger Jörgen Nilsson, der er administrerende direktør i Trelleborgs Hamn. 


Trelleborgs Hamn har haft en meget kraftig stigning i den intermodale jernbanetrafik de seneste år. I 2023 blev knap 40.000 trailere transporteret til eller fra Trelleborgs Hamn med tog. Stigningen er fortsat, og i perioden januar - juli i år er mængderne steget med 12,7 procent sammenlignet med samme periode sidste år.


- Havnens unikke logistiske placering, hvor Europa møder Skandinavien, og med muligheden for at kombinere transportmidlerne jernbane, sø og vej, er en succeskriterium, siger han og peger på, at prognoserne viser, at der i 2033 vil være brgug for an kapacitet, der kan håndtere 150.000 enheder.


- For at håndtere det store antal har Trelleborgs Hamn brug for adgang til en moderne intermodal terminal for at forbedre håndteringen af intermodale tog og jernbaneforbindelser, siger Jörgen Nilsson. 


Trafikverkets og havnens samarbejde fokuserer nu på at forbedre logistikken og fremme overflytning af transporter fra vej til jernbane. Lige nu er tanken at forlænge det nuværende spor for at forbedre logistikken i terminalen samtidig med, at Trafikverket undersøger muligheden for at ændre godsterminalen i Trelleborgs Hamn for at klare en kapacitetsforøgelse fremadrettet. 


Hos Trelleborgs Hamn har man et håb om, at en aftale om udvikling af den intermodale terminal og godsterminalen kan underskrives i løbet af næste år med en aftale om en længere lejekontrakt. 


Området kan derefter gradvist overtages af en kontraheret part i løbet af 2026 og være helt færdigbygget af i 2027/2028. Med en ny moderne terminal vil Trelleborgs Hamn få samme mulighed for at håndtere godt 150.000 trailere på jernbane som havnene i Rostock, Travemünde og Swinoujscie, som har færgeforbindelse til havnen i Skåne.


Trelleborgs Hamn er Skandinaviens største ro/ro-havn. Havnen er en af Sveriges fem kernehavne og udpeget som strategisk vigtig af EU og en vigtig del af de europæiske transportkorridorer. Trelleborgs Hamn er også Sveriges eneste havn med jernbanefærger i regelmæssig drift. Havnen håndterer en stor del af Sveriges import og eksport og har dermed en vigtig betydning og rolle i omstillingen til klimavenlige godstransporter.

  • Trelleborgs Hamn har færgeforbindelser til Rostock, Travemünde, Sassnitz, Swinoujscie og Klaipeda med 34 ankomster og afgange dagligt
  • Trelleborgs Hamn trafikeres årligt at omkring en million lastbiler, trailere og personbiler
  • Trelleborgs Hamn er den største jernbanehavn ved Østersøen og har et om om at være Europas mest bæredygtigt ro/ro-havn
  • Sidste år havde Trelleborgs Hamn en omsætning på 311 millioner svenske kroner




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Rådgiver til udvidelse af jernbanespor i København er fundet
- Det er kritisabelt, at Banedanmarks signalsystem har væsentlige sårbarheder i it-sikkerheden
- Rigsrevisionens rapport handler alene om infrastrukturens drift og tilgængelighed
- Fejl på signalsystem undersøges af leverandøren
- Storebæltsbroen blev løftet med biler på kørebanen
- En ny intermodal transportløsning skal reducere CO2-udslippet med 68 procent
- - Jeg vil være en moderne leder
- Lille togbane kørte knap 30.000 kroner ind til velgørenhed
- Rederikoncern giver opkøb i Tyrkiet endnu mulighed
- Tidligere minister forlader transportbrancheorganisation efter tre år
- Afmatning og aflyst aktiekøb får rederikoncern til at skrue ned for forventningerne
- Dansk rederikoncern opsiger aktiekøbsaftale med tyrkisk selskab

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst