Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Containerskib på sprit sejler mellem Europa og Asien

Tirsdag 10. september 2024 kl: 15:10
Af: Redaktionen

Containerskib på sprit sejler mellem Europa og Asien

Verdens største containerskib, der sejler på methanol - træsprit, er sat i regelmæssig rutefart mellem Europa og Asien. Skibet »Antonia Maersk«, der blev navngivet i Aarhus i august og har en kapacitet på 16.592 teu, sejler mellem Göteborg som en af de europæiske havne og Singapore, Ningbo og Shanghai som havne i Asien. Den svenske storhavn har nu ugentlige afgange med to methanol-drevne skibe fra Maersk

A. P. Moller - Maersk har planer om at søsætte yderligere 20 methanoldrevne skibe frem mod 2027.


Antonia Maersk sejler på på bio-metanol, hvilket ifølge A. P. Moller - Maersk betyder, at skibet udleder 280 ton mindre CO2 dagligt sammenlignet med et tilsvarende skib, der sejler på fossilt brændstof.


Tidligere i år satte A. P. Moller - Maersk det mindre methanol-drevne containerskib »Laura Maersk« ind på en intraeuropæiske rute med Göteborgs Hamn og Bremerhaven som nogle af anløbshavnene.


I forbindelse med, at A. P. Moller - Maersk har indsat »Antonia Maersk« på ruten mellem Göteborg og havne i Asien, oplyser Göteborgs Hamn, at der i dag er omkring 30 containerskibe, der sejler p åmethanol - og at en række rederier samlet har afgivet ordre på op mod 300 methanoldrevne skibe. Methanoldrevne skibe udgør dermed omkring 10 procent af det samlede antal bestilte skibe på de forskellige skibsværfter.


Lidt om methanol:
Methanol, der er det samme som træsprit, betegnes af mange som et nøglebrændstof til søfarten
Methanol er ved normal temperatur en flydende og farveløs væske, som er enkel at håndtere efter eksisterende regler og retningslinier.
Bio-methanol produceret ud fra biomasse mindsker CO2-slippet med omkring 65 procent sammenlignet med fossilt brændstof


Lidt om containerskibet »Antonia Maersk«:
Lastkapacitet: 16.592 teu
Længde: 350,59 meter
Bredde: 53,5 meter
Dybgang: 18 meter
Søsat: februar 2024




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Lov baner vej for tunnel i Aarhus - og et stykke vej på Lolland
- Tirsdag morgen tog Kalundborg imod en ny el-færge
- Færgepassagererne til og fra Bornholm bliver stadig mere tilfredse - andre færgeruter når knap så højt
- Rederi har sunget sin Kattegat-sang for sidste gang
- 430 meter kaj i Aarhus bliver gjort færdig
- Maritim sikkerhed skal være en global prioritet
- As Maritime Security Threats Grow More Complex, Enhanced Coordination, Stronger Maritime Governance are Essential
- Svensk kapitalfond vil sælge rederi-koncern
- Danske rederier bevarer roen trods turbulens på ver­dens­mar­ke­der­ne
- Erhvervsministeren har lagt sine prioriteter for Danmarks EU-formandskabet frem
- Rederiorganisation får ny mand i bestyrelsen
- Færge blev blæst ud af kurs - og ind på en sandbanke

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst