Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
REGISTRERING AF CHAUFFØRER SOM BRUGERE AF BILER:

Transporterhvervet har skrevet til skatteministeren

Onsdag 28. august 2024 kl: 12:01
Af: Redaktionen

En række organisationer på landtransportområdet har skrevet et brev til skatteminister Jeppe Bruus (S) og bedt ham aflyse skærpede krav om, at eksempelvis lastbilchauffører skal registreres som sekundære brugere af vognmændenes køretøjer. Reglerne bliver administrativt tunge og dyre at efterleve, mener organisationerne

Brevet fra organisationerne - DTL, Dansk Erhverv, 3F, Finans & Leasing samt Dansk Mobilitet - er en reaktion på en ny vejledning fra Motorstyrelsen, der betyder skærpede krav til registreringen af såkaldte sekundære brugere af et registreringspligtigt motorkøretøj. 


Reglerne, der trådte i kraft 1. juli i år, fastslår, at en vognmand eller et leasingselskab er forpligtet til at lade chaufføren registrere i Køretøjsregistret som sekundær bruger, hvis et givent køretøj er forbeholdt denne chauffør. Det vil ifølge Motorstyrelsen typisk være tilfældet, hvis chaufføren råder over køretøjet i mere end 30 sammenhængende dage. 


I brevet skriver organisationerne blandt andet:

"Motorstyrelsens nye praksis med hensyn til registrering af brugere af køretøjer vil medføre en kraftig stigning i erhvervslivets udgifter til både afgifter til omregistrering samt administration. Samtidig gøres virksomhedens ansatte ansvarlige som sekundære brugere af køretøjer for betaling af afgifter på virksomhedens køretøjer for eksempel i tilfælde af virksomhedens konkurs".

"Den nye praksis betyder blandt andet, at transportvirksomheder med leasede og lejede biler vil skulle skifte bruger på bilerne - og betale afgift herfor - hver gang, der ansættes en ny chauffør eller en chauffør forlader virksomheden, eller når chauffører skifter køretøj internt i virksomheden. Der er tale om en meget væsentlig ny administrativ byrde".


Motorstyrelsens begrundelse for de skærpede regler er, at det vil gavne politi, skatteforvaltning og andre myndigheder i bestræbelserne på at finde ud af, hvilke personer, der har adgang til et givet køretøj. En begrundelse, som brevskriverne afviser med følgende ord:


"Vi har mere end vanskeligt ved at se, hvilket myndighedsformål angivelse af chauffører, som sekundære brugere på køretøjer, der anvendes i virksomhedsforhold, vil kunne opfylde. Og slet ikke 
i tilfældet med lastbiler og busser, hvor der i forvejen via køre-/ hviletidsreglerne og den installerede tachograf er en minutiøs registrering af hvilke chauffører, der kører i hvilke køretøjer".


Organisationerne peger på, at det eneste sted, hvor de skærpede regler efter deres opfattelse giver mening, er ansatte, som har fri firmabil.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Truckcenter i Holstebro skifter ejer
- Kolding-selskab overtager import af biler
- Kurerfirma i Frederikshavn er endt i skifteretten
- Containerrederi udvider med jernbanetransport
- Truck of the Year 2025 er elektrisk
- Lastbil med brint-forbrændingsmotorer er blevet hædret med innovationspris
- Fransk varebil vinder pris
- Kølemaskiner har kunnet køre elektrisk i 25 år
- Let chassis bærer tunge containere
- Rækkevidde på 500 kilometer breder sig
- Forbrændingsmotorer til brint vinder frem
- Hollandsk lastbilproducent har en bred vifte af modeller og løsninger med på messe

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst