Terminaloperatør og havn skal mødes i Retten
Søndag 4. august 2024 kl: 12:42
Af: RedaktionenAPM Terminals, der blandt andet driver containerterminalen i Aarhus, er uenig med Aarhus Havn om, hvordan en hensigtserklæring fra 2020 skal forståes. Aarhus Havn har en idé om, at der gerne må være to operatører, der håndterer containere på havnen i Aarhus, mens APM Terminals mener, at Aarhus Havn dermed går ud over, hvad de har aftalt i hensigtserklæringen. APM Terminals her sendt en e-mail til medlemmerne i Aarhus Byråd, hvor selskabet udtrykker bekymring for containerterminalens fremtid. Parterne skal nu mødes i Byretten
APM Terminals skriver:
Med denne mail ønsker vi at informere jer i Aarhus Byråd om vores synspunkter og udtrykke vores bekymringer for containerterminalen i Aarhus Havns fremtid. Vi håber, at vores betragtninger vil bidrage til et samlet billede af den aktuelle situation og nuancere fremtidige udviklingsmuligheder på havnen i Aarhus.
Fremtidens operatørmodel i Aarhus Havn
Vi forstår, at havneledelsen har et ønske om at træffe en beslutning, der vil introducere endnu en containeroperatør i Aarhus Havn. Aarhus Havn har dog ikke en størrelse, der kan bære to operatører. Det risikerer i stedet at give en ineffektiv havnedrift, dårligere lønsomhed og dermed langsigtet underinvestering i innovation og udvikling. Historisk præcedens understøtter dette: fusionen af de to operatører i 2010 blev godkendt af Aarhus Havn for at imødegå og forhindre yderligere underinvestering og ineffektivitet. Siden da har Aarhus Havns markedsandele af det danske containermarked været støt stigende med et historisk godt resultat i 2023. APM Terminals (APMT) geninvesterede 75 procent af sine indtægter fra 2020 til 2023 i Aarhus Havn, der i forvejen, trods store investeringer, er blandt Nordeuropas billigste havne.
Som vi har fremlagt, har vi en ambition om at investere over 2 milliarder i containerterminalen for at effektivisere gennem automatisering og bæredygtighed. Det er vigtigt at understrege, at i tilfælde af at Aarhus Havn igen beslutter at basere sig på to operatører, vil det med stor sandsynlighed udfordre det kommercielle fundament for operatørerne på havnen i en sådan grad, at det vil gøre rentabiliteten af investeringer i fremtiden så usikre, at de ikke bliver til virkelighed. For APMTs vedkommende betyder det, at det næppe er økonomisk bæredygtigt at investere massivt i den planlagte pladsoptimering og effektivisering gennem automatisering. Det risikerer også at forsinke ambitionen om at blive en af verdens førende CO2-neutrale containeroperationer.
En usædvanlig og kritisabel proces
Det er naturligvis op til Aarhus Havns ledelse at sætte retningen og træffe beslutninger, på baggrund af ejerens, i dette tilfælde Aarhus Kommunes, langsigtede strategiske plan. En sådan beslutning skal selvfølgelig tages på et helt oplyst grundlag. Derfor opfordrer vi til at beslutningsgrundlaget granskes.
Processen, der er gennemgået i Aarhus Havn, har ifølge vores opfattelse været yderst mangelfuld. Vi er bekymrede for den manglende gennemsigtighed, der har præget denne proces. Som et eksempel er der blevet givet særdeles korte deadlines til at underbygge et investeringsforslag på to milliarder. Det har været yderst vanskeligt at afgøre, om, og i hvilket omfang, forslag, anbefalinger og bekymringer er blevet hørt. Derfor er det usikkert, hvilket grundlag en eventuel beslutning skal træffes på. Dette forekommer særdeles usædvanligt og i strid med principper for god forvaltning.
Vi har samlet set en oplevelse af en mangelfuld proces, der også i et globalt perspektiv har været yderst usædvanlig.
Er Aarhus Havn utilfreds med driften af containerterminalen, så indgår APMT Aarhus gerne i dialog herom, ligesom vi har foreslået, at Aarhus Havn kan købe terminalen, for dermed selv at blive operatør på containerterminalen. Det ændrer ikke ved det faktum, at Aarhus Havn ikke har størrelsen til to operatører.
Vi håber, at man i byrådet vil tage de nødvendige foranstaltninger til at sørge for, at beslutningen om Aarhus Havns fremtid træffes på et sagligt og oplyst grundlag.
Vi står selvfølgelig til rådighed for byrådets medlemmer, skulle der være et ønske om en opfølgende dialog.
Med venlig hilsen, Mikael Gutman
Mikael Gutman er administrerende direktør i APM Terminals Nordics
APM Terminals vil have Retten i Aarhus til at udstede en påbud, der forhindrer Aarhus Havn at gå videre med sine tanker om endnu en containeroperatør på havnen.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- - Jeg vil være en moderne leder
- 40 maritime virksomheder står sammen i Hirtshals
- Færgehavn i Skåne får ny direktør
- Rederikoncern giver opkøb i Tyrkiet endnu mulighed
- Søfartsstyrelsen får ny direktør fra årsskiftet
- Rejser til Kina bliver visumfri frem til udgangen af 2025
- Royalt besøg fra Holland markerer en milepæl for CO2-lagring i Danmark
- Færgerederi blev prist for ny el-færge
- Bornholms største havn har afsluttet tredie etape af en større udbygning
- Rederi skifter kød ud med ærter
- Raterne er steget 4 procent på en uge
- Omsætningen hos rederikoncern steg i året tredie kvartal
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |