Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Ændringer til vejskat er sendt i høring

Onsdag 3. juli 2024 kl: 13:59
Af: Redaktionen

Onsdag 1. januar næste år træder den nye kilometerbaserede vejafgift i kraft. Den var egentlig vedtaget ved lov, men som følge af en politisk aftale om at forhøje dieselafgiften med 50 øre pr. liter og reducere kilometersatsen for vejafgift midlertidigt, kommer der et nyt lovforslag med ændringer og præciseringer af det vedtagne

Forslaget, som er sendt i høring, indeholder ændringer til blandt andet satsen for vejafgift samt præciseringer af, hvilken vægtklasse køretøjet kommer i.


Forslaget vil efter sommerferien skulle fremlægges i Folketinget, som skal vedtage det for, at ændringerne kan træde i kraft. Transportorganisationen ITD gør opmærksom på, at det, der er sendt i høring, ikke er endeligt vedtaget, og at der tages forbehold for, at der kan komme yderligere ændringer.

 
Artiklen fortsætter under tabellen.

Foreslåede ændring i satser

Der foreslås følgende satser på vejafgiftsbelagte strækninger - kr/km


12.000-17.999 kg

18.000-32.000 kg

Over 32.000 kg

Øvrig

Miljøzone

Øvrig

Miljøzone

Øvrig

Miljøzone

CO2-emissionsklasse 1

0,86

1,29

1,00

1,50

1,10

1,65

CO2-emissionsklasse 2

0,79

1,19

0,92

1,38

1,01

1,52

CO2-emissionsklasse 3

0,69

1,04

0,82

1,23

0,91

1,37

CO2-emissionsklasse 4

0,46

0,69

0,53

0,80

0,58

0,87

CO2-emissionsklasse 5

0,13

0,20

0,13

0,20

0,13

0,20



ITD pegere på, at forslaget desuden præciserer, at den forhøjede afgift gælder i miljøzoner efter lov om miljøbeskyttelse, men med undtagelse af motorveje eller veje som udgør en del af det transeuropæiske vejnet (TEN-T).
 
 
Efter den politiske aftale vil satserne gælde til og med 2027. Man må derfor forvente, at satserne vil stige igen fra 2028 og igen i 2029, hvor den midlertidige nedsættelse ophører.
 


Foreslået præcisering af vægtklasser
Taksten afhænger af køretøjsvægten, som er inddelt i tre forskellige klasser. ITD forklarer, at det præciseres i forslaget:
  • At det er motorkøretøjets teknisk tilladte totalvægt, der er afgørende for, hvilken vægtklasse køretøjet kommer i. Den teknisk tilladte totalvægt fremgår af felt F.1 på registreringsattesten
  • At det er motorkøretøjets teknisk tilladte totalvægt, som er afgørende, gør, at det ikke er relevant, hvilket påhængskøretøj der køres med, eller hvad vogntogets tilladte totalvægt er. En treakslet sættevognstrækker med en teknisk tilladt totalvægt på 26.000 kg. vil eksempelvis komme i den mellemste vægtkategori, uanset om den kører med en sættevogn eller ej. Dette er forskelligt fra praksis i mange andre EU-lande
  • At det er den teknisk tilladte totalvægt, som er afgørende, betyder, at en eventuel nedvejning af køretøjet ikke vil have betydning for, hvilken vægtklasse køretøjet indplaceres i

 
Foreslået periode for køb af rutebillet
ITD peger også på, at det foreslås, at rutebilletten vil kunne købes op til 14 dage i forvejen og vil kunne annulleres indtil gyldighedsperioden starter. Den vil senest skulle købes, før turen starter. 

 
Foreslået mulighed for fritagelse for visse køretøjer
For visse køretøjer vil der kunne søges om fritagelse fra vejafgiften, hvis det kan godtgøres, at køretøjet ikke anvendes til godstransport. Det vil eksempelvis være veteranbiler og cirkuskøretøjer. Køretøjet vil skulle registreres som fritaget for vejafgift i Køretøjsregistret, hvilket allerede er tilfældet i dag. Udenlandske køretøjer vil på samme måde kunne ansøge om fritagelse ved skattemyndighederne.     
 
 
Foreslået dieselafgift
Det foreslås at dieselafgiften forhøjes med 50 øre pr. liter eksklusiv moms. De 50 øre vil være efter 2024-niveau, svarende til at forhøjelsen fra 1. januar 2025 reelt vil være 52 øre pr. liter eksklusiv moms. Den samlede afgift fra 1. januar 2025 vil herefter være 210,0 øre pr. liter.
Afgiften vil blive reguleret årligt efter nettoprisindekset.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Ramper rækker ud over totallængden på et kranvogntog
- Mindre transportvirksomhed i Faaborg er kommet under konkursbehandling
- Svensker bliver chef for tysk lastbilproducent
- Fragtvirksomhed fra Fredericia fik lærepladspris
- SVM-Regeringen vil spare 31 årsværk hos Beskæftigelsesministeriet
- Transportfirma i Haslev er endt i Skifteretten i Næstved
- Maskinstation tipper med ny fire-akslet trailer
- Vognmand fortsætter som formand hos arbejdsgiverorganisation
- Energiselskab har sat et X ved transportudstilling i weekenden
- Vognmandsorganisation formoder, at krav falder bort
- Antallet af konkurser er faldende
- Tysk lastbilproducent viser ny let elektrisk lastbil på transportmesse i Hannover

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst