De fem svenske havne i EU's TEN-T net bevarer deres status
Fredag 26. juli 2024 kl: 13:00
Af: RedaktionenSveriges TEN-T core-havne glæder sig over den reviderede forordning om EU's retningslinier for udviklingen af det transeuropæiske transportnet (TEN-T), som blev vedtaget af EU's Ministerråd i midten af juni. Alle fem svenske core-havne havne bevarer deres status i netværket og fortsat til at spille en vigtig rolle i EU's øgede indsats for at opbygge et bæredygtigt og stærkt europæisk transportnet. De fem havne er Copenhagen Malmö Port (CMP) i Malm, Stockholms Havn, Göteborgs Havn, Trelleborg Havn og Luleå Havn
Havne i det centrale TEN-T netværk - core-havne - er nogle af de vigtigste havne i Europa og spiller en central rolle i udviklingen af europæiske transportkorridorer på grund af deres strategiske betydning for EU's transportinfrastruktur.
EU-Kommissionen gennemgår og opdaterer regelmæssigt TEN-T-netværket for at tilpasse det til skiftende transportbehov og -prioriteringer. Det betyder blandt andet, at status for havne, der har oplevet en mindsket brug eller har haft en reduceret strategisk vigtighed, risikerer at blive nedgraderet eller helt fjernet. Den nye TEN-T-forordning, der formelt trådte i kraft 13. juni 2024, indeholder nogle væsentlige ændringer i havne omkring Østersøen, men de svenske core-havne beholder deres status.
EU's transeuropæiske transportnet er et instrument til udvikling af en sammenhængende, effektiv multimodal transportinfrastruktur af høj kvalitet i hele EU. Det omfatter et net af jernbaner, indre vandveje, short sea-ruter og veje, der forbinder byknudepunkter, kyst- og indre havne, lufthavne og terminaler. Den nye forordning omfatter blandt andet en stærkere indsats for at øge brugen af mere bæredygtige transportformer og en forbedring af multimodaliteten i transportnettet. Desuden vil status for en havn i TEN-T nettet fortsat blive vurderet på grundlag af dens bidrag til energiomstillingen, ikke kun på grundlag af lastmængde og passagernumre.
I forbindelse med revision af TEN-T-forordningen, beholdt havnen i København, der også drives af CMP, ligeledes sin status som core-havn i det europæiske TEN-T-netværk.
Aarhus Havn er også en core-havn i EU's TEN-T netværk.
Kommissionens forslag til revision af TEN-T-forordningen fra 2013 blev fremlagt som en del af pakken om effektiv og grøn mobilitet. Den nye TEN-T- forordning har til formål at skabe et klart grundlag for udviklingen af EU's transportinfrastruktur inden 2050.
Kommissionens forslag til revision af TEN-T-forordningen fra 2013 blev fremlagt som en del af pakken om effektiv og grøn mobilitet. Den nye TEN-T- forordning har til formål at skabe et klart grundlag for udviklingen af EU's transportinfrastruktur inden 2050.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Togoperatør har kørt med flere passager og fået større overskud
- Tre leverandører kan give tilbud på batteritog
- Togoperatør vandt lærepladspris
- Shippingfirma er hovedaktionær i nyt terminalselskab i Fredericia
- Tunnelprojekt får ny projektdirektør
- Staten eksproprierer Halsskov Færgehavn
- Genbrug og lokale materialer sparede CO2 og råstoffer
- Kvinde gik på skinnerne - og blev ramt af et tog
- Dansk jernbaneentreprenør skal bygge overhalingsspor i København
- Virksomheder skal betale 100 millioner kroner
- DSB kan blive infrastrukturforvalter på S-banen
- - Så langt er vi nået på et halvt år
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




