Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Containerskib på sprit sejler mellem Europa og Asien

Tirsdag 10. september 2024 kl: 15:10
Af: Redaktionen

Containerskib på sprit sejler mellem Europa og Asien

Verdens største containerskib, der sejler på methanol - træsprit, er sat i regelmæssig rutefart mellem Europa og Asien. Skibet »Antonia Maersk«, der blev navngivet i Aarhus i august og har en kapacitet på 16.592 teu, sejler mellem Göteborg som en af de europæiske havne og Singapore, Ningbo og Shanghai som havne i Asien. Den svenske storhavn har nu ugentlige afgange med to methanol-drevne skibe fra Maersk

A. P. Moller - Maersk har planer om at søsætte yderligere 20 methanoldrevne skibe frem mod 2027.


Antonia Maersk sejler på på bio-metanol, hvilket ifølge A. P. Moller - Maersk betyder, at skibet udleder 280 ton mindre CO2 dagligt sammenlignet med et tilsvarende skib, der sejler på fossilt brændstof.


Tidligere i år satte A. P. Moller - Maersk det mindre methanol-drevne containerskib »Laura Maersk« ind på en intraeuropæiske rute med Göteborgs Hamn og Bremerhaven som nogle af anløbshavnene.


I forbindelse med, at A. P. Moller - Maersk har indsat »Antonia Maersk« på ruten mellem Göteborg og havne i Asien, oplyser Göteborgs Hamn, at der i dag er omkring 30 containerskibe, der sejler p åmethanol - og at en række rederier samlet har afgivet ordre på op mod 300 methanoldrevne skibe. Methanoldrevne skibe udgør dermed omkring 10 procent af det samlede antal bestilte skibe på de forskellige skibsværfter.


Lidt om methanol:
Methanol, der er det samme som træsprit, betegnes af mange som et nøglebrændstof til søfarten
Methanol er ved normal temperatur en flydende og farveløs væske, som er enkel at håndtere efter eksisterende regler og retningslinier.
Bio-methanol produceret ud fra biomasse mindsker CO2-slippet med omkring 65 procent sammenlignet med fossilt brændstof


Lidt om containerskibet »Antonia Maersk«:
Lastkapacitet: 16.592 teu
Længde: 350,59 meter
Bredde: 53,5 meter
Dybgang: 18 meter
Søsat: februar 2024




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Nye shippingnetværk vil føre til lidt flere ugentlige services
- Lodsbåde sejler atter under særligt flag
- Containerrederi udvider med jernbanetransport
- Erhvervsministeren er rejst til Indien med flere grøn løsninger inden for søfart
- Stor tysk transportkoncern får dansk ejer
- Passagererne er tilfredse med Bornholmerfærgen
- Havn i Skåne ønsker mere kapacitet i terminaler
- Gods og passagerer fyldte mere på skibene i august
- Danske DSV køber angiveligt tyske DB Schenker
- Aarhus får stadig direkte containerforbindelse til Asien
- Færgerederi sejlede med flere passagerer med færre afgange
- Containerskib på sprit sejler mellem Europa og Asien

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst