Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Forligspartier sætter analyse af ny Lillebæltsforbindelse på pause

Torsdag 4. juli 2024 kl: 11:20
Af: Redaktionen

Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035, der blev lagt i juni 2021, har besluttet at sætte den strategiske analyse af en ny forbindelse på tværs af Lillebælt på pause indtil, at resultaterne af forundersøgelsen af en fast forbindelse mellem Als og Fyn er klar

Med Infrastrukturplan 2035 blev det besluttet at undersøge, hvordan den nødvendige kapacitet til både vej- og jernbanetrafik i Lillebæltskorridoren blev sikret i fremtiden.


Vejdirektoratet og Banedanmark fik til opgave at udføre en såkaldt strategisk analyse for at afdække hvilke muligheder og udfordringer, der vil være i forbindelse med dette projekt. Screeningsfasen, som er første trin i den strategiske analyse, er blevet afsluttet.


- I screeningsfasen har vi kigget på seks forskellige linjeføringer for en ny forbindelse på tværs af Lillebælt. Vi har regnet på og sammenlignet de forskellige løsninger. Det viser det sig, at en vejforbindelse syd om Middelfart er den løsning, der giver de største trafikale gevinster, når man ser på sparet rejsetid og kørselsomkostninger, siger afdelingsleder i Vejdirektoratet, Andreas Egense.


Forligskredsen har vurderet, at linjeføringen syd om Middelfart i høj grad må ses i sammenhæng med resultatet af den igangværende forundersøgelse af en fast forbindelse mellem Als og Fyn, som forventes færdig i slutningen af 2024. Derfor bliver den strategiske analyse af en ny forbindelse på tværs af Lillebælt midlertidigt sat på pause.


Som led i screeningsfasen har Vejdirektoratet og Banedanmark også kigget på de eksisterende forbindelser over Lillebælt. De opdaterede beregninger viser, at der først vil være udsigt til kritisk trængsel på Den Ny Lillebæltsbro efter år 2040. Det er samtidig vurderingen, at Den Gamle Lillebæltsbro kan holde mindst 50 år endnu.


Interesserede kan læse screeningsrapporten for en ny forbindelse på tværs af Lillebælt her:

Interesserede kan følge projektet for en ny forbindelse på tværs af Lillebælt her:






Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Varebil som chassis med førekabine er elektrisk fra bunden
- To ud af tre tunge lastbiler er svenske
- Bestanden af lastbiler over 16 ton voksede i oktober
- Tyskland vil støtte import af dansk brint
- Fire-akslet trækker kan løfte ret meget ret højt
- EU-Parlamentet har vedtaget forenklinger
- Antallet er kørt frem med 2,6 procent
- Rederi åbner direkte rute mellem Marokko og Nordeuropa
- Tip-trailer kan rumme 37 kubikmeter jord - og andet løst læsset
- Hillerød får motorvej helt til Tulstrup nordvest for byen
- Oktober bød på lidt flere konkurser
- Færgerute over Øresund sætter tredie elektriske færge i drift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst