Solen skal levere energi til Als-færge
Mandag 9. september 2024 kl: 13:25
Af: Redaktionen
Alslinjens nye el-færge »Nerthus«, er ved at blive bygget på Cemre Shipyard i Tyrkiet. En solcellepark på Djursland skal levere energi til den nye færge på ruten mellem Bøjden og Fynshav.
Rederiet Molslinjen investerer i en ny solcellepark på Djursland. Den vedvarende energi fra parken skal levre strøm til en ny el-færge, som rederiet vil sætte ind på Alslinjen mellem Bøjden på Fyn og Fynshav på Als. Molslinjen fremhæver, at investerigen markerer et væsentligt skridt fremad for rederiets vision om emissionsfri drift inden 2040
Fornyligt blev den første spade stukket i jorden til en 132.000 MWh stor solcellepark i Kolind på Djursland. Fra næste forår og ti år frem skal parken levere strøm til blandt andre Molslinjen, som skal bruge den vedvarende energi til driften af den kommende el-færge på Alslinjen mellem Bøjden og Fynshav.
- Vi kan ikke sende produktionen fra solparken direkte til Als, men vi bidrager til at øge den samlede mængde af vedvarende energi i elnettet samtidig med, vi bruger en tilsvarende mængde strøm på Als, når den nye el-færge kommer til ruten omkring årsskiftet, siger Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus.
Molslinjen skal sammen med to andre virksomheder aftage den vedvarende energi gennem en såkaldt PPA-aftale, som er indgået med Energi Danmark, og som løber i 10 år. Det er NRGi Renewables, som bygger parken, der efter planen skal være i drift fra foråret 2025.
El-færgen »Nerthus«, der i øjeblikket er ved at blive bygget på Cemre Shipyard i Tyrkiet, er 117 meter lang. Færgen, der skal drives af batterier på 3,1 MWh, kan transportere 188 biler og 600 passagerer på en overfart mellem Fyn og Als. Færgen vil sejle emissionsfrit på sin rute.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Nyt digitalt søkort skal beskytte biodiversiteten i danske farvande
- Giftig kemi fra skibe i kystnære områder får lovgivning i mod sig
- Danmarks største containerhavn håndterede 30 procent flere containere i maj
- Øresundshavne nåede over en milliard svenske kroner i omsætning
- Containerterminal ved Øresund har fået endnu en kran
- Tøjkoncern får mere plads i tørhavn ved Taulov
- Høje skibe lægger til kaj i Esbjerg
- El-færge er sat i drift
- Fragtmængderne steg i maj
- Færgerederi ombygger to færger til hybriddrift
- Regeringen bør udbygge og etablere syv superhavne
- - De største perspektiver ligger stadig foran os
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |